ایلام بیدار02:17 - 1401/11/13
بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایلام؛

پایانه مرزی مهران نماد سازندگی و پیشرفت انقلاب اسلامی

پایانه مرزی مهران یکی از نماد سازندگی و پیشرفت انقلاب اسلامی است که امروز توانسته به‌خصوص در اربعین خدمت‌رسانی کند.

به گزارش ایلام بیدار در زمان جنگ شهرستان مرزی مهران به دلیل قرارگرفتن در کنار کشور عراق از نظر استراتژیک خط مقدم جنگ به شمار می‌رفت.

پس از جنگ تحمیلی و با ورود شهروندان مهرانی به خانه و کاشانه خود اقدام به ساخت‌وساز خانه‌های خود کردند و تا هنگام حضور حزب بعث در عراق این شهرستان مرزی ارتباط تجاری و مسافری با عراق نداشتند.

هم‌جواری با عراق در سال‌های قبل از انقلاب و شیعه بودن استان‌های هم‌جوار باعث شد تا مردم و مسئولین پس از فروپاشی حزب بعث نگاهی ویژه به مرز مهران داشته باشند.

وجود امنیت کامل، نزدیکی مشترک‌های فامیلی و مذهبی نزدیکی شهرستان مهران به شهرهای مذهبی عراق، دست‌به‌دست هم داده است تا کلیه زوار ایرانی و عراقی و حتی مسئولان امنیتی و سیاسی دو کشور خروجی مهران را بهترین مسیر برای تردد خود انتخاب کنند.

شهر مرزی مهران با بغداد حدود 230 کیلومتر فاصله دارد و به‌عنوان نزدیک‌ترین شهر مرزی کشور به پایتخت عراق و عتبات‌عالیات به شمار می‌رود که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

این شهر مرزی در زمان قبل از انقلاب اسلامی مراودات رسمی با کشور نداشت؛ اما با فروپاشی رژیم بعث، فرصت جدیدی برای تردد زوار و صدور کالای ایرانی به کشور عراق رقم خورد به‌نحوی‌که مرز مهران به دروازه عتبات‌عالیات مبدل شد.

در کنار تردد زوار فعالیت‌های صادراتی رسمی نیز رونق گرفت و اکنون سالانه بیش از یک میلیارد دلار انواع کالای غیرنفتی از مسیر پایانه مرزی مهران به کشور عراق صادر می‌شود.

در کنار تردد زوار فعالیت‌های صادراتی رسمی نیز رونق گرفت و اکنون سالانه بیش از یک میلیارد دلار/////////////

 

در کنار تردد زوار فعالیت‌های صادراتی رسمی نیز رونق گرفت و اکنون سالانه بیش از یک میلیارد دلار

علی‌عباس شفیعی فرماندار مهران در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در ابتدا مرز فاقد هرگونه امکانات لازم بود و بیشتر فعالیت‌های صادراتی به شکل سنتی در خروجی مهران با عراق انجام می‌شد که این وضعیت نیازمند ساختاری جدید بود.

وی افزود: در سال 83 بازارچه مرزی مهران در نقطه صفر مرزی ایجاد شد و فعالیت‌های اقتصادی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت.

مدیر پایانه مرزی مهران ادامه داد: در ابتدای شروع فعالیت مرز رسمی مهران پایانه مرزی مهران در دو بخش تجاری و زوار در دستور کار قرار گرفت که برای ظرفیت 20 هزار زایر در روز فعال شده بود.

شفیعی گفت: زیرساخت‌های خوبی در مرز مهران از جمله آبرسانی، گیت‌های ورود و خروج، سرویس‌های بهداشتی، حمل‌ونقل مناسب و غیره ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 84 که به‌صورت رسمی تردد در این مرز آغاز شده تا کنون بیش از 37 میلیون نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند.

شفیعی افزود: در سال 94 جمع ترددهای مرز مهران سه میلیون و 400 نفر بوده است که امسال تا کنون به 5 میلیون و 147 میلیون نفر رسیده و نشان از اهمیت این مرز در میان مردم سراسر کشور است.

فرماندار مهران خاطرنشان کرد: در اربعین امسال تردد روانی در مرز مهران داشتیم به‌گونه‌ای که با ایجاد 96 گیت خروجی تمام مدت توقف زائران از پایانه 40 ثانیه بود .

وی اضافه کرد: علاوه بر تردد مسافر ترانزیت کالا نیز باتوجه‌به هماهنگی‌های صورت‌گرفته با کشور عراق انجام می‌شود به‌گونه‌ای که از ابتدای سال جاری بیش از 4320 دستگاه کامیون حاوی کالای ترانزیتی و صادراتی از مرز مهران به تناژ 2170 هزار تن به کشور عراق تردد داشته که از این تعداد 2568 دستگاه کامیون در مرز مهران تخلیه نموده است.

فرماندار مهران بیان کرد: نگاهی به وضعیت آمار فعالیت‌های تردد زوار از سال 84 تاکنون در مرز رسمی مهران بیانگر این واقعیت است که مرز مهران فرصتی مطلوب برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی منطقه رقم زده است.

وی اظهار داشت: تردد 27 میلیون زوار عتبات‌عالیات از مرز مهران نیز مصداق بارز اهمیت این مرز از حیث امنیت، نزدیکی به شهرهای عراق و سهولت در ارائه خدمات است.

 

 

 

انتهای پیام/ر