به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش به عنوان یکی از بنیادیترین حقوق بشر، نقش حیاتی در شکلدهی به آینده فردی و اجتماعی هر جامعه ایفا میکند. با این حال، در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در مناطق کمتر توسعهیافته، کمبود مدارس و فضاهای آموزشی مناسب به یک بحران جدی تبدیل شده است. این کمبود نه تنها بر دسترسی به آموزش تأثیر میگذارد؛ بلکه بر کیفیت آن نیز سایه میافکند و فرصتهای برابر را برای دانشآموزان محدود میسازد.
در سالهای اخیر، افزایش جمعیت و مهاجرتهای داخلی به ویژه در مناطق شهری، فشار زیادی بر سیستم آموزشی وارد کرده است. بسیاری از دانشآموزان به دلیل نبود مدارس کافی، مجبور به تحصیل در شرایط نامناسب یا حتی ترک تحصیل میشوند. این وضعیت نه تنها بر رشد فردی و اجتماعی کودکان تأثیر منفی میگذارد؛ بلکه میتواند پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گستردهتری برای جامعه به همراه داشته باشد.
مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با بیان این که سرانه هر دانشآموز الان ۵/۲۸ مترمربع است؛ گفت: بر اساس برنامه هفتم پیشبینی شده که سرانه دانشآموزی به ۶/۱ متر مربع برسد.
وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین حدود ۸.۴ متر مربع فضای آموزشی باید در اختیار هر دانشآموز باشد.
وی با بیان این که در حال حاضر ۵/۲۸ مترمربع در اختیار هر دانشآموز قرار دارد؛ ادامه داد: یکی از دلایل کمبود مدرسه، فاصله سرانه دانشآموزی بر اساس سند تحول بنیادین است.
عبداللهی با بیان این که جمعیت دانشآموزی در کلاسها مختلف است؛ تصریح کرد: سرانه دانشآموزی در برخی از استانهای کشور همچون قم، البرز و تهران به دلیل رشد دانشآموزی پایین است و باید به آن توجه بیشتری شود. همچنین در برخی از استانها همچون یزد و ایلام سرانه دانشآموزی بیشتر از متوسط کشور است.
انتهای خبر/ر