ایلام بیدار11:12 - 1400/06/29
خودروسازی نیازمند تحول اساسی است؛

معمای ناتمام خودروسازی در ایران؛ از تولید خودروهای بی کیفیت تا انحصار طلبی خودروسازان

خودروسازی نیازمند ایجاد تحول و استفاده از همه ظرفیت ها برای تولید خودروهای با کیفیت و ورود به بازارهای جهانی است.

به گزارشايلام بيدار، خودروسازی یکی از مهم ترین بخش هایی است که در کشورهای مختلف با توسعه جدیدترین نوع خودروها علاوه بر امنیت جانی افراد با ایجاد تنوع در محصولات زمینه نشاط خانواده ها را فراهم می آورد .دراین بین امکانات رفاهی مختلفی در خودروها گنجانده می شود تا هرچه بیشتر راحت باشند ودر عین حال شرایط نقدی و اقساطی مختلفی برای خرید خودرو در نظر گرفته می شود.

برخی از کشور ها مانند چین و کره توانسته اند با حمایت از تولید و ارائه جدیدترین مدل های خودرو در بازارهای جهانی خودرو برای خود سهمی داشته باشند و از این راه بتوانند سودآوری برای کشور داشته باشند.

در برخی کشورها هم جدیدترین مدل ها از لحاظ امکانات و کیفیت تفاوت زیادی با سایر رقبا دارد و به نوعی این بازار در سطح دنیا را در اختیار خود دارند چرا که دو مقوله مهم کیفیت و کمیت گنجانده شده و خودروسازی به یک صنعت درآمد ساز تبدیل شده است.

ولی درایران قصه متفاوت است بازار انحصار در اختیار دو شرکت قرار گرفته که برای دریافت خودروهای بی کیفیتش مردم صف می کشند و عده ای که از این راه به سود خوبی دست پیدا کنند و هرگونه اقدامی برای تحول دراین بخش را تاکنون قطع کرده اند .

خودروهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند

"رضا احمدی"،  از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از بخش ها به پیشرفت هایی دست یافته ایم که  قابل مقایسه با زمان قبل از انقلاب نیست و حتی در بخش های به یکی از کشورهای برتر در سطح دنیا تبدیل شده ایم.

وی افزود: متاسفانه با وجود اینکه پهباد، موشک و تجهیزات فوق پیشرفته تولید می شود اما در صنعت خودروسازی همچنان دارای مشکلاتی هستیم که نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.

احمدی در ادامه گفت: واقعیت این است که کیفیت خودروسازی درایران مناسب نیست و این مقوله مهم فدای انحصار طلبی عده ای شده که از این وضعیت کمال استفاده را می برند.

شهروند ایلامی تصریح کرد: نکته ای که مسئولان باید مد نظر داشته باشند این است که هرسال عده ی زیادی از هموطنانمان قربانی کیفیت پایین خودروها می شوندودر برنامه ریزی ها باید جان مردم مد نظر باشد نه مسائل دیگر

خودروسازی نیازمند تحول است

"علی فریادی"،  کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: دولت سیزدهم نشان داده که عزم جدی برای حل مسائل کشوری دارد و خودروسازی هم باید در برنامه ریزی تحولی قرار گیرد.

وی افزود: وضعیت کنونی خودروسازی درایران با توجه به اینکه در دولت های قبل ادامه وضعیت موجود بود باعث ایجاد یک بازار انحصاری شده که اراده ای برای بهبود کیفیت ندارد.

فریادی تصریح کرد: صنعت خودروسازی با وضعیت کنونی در ایران زیان ده هست و و کیفیت خودروهای کنونی در واقعیت اصلا  مناسب نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در ایران استعدادهای خوبی برای توسعه در بخش های مختلف از جمله نهادها مختلف ، شرکت های دانش بنیان و ... وجود دارد اما بازار انحصاری و سود فراوان برای عده ای خاص باعث شده تا رویکرد تحولی دراین بخش به فراموشی سپرده شود.

واردات خودرو در نهایت باید به نفع مردم تمام شود

"مراد منت نیا"،  کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به تصویب رسیده تا بر انحصار خودروسازی در ایران پایانی دهد اما باید دید این طرح در اجرا به نفع مردم خواهد بود یا چرخه کنونی شکست نمی خورد و انحصار ادامه دارد.

وی بیان داشت: قرار دادن شورای رقابت برای تعیین میزان واردات یکی نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این شورا تاکنون عملا ناکارآمد بوده و در مهار قیمت خودروسازی به نفع خودروسازان عمل کرده نه مردم

منت نیا در ادامه گفت: نکته ی دیگر اینکه در داخل کشور نهادهایی هستند که می توانند زمینه تحول را در خودروسازی ایجاد کنند چرا که در تولید موشک و تجهیزات نظامی که پیچیده تر از خودروسازی است موفق عمل کرده ایم .

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: واردات هم اگر بتواند مشکل مردم را حل کند قابل تقدیر است زیرا دولت سیزدهم تاکنون نشان داده به دنبال حل مشکلات مردم است و قطعا برای این مقوله هم برنامه خواهد داشت.

ظرفیت های داخلی در خودروسازی تحول آفرین هستند

"مسعود رستمی"،  کارشناس صنعت خودروسازی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران عملا خصوصی سازی نشده و خصولتی هستند به همین دلیل این دو شرکت از سود هایی رنج می برند که به جیب عده ای خاص می رود.

وی  افزود: یکی از مشکلات خودروسازی در ایران قدیمی بودن دستگاهها و تامین تجهیزات با کیفیت برای تولید خودرو است در عین حال به دلیل تحریم کشورها راضی به همکاری با ایران در این زمینه نیستند پس باید جواب را در داخل کشور و استفاده از استعدادهای داخلی جستجو کرد.

رستمی تصریح کرد: می شود در داخل کشورهای خودروهایی با تراز جهانی و قیمت مناسب برای عموم تولید کرد در شاهد پویایی و نشاط در این صنعت و حتی ورود به بازار های جهانی باشیم.

 

انتهای پیام/ر