ایلام بیدار00:13 - 1402/11/11
کارشناس مسائل اجتماعی:

ایلام بر مدار توسعه و پیشرفت قرار دارد

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: با بررسی اقدامات صورت گرفته از اول انقلاب تاکنون می‌توان فهمید که ایلام بر مدار توسعه و پیشرفت قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر بابرکت خود آن‌گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل‌قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

یکی از استان‌هایی که با شکل‌گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه‌ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی‌ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز موردتوجه رسانه‌ها است.

یکی از دلایل جلب‌توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان‌های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با درنظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ ۱۰ سال از توسعه بازمانده است.

به‌نوعی با همه هرآنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله سازوکارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال‌به‌سال این میزان با پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام روبه‌رو شد.

به همین علت و علی‌رغم این وقفه ۱۰ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علی‌رغم همه مشکلات و جنگ هشت‌ساله و یا بعد از آن به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کرده است که یکی از این حوزه‌ها شهرستان ایلام است.

آبادانی ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

معروف بسطامی، کارشناس مسائل اجتماعی و فرماندار سابق ایلام دراین‌خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: در قبل از انقلاب ما هیچ‌گونه آسفالت معابر اعم از آسفالت شهری و روستایی و حتی کوچه‌های شهری نداشتیم و خاکی بود؛ اما اکنون و به میمنت انقلاب اسلامی ۸ میلیون و ۷۰۰ مترمربع از معابر شهری استان ایلام آسفالت شده است.

درگذشته میزان جدول‌گذاری و در قبل از انقلاب بسیار ناچیز بوده؛ اما اکنون این میزان به ۵۷۱ هزار متر رسیده و در حال حاضر علی‌رغم این موارد ۱۶ هزار متر سیل‌بند ایجاد شده است، همچنین در قبل از انقلاب تنها یک پایگاه آتش‌نشانی داشتیم؛ اما اکنون این میزان به چهار پایگاه افزایش‌یافته است.

ما در سطح شهر ایلام در قبل از انقلاب تنها از ۳ محل پارک عمومی در اختیار داشتیم؛ اما در حال حاضر این میزان به ۸ محل افزایش‌یافته است، همچنین میزان پارک‌های محله‌ای به ۱۱۵ مورد رسیده است و فضای سبز ما در بعد از انقلاب ۷۶۰ مترمربع است.

یکی از کارهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی بحث توسعه فرهنگی است و انقلاب ما بر مبنای انقلاب‌فرهنگی بوده همچنان که امام راحل فرمودند انقلاب ما یک انقلاب‌فرهنگی است، امام راحل ابتدا فرهنگ و دیدگاه و نظر مردم را عوض کرد و بعد دست به انقلاب زدند؛ لذا چیزی که به‌عنوان ارزش و الگو و مؤلفه اصلی انقلاب اسلامی است، احیای ارزش‌های دینی و فرهنگی است که خوشبختانه این نظام در این قضیه بسیار فعالیت داشته است و ارزش‌های دینی و مذهبی ما شکل‌گرفته و هویت پیدا کرده و احیا شده است.

اما درگذشته اعتقادات مردم شکننده و تعداد محدودی از مردم به آن اعتقادات دینی و مذهبی پایبند بودند، رژیم هم متأسفانه به سمتی می‌رفت که اعتقادات مردم را از آنان بگیرد و استکبار نیز درصدد این بود که عقاید دینی مردم را از آنان بگیرد؛ اما خوشبختانه در زمان شکل‌گیری انقلاب ارزش‌های دینی و مذهبی در اولویت و در مراقبت بسیار بالایی است.

در مسائل فرهنگی باید بیشترین نقش را به جوان‌ها بدهیم که هم در بحث فضای آموزشی دانشگاهی و در اماکن مذهبی و فرهنگی مساجد تکایا به‌عنوان پایگاه اصلی ما در انقلاب قرار گرفتند و بعد از انقلاب هم خوشبختانه به‌عنوان مکان‌های مذهبی و کانون‌های محل تجمع جوانان ما شکل گرفت.

آمارهای توسعه‌ای شهرستان ایلام قبل و بعد از انقلاب

در بحث آماری ما قبلاً و در قبل از انقلاب ۳۳ مدرسه داشتیم؛ اما بعد از انقلاب و در حال حاضر ۱۴۹ فضای آموزشی در ایلام وجود دارد. ما در قبل از انقلاب یک واحد دانشگاهی در ایلام داشتیم؛ اما این میزان اکنون به ۱۰ واحد افزایش‌یافته است، همچنین کتابخانه‌های عمومی قبل از انقلاب یک واحد بوده؛ اما اکنون به ۱۰ واحد اضافه شده است، علاوه بر این تعداد اماکن مذهبی و فرهنگی در شهر ایلام درگذشته ۲۰ باب بوده؛ اما اکنون این میزان به ۱۹۹ مرکز اضافه شده است.

در بحث دستگاه‌ها و کارهای خدماتی نظام و دولت اقدامات خوبی نیز صورت‌گرفته چون اغلب مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه بودیم به موضوعات مختلفی برمی‌گشت، ۷۰ درصد جمعیت ما روستایی بود و حتی جمعیت شهری ما از حداقل امکانات برخوردار بود و روستاهای ما کوچک‌ترین خدماتی نداشتند و همین موضوع باعث مهاجرت مردم روستا به شهر شد و موجب آن شد مردم روستا که تولیدکننده بودند به حاشیه شهر بیایند.

در حال حاضر همان اقدامات و خدمات در روستاها نیز فراهم شده است و این خود از ارزش‌های انقلاب اسلامی است و اگر ما یک مقایسه آماری هم داشته باشیم در بحث خدمات شهری خدمات آبرسانی ما درگذشته ۴۵ هزار مشترک بوده؛ اما اکنون به ۲۱۷ هزار مشترک افزایش‌یافته و علاوه بر این یک واحد تصفیه‌خانه نیز ایجاد شده است که درگذشته از آن بی‌بهره بودیم خط انتقال آب شهری قبلاً به میزان ۸ کیلومتر بوده و این میزان اکنون به ۱۰۵ کیلومتر افزایش‌یافته است ما درگذشته و در شهر ایلام هیچ‌گونه مشترکی از نعمت گاز بهره‌مند نبود؛ اما در حال حاضر 4 هزار و 710 مشترک گاز وجود دارد، همچنین ما درگذشته هیچ‌گونه خط لوله گاز شهری و نداشتیم؛ اما الان ۴۹۷ کیلومتر خط لوله گاز ایجاد شده است. در خصوص تلفن همراه در قبل از انقلاب هیچ اقدامی صورت نگرفته بود؛ اما ما در حال حاضر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۶۵ هزار مشترک تلفن همراه داریم، تلفن ثابت نیز در قبل از انقلاب به آن صورت که باید نداشتیم؛ اما در حال حاضر ۷۲ هزار و ۳۰۰ مشترک تلفن ثابت وجود دارد و در بحث فیبر نوری و اینترنت نیز کارهای ارزشمندی صورت‌گرفته است. در حوزه برق درگذشته و قبل از انقلاب ۳۰ هزار مشترک بوده و الان این میزان به ۱۹۹ هزار مشترک رسیده است. روستاهای تحت پوشش آب سالم درگذشته روستاها هیچ‌گونه آبرسانی نداشتند و از چشمه‌ها و رودخانه‌ها استفاده می‌کردند؛ اما امروز خوشبختانه از ۷۲ روستای شهرستان ۵۴ روستایی به‌صورت آب شرب سالم و بهداشتی مصرف می‌کنند و مابقی روستاها به‌صورت تانکر آبرسانی انجام می‌شود و درصدد این هستیم که این روستاها هم به شبکه آب شرب سالم مجهز شوند. قبل از انقلاب در روستاها هیچ‌گونه گازکشی وجود نداشت؛ اما در حال حاضر به ۵۱ روستا شهرستان ایلام کار گازرسانی انجام‌گرفته است. قبل از انقلاب شش روستا برق داشته؛ اما الان همه روستاهای شهرستان ایلام از نعمت برق برخوردارند.

تزریق اعتبارات در دل روستاهای دوردست ایلام

در خدمات روستایی و عشایری چیزی که باید به آن اشاره کنیم طرح هادی روستایی است که نماد توسعه روستا به شمار می‌رود، در بحث عمران روستایی ۵۴ روستای ما طرح هادی در آنها اجرا شده به‌طوری‌که همه زیرساخت‌های روستایی باید در آن انجام شود از جمله آسفالت جداول روشنایی برق و آب، ما این خدمات را از صفر تا ۷۰ درصد و ۸۰ درصد عمران روستایی انجام داده‌ایم. در برخی روستاهای نیز اجرای این طرح ۱۰۰درصد انجام‌گرفته هم بحث توسعه عمران در روستاها و هم‌شهرها، به‌طوری‌که سعی کردیم عدالت اجتماعی در اجرای این طرح‌ها برقرار شود، لذا اعتبارات را در دل روستاها و مناطق محروم و دور سوق دادیم و خدمات را به روستاهای دوردست سرایت دادیم.

تاکنون و بر اساس آمار بالغ بر ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه روستاها هزینه شده است، در بحث خدمات عشایری متناسب با وضعیت منطقه عشایری جاده، آب و راه دسترسی جزو برنامه‌ها بوده و کارهای ارزشمندی انجام شده طور یکه همه عشایر ما از نعمت آب سیار آشامیدنی استفاده می‌کنند و بعضی از آنان که ساکن نیستند ما توزیع پنل خورشیدی را در آن مناطق در دستور کار قرار دادیم که به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار گرفته به‌طوری‌که به‌جای برق از پنل استفاده می‌کنند.

دستاوردهای انقلاب در حوزه کشاورزی شهرستان ایلام

در حوزه کشاورزی نیز اقدامات بسیار مهم و قابل‌ملاحظه‌ای انجام‌گرفته است و نظام و کشور اقدامات ارزشمندی را در این حوزه برای کشاورزان در نظر گرفته است. تولید گوشت قرمز ما پیش از انقلاب ۲۲۰ تن بوده که الان این میزان به ۳۵۰۰ تن در شهر ایلام رسیده است. گوشت سفید ما از ۲۰۰ تن به ۹ هزار و ۱۰۰ تن رسیده و تولید عسل از ۳۰ تن به ۳۳۰ تن رسیده است. باغات ما پیش از انقلاب ۲۴۰ هزار هکتار بوده که الان به ۱۱۹۰ هکتار رسیده است. البته به جهت اینکه منابع کشاورزی آبی در شهرستان ایلام نداریم نسبت به شهرستان‌های دیگر نتوانستیم آن‌گونه که باید در این حوزه موفق عمل کنیم؛ اما به طور مثال در شهرستان دهلران خوشبختانه ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به آبی تبدیل شده‌اند و شهرستان‌های دیگر هم به همین نسبت اما شهرستان ایلام به لحاظ منابع آبی و زمین‌های هموار که به آن صورت که باید وجود ندارد، نسبت به شهرستان دیگر از محدودیت‌هایی برخوردار بوده است.

در بحث سد ما یک سد در حال احداث داریم سد گلال که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تأمین‌کننده آب صنعتی پتروشیمی و پالایشگاه است و خط انتقال آن در دستور کار قرار گرفته که بتوانیم اتصال به مسیر سد را با پالایشگاه برقرار سازیم، یک موضوع دیگر سد گلال خوش است که قبلاً بند انحرافی بوده و مطالعات آن صورت‌گرفته است که با تحقق آن ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت صالح‌آباد و مناطق زیردست سد و روستاهای اطراف از آن استفاده خواهند کرد. یکی دیگر از طرح‌های عظیم کشاورزی در استان سامانه گرمسیری است که یک طرح عظیم کشاورزی به شمار می‌رود که چندین شهرستان از آن بهره‌مند می‌شوند یکی از آن شهرستان‌ها شهرستان ایلام است به‌طوری‌که هزار هکتار از اراضی آن با بهره‌برداری از این سامانه تحت پوشش قرار می‌گیرند. ما بنا داریم با کارهایی از قبیل فعال‌کردن تعاونی‌ها و قراردادن این اراضی در اختیار مردم به‌صورت تعاونی و مشارکت، بخشی از مشکلات و مسائل شهرستان را در حوزه کشاورزی مرتفع کنیم.

ساخت واحدهای مادر صنعتی ایلام

در بحث طرح‌های عمرانی و صنعتی مادر حتی طرح‌های بسیار عظیم صنعتی داریم که یکی پالایشگاه گاز است که هم تأمین‌کننده گاز ما و هم استان‌های دیگر است و یک واحد بسیار فعال و پررونق است، دیگری پتروشیمی است که یکی از واحدهای صنعتی و واحد مادر ما در حوزه‌های شهرستان است که نزدیک به ۳۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. گام اول آن به بهره‌برداری رسیده و انشا الله بحث به بهره‌برداری رسیدن واحد اولفین هم انجام خواهد گرفت و با بهره‌برداری رسیدن گام دوم ما می‌توانیم بخشی از نگرانی‌های آلودگی محیط‌زیست ناشی از متصاعد شدن سوخت میعانات گاز پالایشگاه را برطرف کنیم که بااین‌وجود دیگر مشکلات زیست‌محیطی نخواهیم داشت.

سایر شاخصه‌های توسعه‌ای شهرستان ایلام بعد از انقلاب

بحث فرودگاه در مرکز استان ایلام یکی دیگر از موارد توسعه‌ای استان ایلام بعد از انقلاب است به‌طوری‌که ماقبل از انقلاب فرودگاه در استان ایلام نداشتیم؛ اما بعد از پیروزی انقلاب فرودگاه ایلام فعال شده است. در حوزه کشتارگاه صنعتی مابعد از انقلاب کشتارگاه‌های ایجاد شده که قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشته است البته کشتارگاه اما متأسفانه مدتی تعطیل شده که انشا الله فعال شود تا بتواند تأمین‌کننده گوشت مردم باشد. در بحث مسائل نهادهای امدادی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی تأسیس کمیته امداد و خانواده بزرگ امام است که در این زمینه خدمات بسیار ارزشمندی صورت‌گرفته است هم کمیته امداد به هم بهزیستی به‌عنوان نهادهای حمایتی هرکدام خدماتی را انجام داده‌اند در بحث پوشش‌های حمایتی کمک‌های بلاعوض ساخت مسکن برای محرومین و مددجویان که یکی از شاخصه‌های بسیار مناسب در توزیع عدالت و کمک به خانواده‌های فقیر و نیازمند است، اقدامات خوبی انجام شده است. ما در قبل از انقلاب پوشش حمایتی بهزیستی برای معلولین نداشتیم؛ اما در حال حاضر ۱۱ هزار افراد تحت پوشش داریم. مراکز نگهداری سالمندان ما شش مرکز است که ما درگذشته هم چنین مراکزی نداشته‌ایم. شیرخوارگاه که درگذشته و در قبل از انقلاب نداشته‌ایم؛ اما اکنون از یک مرکز شیرخوارگاه برخوردار هستیم. مرکز اورژانس اجتماعی قبلاً در ایلام نداشتیم؛ اما الان از یک مرکز برخورداریم. در حوزه کمک‌هزینه بلاعوض ساخت و خرید مسکن برای مددجویان بهزیستی ۷۶۵ مورد ساخت مسکن انجام‌گرفته و پوشش حمایتی کمیته امداد بر اساس آمار ۲۹ هزار و ۸۵۹ نفر است که ۲۵۰ واحد مسکن برای این مددجویان احداث شده. این موارد تنها گوشه‌هایی از خدمات نظام جمهوری اسلامی برای مردم بوده و هر چه به مردم خدمت کنیم کم شده چرا که هرچه داریم از مردم است که ولی‌نعمتان ما هستند.

 

به همین علت و علی‌رغم این وقفه ۱۰ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛

 

انتهای خبر/ر