به گزارش خبرنگار اجتماعیایلام بیدار،نیمه شب دوم تیر ماه ۲ دستگاه اتوبوس متعلق به ناوگان حمل و نقل بین شهری که برخی سربازان نیروی زمینی ارتش در آن حضور داشتند در محور نیریز استان فارس دچار سانحه شدند که طی آن ۱۹ نفر از جمله ۱۳ سرباز، ۲ نفر راننده و کمک راننده و ۴ نفر هم سرنشینان غیرمجاز (که توسط راننده سوار شده بودند) جان خود را از دست دادند.
این حادثه تلخ که باعث پرکشیدن ۱۳ جوان رعنا و آینده ساز میهن اسلامی بود، بار دیگر لزوم اصلاح ناوگان حمل و نقل جادهای را به مسئولان گوشزد کرد؛ موضوعی که در فضای مجازی نیز سرو صدا به پا کرد.
بر همین اساس،مردم روزه داره استان ایلام دیشب و امروز،با روشن کردن شمع یاد و خاطره این سریازان کشته شده را گرامی داشتند.





اصلاح ناوگان حمل و نقل جادهای و از رده خارج کردن اتوبوسها و وسایط نقلیه فرسوده از مهمترین مطالبات مردم کشور می باشد که بسیاری از شخصیت های مطرح کشور به دنبال وقوع حادثه فوت سربازان،آن را مطرح و خواستار توجه دولت به این موضوع شدند.
یاسر جبرائیلی در این باره نوشت: روا نیست دولت 52 میلیارد دلار یعنی حدود 18 برابر اعتبار مورد نیاز برای حوزه راهداری کشور را صرف خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس کند و ما شاهد مرگ سالانه 27 هزار نفر از هموطنان عزیزمان در جاده ها باشیم. تجدید نظر در این قراردادها و قرار گرفتن حوزه 90 درصدی حمل و نقل کشور در اولویت، بلاتردید خشنودی و رضایتمندی مردم از دولت یازدهم را در پی خواهد داشت.
حامد طالبی، خبرنگار و فعال فضای مجازی هم در پستی نوشت: دولت روحانی به جای خرید هواپیماهای تشریفاتی و میلیارد دلاری بوئینگ و ایرباس که فقط مخصوص سفر به اروپا و آمریکاست، چرا ناوگان فرسوده اتوبوس ها و نیز جاده های بحران آفرین را اصلاح نمی کند که حوادث تلخی مثل ماجرای جانباختن 19 سرباز ارتشی به وجود نیاید.
رهبر انقلاب در دیدار اخیر مسئولان نظام: «فرض کنید ناوگان هوایی ما نوسازی بشود؛ خب، خیلی کار مهم و لازمی است امّا اولویّت است؟ آیا این اولویّت کشور است؟ فرض کنیم مثلاً سیصد هواپیما بخریم؛ این معلوم نیست اولویّت باشد».
دکتر رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی و رسانه نوشت: پر کشیدن 20 سرباز جوان، حادثه ای غمبار بود که عواطف عمومی را جریحه دار کرد. این حادثه بار دیگر اولویت حمل و نقل جاده ای و مطالبه آن از دولت را مورد توجه قرار می دهد.
ایران با 800/000 تصادف جاده ای در سال ( 1/5برابر میانگین جهانی) از حیث آمار در رتبه اول مرگبارترین حوادث جادهای در جهان قرار دارد. تلفات سالیانه حوادث جاده ای ایران با یک جنگ تمام عیار برابری می کند. میانگین تلفات سالیانه جاده ای در ایران معادل تلفات سقوط 60 هواپیمای مسافربری با 300 سرنشین ( بیش از 18000 نفر ) است. هزینههای اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در ایران حدود 8% تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر تنها در سال 1390 در حدود 51/910 میلیارد تومان بوده است. البته هزینه درمانی سالانه 1/100 میلیارد تومانی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شدهاند و هزینه 180 میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه 280 میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف های جادهای هم باید در این آمارها محاسبه کرد.
با این توضیحات به نظر می رسد که وزارت راه دولت یازدهم در اولویت گذاری، دچار خطای بزرگ شده است و به جای اولویت دادن به سیستم حمل و نقل زمینی، با 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری، همه توجه خود را به ناوگان هوایی معطوف ساخته است. در این ارتباط کارنامه دولت یازدهم و وزیر میلیاردر راه باید مورد پرسمان و مطالبه عمومی قرار گیرد.
انتهای پیام/ش
