ایلام بیدار11:37 - 1400/07/22

علـی‌اف، تاریـخ بخـوان!

رییس جمهوری آذربایجان باید در رابطه با ایران بیشتر مطالعه و پژوهش داشته باشد و اقتدار و عظمت ایران را هیچ گاه از یاد نبرد و با صبر و عقلانیت حاکم در دیپلماسی تهران دچار سو، برداشت و اشتباه محاسباتی نشود.

"علی قاسمی"،طی یادداشتی نوشت: ایجاد مشکل در عبور و مرور کامیون های ایرانی در قلمرو کنونی جمهوری آذربایجان که عازم بخش جنوبی ارمنستان بودند، باز کردن پای نیروهای خارجی در دریای خزر و کوک کردن ساز تحرکات تجزیه طلبانه توسط جمهوری آذربایجان به تنش در روابط باکو و تهران دامن زده است.

نتیجه جنگ ۲۰۲۰ باکو ارمنستان و حضور و همکاری نظامی و اطلاعاتی اسراییل با جمهوری اذربایجان موجب گردید تا "الهام علی اف" در رابطه با جمهوری اسلامی ایران دچار اشتباه محاسباتی و خطای استراتژیک شود.هرچند اندیشکده های امریکایی مانند بنیاد دفاع از دموکراسی مستقر در واشنگتن بی تاثیر در ایجاد فضای کنونی در روابط باکو تهران و اشتباه محاسباتی الهام علی اف نیستند. بنیاد دفاع از دموکراسی و نیز برخی محافل سیاسی و رسانه های جمهوری آذربایجان با دادن آدرس اشتباه به علی اف به ایجاد این وضعیت و تنش جاری در روابط دوکشور کمک کردند.

اسراییل نزدیک دو دهه در باکو حضور دارد و با پروژه ایران هراسی و دمیدن ساز تحرکات تجزیه طلبانه در اندیشه تنش زایی  در روابط باکو تهران است.این سیاست اسراییل در ماههای اخیر و با پا گذاشتن رییسی به پاستور تشدید شده است.

رئیسی روابط حسنه با همسایگان را به عنوان اصل بنیادین در سیاست خارجی  دولت خود عنوان و در دست یابی به ان تلاش زیادی دارد.اما تل اویو با استراتژی "مرگ با هزار چاقو" در صدد مانع زایی و به چالش کشیدن این روابط است. بخشی از تنش اخیر در روابط باکو تهران را بایستی در این چارچوب مورد تحلیل و بررسی قرار دارد.

عقلانیت در دیپلماسی تهران حاکم است. تهران نیز در تحولات اخیر مسیر دیپلماسی را به باکو نشان داده است. اما در راهبرد کلان امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران حضور اسراییل در مرزهای مشترک باکو_تهران ، جزو خطوط قرمز ایران و غیر قابل تحمل است.

انهدام مقر موساد در اربیل عراق را بایستی در چارچوپ این دکترین دفاعی _امنیتی تهران دانست. ایران در رابطه با امنیت مرزی و منافع ملی با کشوری تعارف ندارد .باکو نباید به لانه اسراییلی ها در این کشور دلخوش باشد. این لانه برای این کشور امنیت ساز نیست.

مواضع اخیر علی اف رییس جمهوری آذربایجان نشان از ناپختگی وی در رابطه با تهران دارد. وی دکتری تاریخ دارد، اما به نظر می رسد تاریخ سرزمین مادری جمهوری آذربایجان را خوب نخوانده است. دود باز کردن پای بیگانگان به منطقه خزر و کوک کردن ساز تحرکات جدایی طلبانه به چشم علی اف خواهد رفت و به ضرر این کشور تمام خواهد شد.

از سوی دیگر حضور بیگانگان در این منطقه، امنیت خزر را به خطر خواهد انداخت و هزینه های عواقب آن نیز بر دوش باکو سنگینی خواهد کرد. امنیت خزر با همسایگان آن  و با رعایت حسن همجواری و تقویت روابط منطقه ای در همه سطوح امکان پذیر خواهد بود.

سرانجام اینکه علی اف رییس جمهوری آذربایجان باید در رابطه با ایران بیشتر مطالعه و پژوهش داشته باشد و اقتدار و عظمت ایران را هیچ گاه از یاد نبرد و با صبر و عقلانیت حاکم در دیپلماسی تهران دچار سو، برداشت و اشتباه محاسباتی نشود.

احترام به خطوط قرمز ایران در همه سطوح سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ضامن صلح و امنیت پایدار در روابط دو کشور است.خطوطی که علی اف نباید از ان ها عبور و نادیده بگیرد.

انتهای پیام/ک