ایلام بیدار11:24 - 1400/06/23
سیدحسن نصرالله:

اولین محموله سوخت ایران پنجشنبه وارد البقاع می‌شود/ با اشتیاق منتظر ۲ اسیر فلسطینی هستیم

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با اعلام اینکه «نفتکش ایرانی شب یکشنبه وارد بندر بانیاس سوریه شد» از انتقال اولین محموله سوخت ایران در روز پنج‌شنبه به منطقه البقاع در لبنان خبر داد.

به گزارشايلام بيدار، سید حسن نصرالله درباره رویدادهای منطقه از جمله تحولات لبنان به‌ویژه در خصوص تشکیل دولت جدید لبنان سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی امشب خود گفت که حزب‌الله از تشکیل کابینه جدید استقبال و از همه کسانی که در این امر کمک کردند، تشکر می‌کند.

دولت فعلی لبنان به فکر معیشت مردم باشد

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین از دولت پیشبرد امور به‌نخست‌وزیری «حسان دیاب» به‌خاطر بردباری و ملی‌گرایی‌اش و قبول مسئولیت تقدیر کرد.

وی گفت: اولویت دولت فعلی لبنان باید نجات کشور از دل بحران، فروپاشی اصلاحات و معیشت مردم باشد.

نفتکش ایرانی شب یکشنبه وارد بندر بانیاس سوریه شد

سید مقاومت در مورد مقصد نفتکش‌های ایرانی نیز گفت که دو گزینه درباره مقصد کشتی اول بود؛ یکی اینکه محموله را در لبنان تخلیه کند یا اینکه در سوریه محموله‌اش را که مشتقات نفتی است، تخلیه کند.

وی گفت: به‌دلیل اینکه برخی از طرف‌ها در تنگنا قرار نگیرند، حزب‌الله تصمیم گرفت که نفتکش را به سوریه بفرستد.

سید حسن نصرالله افزود: سوریه حرکت کشتی در بندر بانیاس را تسهیل کرد تا محموله تخلیه و بعد از آن به مرز لبنان منتقل شود و در این مسیر، امنیت تانکرهای نفت را تأمین کرد.

وی تأکید کرد: این نفتکش شب یکشنبه (دیروز) وارد بندر بانیاس شد و امروز محموله‌اش را تخلیه کرد.

سید حسن نصرالله گفت: محموله کشتی اول، پنجشنبه این هفته وارد البقاع (در لبنان) خواهد شد و در مخازن مشخص‌شده در بعلبک انبار خواهد شد.

رژیم اسرائیل در تنگنا قرار گرفته است

دبیرکل حزب‌الله در مورد جوسازی رسانه‌ای برخی از مخالفان این مسئله نیز ابراز کرد: حساب باز کردن‌های برخی که می‌گفتند که "وعده ارسال کشتی‌های ایرانی صرفاً مصرف رسانه‌ای است"، فرو پاشیده است.

وی تأکید کرد: رژیم اسرائیل در تنگنا قرار گرفته است و معادله بازدارنده آتی همین است که نفتکش اولی را حمایت کرد و اجازه داد به لبنان برسد.

نصرالله اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند "ما به‌دنبال کمک به ارتش لبنان هستیم"، آنها بهتر است فکری برای تجهیزاتی که در افغانستان جا گذاشتند، بکنند.

وی گفت: آمریکا از همان ابتدایی که اعلام شد قصد وارد کردن سوخت ایران را داریم، شروع به تهدید سران لبنانی کرد.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه گفت: حتی حساب کردن بر این مسئله که بین حزب‌الله و دولت لبنان سر قضیه ارسال نفتکش به این کشور مشکلی ایجاد خواهد شد، نیز ساقط شد.

نفتکش دوم به‌زودی وارد بندر بانیاس سوریه می‌شود

وی درباره محموله کشتی نیز گفت: این کشتی مازوت (نفت‌کوره) حمل می‌کرد و نفتکش دوم نیز طی چند روز آینده وارد بندر بانیاس خواهد شد.

سید حسن نصرالله اعلام کرد: همه مقدمات اداری برای ارسال نفتکش سوم نیز که حامل بنزین از ایران خواهد بود، انجام شده است.

وی در مورد نفتکش چهارمی نیز گفت: این کشتی بعداً ارسال خواهد شد و به‌دلیل نزدیک شدن به زمستان مازوت (نفت‌کوره) با خود حمل خواهد کرد.

حزب‌الله به‌دنبال تجارت و سود نیست

نصرالله در مورد نفتکش‌های بعدی ادامه داد: بنا بر مسیر دولت جدید به‌نخست‌وزیری نجیب میقاتی و اطلاعات، دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

سید مقاومت در چرایی این اقدام حزب‌الله لبنان گفت: این حزب نه به‌دنبال تجارت است و نه به‌دنبال سود بلکه کمک می‌کند که مشکلات و رنج‌های مردم لبنان کاهش یابد.

وی در مورد نحوه توزیع مواد و مشتقات نفتی نفتکش‌ها نیز گفت: این مواد به همه گروه‌ها در لبنان تحویل داده خواهد شد و منحصر در هیچ گروه یا فردی نیست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: ما مکانیزم مشخصی برای تحویل مشتقات ارائه کردیم و هدف ما رقابت با هیچ کسی نیست.

وی گفت: محموله نفتکش‌ها به نهادهایی مانند بیمارستان‌های دولتی و خانه‌های سالمندان و یتیم‌خانه‌‌ها و مراکز نگهداری معلولین تحویل داده خواهد شد.

باید از رهبر معظم انقلاب ایران تشکر کرد

نصرالله گفت: باید از جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل کمک به لبنان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت ایران تشکر و قدردانی کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: چهارشنبه این هفته یا پنجشنبه قیمت نفت‌کوره اعلام خواهد شد و این قیمت کمتر از قیمت تمام‌شده خواهد بود؛ چرا که حزب‌الله به‌دنبال سود نیست.

وی گفت: فروش سوخت واردشده از ایران با پول لبنان (لیره) صورت خواهد گرفت و حزب‌الله قصد دارد که بازار سیاه سوخت و طمع احتکارکنندگان را از بین ببرد.

او همچنین از دولت خواست که ارتش متولی و تضمین‌کننده امنیت تانکرهای سوخت و رسیدن مشتقات نفتی به لبنان شود.

ما به‌دنبال بهره‌برداری سیاسی نیستیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: این حزب می‌توانست با ورود هر کشتی به بندر بانیاس اقدام به پوشش رسانه‌ای این حرکت کند که این کار را نکرد.

وی در چرایی این تصمیم افزود: «ما این کار را نکردیم برای اینکه دوست نداشتیم کسی را تحریک کنیم و برای همین این کار را با کمترین پوشش رسانه‌ای انجام دادیم.»

نصرالله ادامه داد:‌ «ما به‌دنبال این نیستیم که از این حرکت بهره‌برداری سیاسی کنیم برای اینکه ما به‌دنبال انتفاع از انگور هستیم نه اینکه مترسک را بکشیم.»

استقبال از سفر هیئت لبنانی به سوریه

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: از برکات حرکت نفتکش‌ها این بود که درهای جدیدی را به‌ویژه بعد از تحرکات مستقیم آمریکا باز کرد.

وی اضافه کرد: حزب‌الله از سفر اخیر هیئت لبنانی به سوریه استقبال می‌کند و احتمالاً سوخت جایگزین‌شده با نفت عراق وارد لبنان شود و حزب‌الله به همین دلیل از دولت عراق تقدیر می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین از مردم این کشور خواست که به قانون مربوط به کارت تأمین مالی بدون هرگونه تقلبی پایبند باشند.

عملیات تونل آزادی معانی بزرگی دارد

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی امشب خود به تحولات فلسطین اشغالی اشاره کرد و افزود: عملیات تونل آزادی (فرار اسرای فلسطینی) معانی بسیار مهم و بزرگی دارد.

وی گفت: این عملیات بیانگر ابداع قهرمانان فلسطینی است که مایه مباهات و باعث افتخار هر انسان شریفی است.

سید مقاومت ادامه داد: این عملیات معانی و پیام‌های زیادی دارد که مهمترین این پیام‌‌ها این است که نشان می‌دهد که فلسطینیان بر آزادی اصرار دارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مورد بازداشت مجدد چهار تن از شش اسیر فلسطینی گفت: بازداشت آن‌ها چیزی از موفقیت این عملیات کم نمی‌کند.

‎وی تأکید کرد: مسئولیت محافظت از دو قهرمان خارج از زندان به‌عهده ملت فلسطین است و حمایت از آنها یکی از مهمترین وظایف انسانی و بزرگترین چیزی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند. اگر آنها به لبنان می‌آمدند با اشتیاق منتظرشان بودیم.

وی خروج اسرائیل از نوار غزه را پیروزی بزرگی برای مقاومت دانست و تأکید کرد: این رویداد نشان داد که گزینه مقاومت مفید است.

توطئه‌های آمریکا بار دیگر شکست خواهد خورد

سید حسن نصرالله درباره سالروز شهادت فرزندش هادی گفت: در این روز، خون نیروهای مقاومت ما با خون شهدای ارتش در هم آمیخت و این خود منجر به پیروزی شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه آمریکایی‌‌ها را خطاب قرار داد و تأکید کرد: همان‌گونه که همه آرزوهایتان بر باد رفت و همه توطئه‌های شما شکست خورد، بار دیگر نیز شکست خواهید خورد و معادله طلایی (ارتش، ملت و مقاومت) باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/ک