به گزارشايلام بيدار، محمدرضا مروارید در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان ایلام اظهار کرد: در فصل تابستان و همزمان با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، حجم عظیمی از جوانان اوقات فراغت و بیکاری زیادی دارند که باید با یک برنامه ریزی مدون پر شود.
وی افزود: برگزاری کلاس های آموزشی از جمله دینی، علمی، فرهنگی و ورزشی باید به جوانان داده شود البته این فعالیت ها به یک هم افزایی و همکاری اعضای ستاد و حتی دستگاه های غیر عضو نیاز دارد تا بتوان در این راستا قدم برداشت.
مروارید تاکید کرد: با همکاری برخی دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی با توجه به حیطه اختیارات شان و با هدف آموزش حفاظت از محیط زیست و پاکسازی طبیعت از ظرفیت دانش آموزان و دانشجویان استفاده کنند.
وی با اشاره به اهمیت اردوها یادآور شد: برگزاری اردوها در طرح پر کردن اوقات فراغت جوانان تاثیر خوبی دارد و تشکیل این اردوها در شناخت مردم و تبادل نظرها نیز جایگاه ویژه ای دارند و باید پیشنهادهای جدیدی برای راه اندازی بهتر آنها ارائه شود.
استاندار ایلام گفت: برای پر کردن ایام بیکاری جوانان همه دستگاه ها از امکانات موجود خود استفاده کنند.
وی اضافه کرد: اداره ورزش و جوانان باید در روزهای باقی مانده از تابستان تحرک بیشتری داشته باشد و زمینه استفاده از امکانات و اماکن ورزشی را برای همگان بخصوص جوانان و نوجوانان فراهم کنند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: در خرداد ماه امسال با توجه به اهمیت موضوع اوقات فراغت جوانان با همکاری آموزش و پرورش و مشاور امور اجتماعی استاندار، 2 کمیته علمی و تحقیقی در استانداری برگزار شد که دستگاه ها موظف به اجرای مصوبات آنها هستند.
محمدرضا تردست گفت: اجرای طرح اوقات فراغت سال گذشته در 307 پایگاه سراسر استان انجام شد و 68 هزار و 687 نفر شرکت کردند که 39 هزار و 745 نفر دختر و 28 هزار و 942 نفر پسران رده های سنی مختلف بودند که زیر نظر یک هزار و 469 مربی آموزش دیدند.
وی تاکید کرد: از جمله محورهای 9 گانه برنامه های اوقات فراغت شامل فرهنگی و هنری با تقویت آگاهی، مطالعه و ورزشی، اردوهای زیارتی، سیاحتی و علمی، مهارت آموزشی در ابعاد فنی و حرفه ای و گفت و گوی جوانان است.
وی با اشاره به چالش های پیش روی طرح اوقات فراغت افزود: کمبود منابع مالی در بخش های دولتی و نهادهای عمومی و غیر دولتی، عرضه محوری در برنامه ریزی و اجرای گذران اوقات فراغت، کمبود امکانات و منابع فراغتی متناسب با نیاز جامعه هدف، پر هزینه بودن کالا و خدمات فراغتی، عدم نظارت صحیح نسبت به برگزاری برنامه های فراغتی، عدم دسترسی مطلوب جوانان مناطق کم برخوردار به امکانات و برنامه های فراغتی، نارسایی در روش های تبلیغی و اطلاع رسانی و عدم استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد از جمله چالش های این برنامه ها است.
تردست محصول این چالش ها را عدم استقبال کافی از برنامه های فراغتی، شکل گیری هویت نامطلوب فردی و جمعی، عدم فراگیری مهارت ها و بروز آسیب های اجتماعی اعلام کرد.
انتهای پیام/س
