ایلام بیدار14:55 - 1402/01/02

مهار تورم در گرو ساماندهی نظام بانکی

کارشناس اقتصادی گفت: نظام بانکی با خلق پول بی‌ضابطه، موتور محرک رشد تورم در کشور است و اگر منابع مالی این موتور محرک به حوزه تولید هدایت نشود، مهار تورم اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش ایلام بیدار ، سید سعید پارسافر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع مهار تورم و رشد تولید در سال 1402، اظهار داشت: تورم اساسی‌ترین موضوع اقتصادی کشور است و رهبر انقلاب به درستی بر این مسئله دست گذاشته و مسئولان باید برنامه‌های عملیاتی در این حوزه داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی‌ ضمن اشاره به مهمترین دلیل رشد تورم در کشور، اظهار کرد: نظام بانکی با خلق پول بی‌ضابطه موتور محرک رشد تورم در کشور است و اگر منابع مالی این موتور محرک به حوزه تولید هدایت نشود، مهار تورم اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: پرداخت تسهیلات به حوزه‌های مولد اقتصادی از جمله مسکن و کشاورزی یکی از مهمترین راه‌هایی است که در کنار مهار تورم زمینه رشد اقتصادی پایدار را فراهم می‌کند و مسئولان باید با حرکت در این مسیر زمینه حل مسئله را فراهم کنند.

پارسافر تاکید کرد:زمانی‌که شما یک تسهیلاتی به یک واحد مسکونی می‌دهید تا این مسکن ساخته شود، در حقیقت این پول را مشابه سرمایه در گردش به 140 بنگاه اقتصادی پسینی و پیشینی داده‌اید تا پیشران اقتصادی شما باشد.

*رشد اقتصادی به حل مسئله معیشت می‌انجامد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حرکت در این مسیر به معنای ایجاد تقاضا برای صنایع است که با خود دستاوردهایی نظیر رشد اشتغال، حل مسئله معیشت مردم و اثرگذاری مستقیم در فضای اقتصاد کلان را به همراه دارد.

وی ادامه داد: تورم از اجزایی نظیر مسکن، کالاهای اساسی و بخش‌های دیگر تشکیل شده و مهار تورم یعنی قیمت این کالاها در فرآیند عرضه و تقاضا کنترل شود، پس ما با یک موضوع انتزاعی مواجه نیستیم و باید با تمرکز بر تک تک اجزای تورم به سوی حل این مسئله و تحقق شعار سال پیش برویم.

پارسافر‌ به سهم بالای قیمت مسکن در تورم مسکن اشاره کرد و گفت: مهمترین جزء افزایش تورم مسکن است و زمانی که شما عرضه زمین و مسکن را در دستور کار خود قرار می‌دهید، یعنی به سوی جراحی مهمترین بخش رفته‌اید.

این کارشناس اقتصادی گفت: رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و تورم تک رقمی، فقط‌ با عرضه مسکن امکان‌پذیر است و حاکمیت باید این مسئله را در اولویت اول خود قرار دهد.

پایان پیام/