ایلام بیدار10:36 - 1400/06/14
مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام گفت:

افزایش دو برابری اعتبار عمران و بازسازی اماکن مذهبی ایلام در سال جاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام گفت: هزینه خریداری قبر در حرم امامزادگان صرف توسعه و عمران همان مکان مذهبی می شود.

به گزارشايلام بيدار،جت الاسلام مرتضی عزیزی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود: دفن میت در امامزادگان بویژه امامزاده علی صالح(ع) منوط به اخذ مجوز از کمیسیون تعیین قیمت قبور بوده و در این زمینه متناسب با اعلام این کمیسیون عمل می شود.

وی این کمیسیون را متشکل از هیات امنا، مدیرکل، حراست، بازرسی، معاون فرهنگی و رییس اوقاف شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: آخرین قیمت تعیین شده خریداری قبر در حرم امامزاده علی صالح(ع) که شمار زیادی از مردم متقاضی دفن اموات خود در این مکان هستند، یک میلیارد و و ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام تاکید کرد: مبالغ دریافتی بابت خرید قبر در این مکان و سایر اماکن مذهبی فقط برای کارهای عمرانی و توسعه و نگهداری همان امامزاده هزینه شده و اجازه هزینه این مبالغ دریافتی در سایر بخش ها و سایر امامزادگان به هیچوجه وجود ندارد.

عزیزی با اشاره به ظرفیت محدود برای دفن اموات در صحن حرم مطهر امامزاده علی صال(ع) اظهار کرد: در این مکان ۲۰ قبر برای دفن اموات آماده سازی شده که در صورت تقاضا و پرداخت هزینه دفن متوفیان انجام خواهد گرفت.

ضرورت توسعه وقف های تجمیعی

وی در بخش دیگری از سخنانش به محدود بودن موقوفات در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم توانایی مالی بسیاری از مردم برای وقف در این زمینه علاقه مندان می توانند بصورت دسته جمعی اقدام به وقف کنند.

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به اینکه تنها در استان ۲۰۰ رقبه تجاری، مسکونی و مزروعی وقف وجود دارد گفت: درآمد این موقوفه ها ضعیف و در سطح پایینی است.

وی از برنامه ریزی این اداره کل برای شناسایی، نیازسنجی وقف و اعلام به مردم برای مشارکت در وقف های خاص اعلام شده توسط اوقاف و امور خیریه خبر داد.

تامین دستمزد خادمان اماکن مذهبی از محل اعتبارهای دولتی ممنوع است

حجت الاسلام عزیزی همچنین با اشاره به فعالیت خادمان مساجد و اماکن مذهبی گفت: تامین هزینه دستمزد این افراد از محل درآمد همان مکان مذهبی بوده و استفاه از اعتبار دولتی در این زمینه ممنوع است.

وی با اشاره به کاهش درآمد امامزادگان و اماکن مذهبی طی دو سال اخیر به علت شیوع کرونا گفت: در این زمینه بهره وری املاک وقفی در دستور کار قرار گرفته تا این اماکن درامد زایی برای تامین هزینه های عمران و نگهداری داشته باشند.

وی احیا ۲ هزار متر مربع زمین وقفی در دشت عباس دهلران، احداث نیروگاه برق امامزاده سید حسن(ع) مهران و احداث باغ در جوار حرم امامزاده علی صالح(ع) را از جمله این اقدام ها عنوان کرد و گفت: همچنین احداث نیروگاه خورشیدی برق در امامزاده علی صالح(ع) در دستور کار قرار گرفته  که مجموع این اقدام ها هم موجب ایجاد اشتغال هم تامین هزینه  نگهداری اماکن مذهبی خواهد شد.

توزیع ۲ هزار پرس غذای گرم و بسته معیشتی در طرح شمیم حسینی و سوگواره بصیرت عاشورایی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام همچنین به طرح شمیم حسینی و سوگواره بصیرت عاشورایی اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح که فردا همزمان با ۲۷ محرم در سراسر کشور اجرا می شود دو هزار پرس غذای گرم و بسته معیشتی توزیع خواهد شد.

به گفته وی، این آیین فردا در حرم مطهر امامزاده علی صالح(ع) برگزار و هزینه تامین این اقلام از محل اجرای نیت واقفان و خیران برای اباعبدالله(ع) در هیات های مذهبی هزینه خواهد شد.

افزایش ۲ برابری اعتبار عمران و بازسازی اماکن مذهبی ایلام در سال جاری

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به اینکه پارسال اعتبار مصوب عمران و بازسازی امان مذهبی این استان ۳۰ میلیارد ریال بوده ادامه داد: این مبلغ در سال جاری به ۶۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: با وجود افزایش بیش از دوبرابری این اعتبار ولی با توجه به وجود یک هزار فضای مذهبی استان این مبلغ به هیچوجه جوابگوی تامین هزینه نگهداری و عمران این فضاهی مذهبی نیست.