به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، حجتالاسلام رضا علیحسنی، استاد حوزه علمیه استان ایلام، در یادداشتی نوشت: اربعین، امتداد طبیعی عاشورا و بستر جاودانهای برای روایت آن حماسه بزرگ است؛ بستر بازنمایی حقیقت، افشای ظلم، تبیین چرایی مقاومت و زنده نگهداشتن پیام خون بر شمشیر. اگر عاشورا صحنهای از نبرد نابرابر حق و باطل بود، اربعین، رسانه دائمی این حقیقت است؛ رسانهای از جنس حضور، اشک، شعور و حرکت.
امروز نیز در صحنه دفاع مقدس ۱۲ روزه اخیر، بار دیگر تکرار همین حقیقت را شاهد بودیم. همانگونه که کربلا به مثابه نقطه عطف تاریخ اسلام شناخته میشود، جنگ ۱۲ روزه جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی در تیرماه ۱۴۰۳ نیز بهعنوان یکی از نقاط برجسته تقابل اراده مقاومت با هیمنه پوشالی استکبار جهانی در تاریخ معاصر ثبت خواهد شد.
در این میدان نبرد، وحدت مثالزدنی مردم ایران و امت اسلامی، همپایه همان وحدتی بود که در عاشورا میان یاران سیدالشهدا شکل گرفت. وحدتی برخاسته از ایمان، آگاهی و هدف مشترک. چنانکه یاران حسین (ع) با علم به شهادت، اما با اشتیاق در رکاب حق ایستادند، امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران، مردم و مسئولان، از نظامی تا فرهنگی، با علم به حجم توطئه دشمن، ایستادهاند تا آرمانهای الهی و استقلال ملت، خدشهدار نشود.
جنگ ۱۲ روزه، صحنهای بود که در آن مظلومیت ملتهای تحت ستم، جنایات بیپرده دشمن و در عین حال رشادت و مقاومت بینظیر نیروهای نظامی و حتی غیرنظامیان ایرانی و غیرایرانی به نمایش گذاشته شد. این تقابل، نه یک درگیری مرزی و جغرافیایی، بلکه مصداقی دیگر از همان تقابل تاریخی جبهه حق و باطل بود. درست مانند کربلا که در یکسو شمشیر و زر و زور بود، و در سوی دیگر ایمان، منطق و خون. امروز نیز صهیونیست و حامیانش با تمام توان رسانهای و نظامی خود، در برابر ارادهای ایستادهاند که از مکتب عاشورا نیرو گرفته است.
یکی از مهمترین ویژگیهای این نبرد اخیر، شکلگیری مجدد وحدت ملی حول محور دفاع از میهن اسلامی بود. همانگونه که در ایام اربعین، اقوام، مذاهب و حتی ملیتهای مختلف، با شعار «حبالحسین یجمعنا» گرد هم میآیند، در این نبرد نیز، حول محور «حبالوطن و حبالایمان»، یک وحدت عمیق و پایدار شکل گرفت. همه اقشار ملت، از زن و مرد، پیر و جوان، اهل سنت و تشیع، در کنار نیروهای مسلح و رزمندگان مقاومت، به میدان آمدند؛ چه در جبهه فیزیکی و چه در میدان رسانه و جنگ نرم.
روایت این دفاع مقدس نوین، باید همچون روایت عاشورا، بهدرستی و با عمق، به نسلهای آینده منتقل شود. همانگونه که اگر روایت زینبگونه در کربلا نبود، قیام عاشورا در لابهلای غبار تاریخ گم میشد، امروز نیز روایت دقیق حماسه شهدای نظامی و غیرنظامی این روزها، مظلومیت مردم بیدفاع و رسواسازی چهره واقعی دشمن، یک وظیفه ملی، دینی و تاریخی است.
از سوی دیگر، نباید از ارتباط معنوی و راهبردی عاشورا و دفاع ۱۲ روزه غافل بود. همان منطق حسین بن علی (ع)، یعنی «هیهات منّا الذله» امروز در گفتار و رفتار ملت ایران و جبهه مقاومت تبلور یافته است. عاشورا مکتب عزت، آزادگی و حقطلبی است؛ مکتبی که اگرچه با شهادت آغاز شد، اما با روشنگری، مقاومت و حرکت ادامه یافت. دفاع مقدس ۱۲ روزه نیز اگرچه با آتش و بمباران آغاز شد، اما با مقاومت، همدلی و افشاگری علیه چهره واقعی رژیم کودککش صهیونیستی به پایان رسید.
اکنون باید باور کنیم که دشمن، پس از شکست نظامی و رسانهای، پروژه جدیدی را دنبال خواهد کرد: تفرقه، ناامیدی و حمله به انسجام ملی. همان پروژهای که پس از عاشورا با جعل روایت، تخریب چهره اهلبیت و نفوذ در افکار عمومی دنبال شد. وظیفه ماست که این بار، با روایت صحیح، حضور آگاهانه و پایبندی به اصول انقلاب، از این توطئه نیز سربلند بیرون بیاییم.
در پایان تأکید میکنم که پیوند مفهومی میان عاشورا و دفاع ۱۲ روزه، باید به مثابه زنجیرهای برای بقاء و تثبیت گفتمان مقاومت و وحدت در جامعه امروز تبیین شود. همانگونه که اربعین، ظرفیتی جهانی برای بازخوانی قیام عاشورا است، امروز نیز فضای فرهنگی، رسانهای و اجتماعی ما باید به ظرفی برای بازتاب جهانی مقاومت اسلامی تبدیل شود؛ مقاومتی که نه به قوم و قبیله، بلکه به ایمان و آزادگی گره خورده است.