ایلام بیدار23:23 - 1402/02/02
یادداشت؛

جوابیه مغرضانه برخی روابط‌عمومی‌های در ایلام به رسانه‌ها

روابط‌عمومی یک سازمان باید بتواند یک پیوند محکم با رسانه‌ها برقرار کند و اگر سازمانی با رسانه‌ای دچار اختلاف‌نظر شد و با انتقادی از سوی رسانه مواجه شد روابط‌عمومی باید با شفاف‌سازی و اطلاعات درست در پی ایجاد تفاهم با رسانه باشد.

به گزارش ایلام بیدار ، فرشته سنجیده فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: روابط‌عمومی همان‌طور که از نامش پیداست باید محل ارتباط و تضارب آرا برای رسیدن به تفاهم باشد، مهم‌ترین نقش روابط‌عمومی ارتباط تنگاتنگ با رسانه‌هاست و مخزن فکری و مالی روابط‌عمومی‌ها مهم‌ترین منبع خبری و ارتزاق رسانه‌هاست و سازمانی پیروز است که روابط‌عمومی آن بتواند یک پیوند محکم با رسانه‌ها برقرار کند و اگر سازمانی با رسانه‌ای دچار اختلاف‌نظر شد و با انتقادی از سوی رسانه مواجه شد روابط‌عمومی باید با شفاف‌سازی و اطلاعات درست در پی ایجاد تفاهم با رسانه باشد

 

متأسفانه، در استان ایلام ازآنجایی‌که برخی روابط‌عمومی‌ها سفارشی و تنها برای اشغال یک جایگاه سازمانی معرفی شده آمدند و سواد ارتباط با رسانه‌ها را ندارند به‌جای تلاش برای ایجاد تفاهم در پی تقابل با رسانه‌ها هستند و جدیداً هم دستاویزی من‌درآوردی اختراع کرده‌اند و همچون سپر برای جلوگیری از ترکش انتقاد از آن استفاده می‌کنند و آن‌هم حول محور دو موضوع می‌چرخد، اول اینکه در جوابیه فاکتور نامتعارف را گنجانده و بیان می‌کنند که چون فاکتور رسانه پرداخت نشدند ایشان به‌نقد سازمان پرداخته‌اند که در پاسخ باید گفت جناب روابط‌عمومی اولاً رسانه‌ها همچون شما پشت‌میزنشین و حقوق‌بگیر نیستند و درآمد ثابتی ندارد و از آگهی‌های سازمان‌ها ارتزاق می‌کنند، اگر رسانه‌ای فاکتور نامتعارف به شما داد اول سعی کنید اشتباه ایشان را گوشزد و منطقی حل‌وفصل کنید ثانیاً اگر به قول شما آن فاکتور خیلی نامتعارف بود قبل هر اقدامی با منتشرکردن فاکتور پیش‌دستی کرده و شما انتقاد خود را بیان کنید نه اینکه منتظر بمانید بعد انتقاد به‌غلط فضای نقد را مسموم و آلوده کنید

 

دومین سپر نامتعارف جوابیه ادارات در پاسخ نقد، رسانه را متهم به پست خواهی می‌کنند سؤال این است بر فرض محال هر دو گزینه باج‌خواهی رسانه صحت داشته باشد، موضوع نقد مطلب جداست و خواسته‌های شخصی قطعاً در مراجع دیگری باید پیگیری شوند و پاسخ نقد نباید بر این دو محور تأکید کند، نقد باید پاسخ منطقی و علمی سازمان به بندهای نقد باشد و نه اینکه به سرکوب نقد با اتهامات درست یا غلط اقدام نموده و بر نقدی شفاف و روشن پوششی تیره بپوشانید

 

رسانه‌های استخوان‌دار ایلام رسانه‌های ناشناس و غیرحرفه‌ای نیستند که خواسته‌های نامعقول داشته باشند روابط‌عمومی‌ها باید این را به‌خوبی درک کنند

لذا خاک خوردگان این عرصه اجازه نخواهد داد که هرکسی در هر جایگاهی قرار گرفته به رسانه توهین کند و نام آن را جوابیه بنامد، هر چند ممکن است رسانه گاهی با خطاهایی مواجه شود که امری طبیعی است آن هم به دلیل اینکه روزانه یک خبرنگار حرفه‌ای با هزاران خبر و واکنش مختلف در فضای مجازی مواجه است که در صورت اشتباه با یک تذکر ساده قابل‌اصلاح است؛ اما توهین و بی‌احترامی به‌زحمت کشان بی‌ادعا این عرصه قابل‌گذشت نیست؛ لذا انتظار می‌رود شورای روابط‌عمومی‌های استان فعال‌تر از همیشه پای‌کار بیایند و محافظه‌کاری را کنار بگذارند و اگر هم نمی‌توانند ضمن استعفا و عذرخواهی در این حوزه برنامه‌ها را به کسانی بسپارند که انگیزه کافی دارند تا بتوانند به جهت تبیین و روشنگری برنامه‌های دولت سیزدهم بپردازد

 

نگارنده به‌عنوان عضوی از شورای اطلاع‌رسانی دولت معتقد است هر هزینه‌ای برای رسانه‌های استان شود نه‌تنها کم است؛ بلکه سرمایه‌گذاری است چرا که رسانه‌های دشمن با دلارهایی که به‌صورت مرتب به آنها داده می‌شود شب روز در تخریب نظام‌اند، و اینجا نیز برخی رسانه‌های متعهد با دستان خالی در برابر این هجمه سنگین مانده‌اند

 

لذا برای چندمین بار تکرار می‌کنیم مدیران باید با گماردن افراد متخصص، باحوصله و باانگیزه و کسانی که زبان رسانه را می‌دانند در حوزه روابط‌عمومی‌ها، فضا را به سمتی ببرند که کسی در برابر کوچک‌ترین نقدی به خود اجازه ندهد رسانه‌ها را متهم به هر گونه موارد غیرمنطقی کنند چرا که نقد و مطالبه‌گری وظیفه اصلی رسانه‌هاست و تحت هیچ شرایطی از این رسالت خود عقب نخواهند نشست .

 

انتهای پیام/ر