ایلام بیدار09:21 - 1402/01/03
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

یادمان «بانروشان» در انتظار گردشگران

قرارگاه امیرالمومنین(ع) در منطقه بانروشان، بعنوان مرکز فرماندهی و عملیات های لشکر امیر(ع) نقش ویژه ای را در هشت سال دفاع مقدس ایفا کرده که برای گردشگران از زیبایی خاصی برخوردار است.

به گزارش ایلام بیدار ، استان ایلام با داشتن چندین مناطق یادمانی در چندین شهرستان این استان نقش مهمی را در پیروزی دفاع مقدس داشته است به طوری که اولین حمله و اولین پیروزی در دفاع مقدس در استان ایلام رخ داد.

 

در ورودی قرارگاه امیرالمومنین(ع) بانروشان تپه ای بلند مشرف بر منطقه وجود دارد. در سال دوم جنگ با اجماع فرماندهان سپاه قرارگاه امیر المومنین (ع) تشکیل و این مکان برای آن در نظر گرفته می شود.

 

در سال ۱۳۶۱ مرکز فرماندهی محورهای عملیاتی استان ایلام بود و در اواخر سال ۱۳۶۱ با تشکیل رسمی تیپ ۱۱۴ امیرالمومنین(ع) این مکان به عنوان مقر اصلی این یگان در مدخل تنگه نیاز برگزیده شد.

 

این قرارگاه در هدایت عملیات آزادسازی مناطق عمومی مهران نقش مهمی ایفا کرد، پس از ارتقاء تیپ ۱۱۴ به لشگر ۱۱ در اواخر سال ۱۳۶۵ این قرارگاه برای محل استقرار آن لشگر در نظر گرفته شد و تا پایان جنگ همچنان فعال بود.

 

در حال حاضر بر فراز این تپه شهید گمنامی آرمیده است.

 

این قرارگاه قدمگاه شهیدان و رزمندگان دفاع مقدس بعنوان مرکز فرماندهی و عملیات های لشکر امیر (ع) نقش ویژه ای را در هشت سال دفاع مقدس ایفا کرده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ر