سرویس: استان ایلام
کد خبر: 22575
|
09:45 - 1395/06/11
نسخه چاپی

عشایر ایلام در قاب دوربین

عشایر ایلام در قاب دوربین
عشایر استان ایلام دارای مسکن خاص، صنایع دستی و لباس های رنگارنگ و دیدنی خود هستند و به همین لحاظ برای بازدیدکنندگان جذابند.

گروه اجتماعی  ايلام بيدار:: ایلات و طوایف استان ایلام شامل ۱۱ ایل، ۸۰طایفه، ۱۵۱تیره و ۱۲ طایفه مستقل به تعداد حدود ۸۱۲۴ خانوار و با جمعیتی حدود ۶۴هزارنفر است. طبق دفترچه‌های صادره (توزیع ارزاق عمومی عشایر) مرکز آمارایران، درسال ۷۷ درمجموع بیش از ۱۳درصد جمعیت استان، عشایر هستند و هرسال توسط همین جمعیت نزدیک به ۴۰۰هزار رأس دام مازاد تحویل بازارهای مصرف می‌شود.

عشایر استان ایلام دارای مسکن خاص، صنایع دستی و لباس های رنگارنگ و دیدنی خود هستند و به همین لحاظ برای بازدیدکنندگان جذابند.

به طور کلی عشایر ایران معیشت و آداب و رسوم خاص خود را دارند و در ایران یکی از جذاب ترین شیوه های زندگی اجتماعی به شمار می آید. استان ایلام به سبب شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن، محل ییلاق و قشلاق ایل ها و عشایر استان های اطراف است.

قسمت های شمالی و مرکزی استان ایلام در حوالی کبیرکوه محل کوچ عشایری است که در فصل گرما به ییلاق می روند و نواحی جنوبی استان مانند مهران و دهلران محل کوچ عشایری است که در فصل سرد به قشلاق می روند.

مسکن عشایر ایلام از مصالح طبیعی همان ناحیه تهیه می شود و مهم ترین آنها سیاه چادر، کولا، کپر و زمگه نام دارند. کولا یک مسکن روستایی است که مخصوص فصل تابستان بوده و از شاخ و برگ درختان تهیه می شود و مسکن خنکی است که برپا کردن آن زیاد طول نمی کشد. کپر محل زندگی دام های عشایر است و به ندرت افراد در آن ساکن می شوند و زمگه زیستگاه عشایری در فصل زمستان است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    تازه ترین مطالب