ایلام بیدار00:27 - 1395/06/21
گزارشی از بازار نوشت افزار و ورود کاراکترهای ایرانی - اسلامی به بازار؛

خلاءفرهنگ در بازار نوشت افزار/گامی که قابل اکتفا نیست

بازار لوازم التحریر در استانه بازگشایی مدارس جلوه دیگری به خود گرفته و گام های مثبتی با ورود کاراکترهای داخلی در جهت شکسته شدن این انحصار برداشته شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، به نیمه‌های تابستان که می رسیم تب ثبت نام بچه ها در مدارس و خرید نوشت افزارهای گوناگون بالا می‌گیرد و  نان برندهای مختلف لوازم التحریر با فهرستی بلند بالا از کیف و دفتر و مداد و خودکار و غیره برای چند ماهی در روغن افتاده و حسابی جنس می‌فروشند به خلق الله.

این روال، روال همیشگی مردم ما است تا روز اول مهر که بچه ها را راهی مدرسه کنند؛ اما از یکی دو سال قبل یک تغییر جدی و جالب در روند خرید لوازم التحریر شکل گرفت و موج بزرگی از تولید نوشت افزارهای ایرانی سراسر کشور را فرا گرفت. طراحی تعداد زیادی دفتر، دفترچه، خط کش، کیف و جامدادی با طرح های ایرانی – اسلامی طی چند ماه و رونمایی از اولین نسل این محصولات وطنی، اتفاقی بود که گر چه خیلی دیر رخ داد اما باید آن را به فال نیک گرفت.

 

 

با همه فرازو نشیب های این روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس، بازار لوازم التحریر جلوه دیگری به خود گرفته است و بعد از چند سال محاصره فرهنگی برندهای غربی، گام های مثبتی با ورود کاراکترهای داخلی در جهت شکسته شدن این انحصار و برآورده شدن آمال دلسوزان فرهنگی که نگران فضای موجود بودند، برداشته شده است. گامی که نباید بدان اکتفا کرد و باید آن را در تمامی وجوه کمی و کیفی گسترش داد.

 

 

باید این گام ها را برنامه ریزی شده برداشت نه واکنشی گذرا و هیجانی به خلا موجود. نگاه به اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی راهی است که ما را در پیشبرد تلاش های اخیر کمک خواهد کرد. در اقدامات اخیر بخش خصوصی شانه به شانه بخش های وابسته به دولت حرکت کرده اند و این موردی است که می تواند رقابت بازار را بهبود بخشد و کیفیت را ارتقا دهد. بازار فعلی در این رقابت نیازمند است تا به کمیت، کیفیت، سیستم توزیع،قیمت،طرح و محتوای محصولات نظر داشته باشد.

 

 

حجت الاسلام "رستمی" معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام در گفتگوی اختصاصی با ایلام پویا با تاکید بر پیشبرد اهداف فرهنگی گفت: در دنیای امروزه پیشبرد اهداف فرهنگی، دینی و غیر دینی و باز خورد آن امری مهم تلقی می شود.

معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد:  برای آنکه مسئله ای گفتمان زندگی مردم شود مستلزم زحمات زیادی از جمله تداوم و تکرار خواهد بود.

وی افزود:  پیش برد اهداف فرهنگی نیازمند ابزار و نیروی انسانی است و این دو، محتوایی را در بردارند که گاها می تواند مکتوب باشد و گاها تصاویری بر روی نوشت افزار ها و کارتون ها و فیلم ها و...
 

رستمی با توجه به القای فرهنگ غربی توسط قوه بصری گفت: در دنیای هنر هر تصویری پیامی را حامل و ناقل است و چه بسا پیام انتقالی تصویری عمیق و مفهومی تر از کتاب و...خواهد ماند.

معاونت فرهنگی تبلیغات اسلامی ایلام گفت: گروه تبلیغاتی دشمن برای نسلهای ما برنامه ریزی کرده و اگر کسی این برنامه ریزی و حمله دشمن را نقض کند، در خوابی عمیق فرو رفته است.
 

 

وی افزود: ما نباید غافل از هجمه فرهنگی دشمن بنشینیم و بعد از حمله فرهنگی آنان به فکر مقابله بیفتیم.

رستمی با ارائه راهکار در مقابل هجمه فرهنگی تصریح کرد: ما باید برای مقابله با حملات فرهنگی دشمن به سراغ متفکران انقلابی داخل برویم و هنر خلاق این متفکران را پیاده سازی کنیم ، اما متاسفانه زمینه حمایت از گرافیست ها، برنامه نویسان، نویسنده های انقلابی متعهد وجود ندارد،و همین امر موجب میشود که شکست خورده تبلیغات دشمن  باشیم.

رستمی با مقایسه جنگ نرم و سخت گفت: در فرهنگ و جنگ نرم برخلاف جنگ سرد باید مهاجم و پیش قدم بود و در صف اول هجمه باشیم و محتوای انقلابی را صادر کنیم.
 

وی افزود: با وجود صدور انقلاب به سراسر دنیا متاسفانه انگیزه برای دریافت فرهنگ غربی در جوانان و کودکان ما فعلا وجود دارد.
 

 

رستمی تصریح کرد: برای مقابله با چنین حملات فرهنگی، رشد، آگاهی و بصیرت افزایی در چند حوزه لازم است ازجمله، آموزش و پرورش ، رشد حلقه های صالحین، والدین، رسانه ملی و...
از طرفی هم دولت با فراهم کردن زمینه رقابتی تولیدات خوب، با محصولات وارداتی رقابت و مقابله کند و از طرفی هم دستگاه های نظارتی باید بر بازار کنترل داشته باشند و از ارائه محصولات غربی و با سبک زندگی غیر اسلامی ممانعت کنند.
 

 

معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام خاطر نشان کرد: با ایمن سازی فکری مناسب بر روی کودکان، آنان را می توان از حملات فرهنگی دشمن نجات داد و در مدارس با بیان کودکانه و قابل هضم میل و رغبت کودکان را ازخریدن محصولات غربی کمرنگ کرد.

 

 

بر اساس این گزارش در کنار و شاید پیش از ورود محصولات ایرانی  و اسلامی به بازار، این نهادهای فرهنگی ما هستند که نیازمند عملکردی گسترده و هماهنگ هستند. نیاز است که رسانه های ما با نگاه بومی و در جهت ترویج ارزش های ملی و دینی کاراکترهای محبوب و تاثیر گذار تولید کنند تا خوراکی شوند برای تولید محصولات و اقلام فرهنگی و ذائقه کودکان را در خرید لوازم التحریر و سایر کالاهای مورد استفاده آنان به سمتی غیر از فضای حاضر و بومی تغییر دهند.

بعد از لوازم التحریر، کیف، پوشاک، کتاب های داستان، انیمیشن و بازی های رایانه ای نیز هر کدام پتانسیلی اند که باید با توجه به درجه اهمیت آنها با نگاه بومی به سراغشان رفت.

 

انتهای پیام/س