ایلام بیدار10:21 - 1400/06/09
نماینده آمریکا:

جنگ در افغانستان پایان یافت

با خروج آخرین سرباز آمریکایی از کابل، نماینده ویژه این کشور در افغانستان با بیان اینکه جنگ آمریکا در افغانستان به اتمام رسیده، تاکید کرد: اکنون زمان برای تصمیم مردم افغان برای آینده خود فراهم شده است.

به گزارشايلام بيدار، با خروج آخرین دسته از نیروهای آمریکایی از کابل، «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح و مذاکره‌کننده ارشد این کشور، در واکنش به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان که جنگ در کشورش پایان یافته است.

وی در توییتی نوشت که با خروج نظامیان آمریکا و متحدان، افغان‌ها با فرصت «تصمیم» مواجه بوده و آینده‌ این کشور به دست مردم این کشور تعیین خواهد شد.

به گفته او، افغان‌ها مسیر خود را با استقلال کامل تعیین خواهند کرد و فرصتی فراهم شده است که به جنگ خود پایان دهند.

خلیل‌زاد نوشت: «طالبان حالا با آزمونی روبه‌رو  هستند. آیا آن‌ها خواهند توانست تا کشورشان را به یک آینده‌ مصون و مرفه‌ برسانند که در آن تمام شهروندان، زنان و مردان، مجال دست‌یابی به توانایی‌های خود را داشته باشند؟ افغانستان خواهد توانست زیبایی و قوت کثرت فرهنگی، تاریخی و سنت‌هایش را به جهان ارائه کند؟»

وی همچنین ادامه داد: «این جنگ طولانی مدت آمریکایی‌ها و افغان‌ها را در ابعاد زیادی، خوب و بد، شکل داد. به گفته رومی، فرزند مشهور افغانستان «این راه شما و فقط از شماست. دیگران شاید با شما بر آن بروند، اما هیچ‌کسی آن‌ را برای شما نخواهد پیمود.» افغان‌ها و امریکایی‌ها هر کدام راه خودشان را خواهند پیمود.

رسانه‌های بین‌المللی در نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه گزارش دادند آخرین هواپیمای آمریکایی لحظاتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرده تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

انتهای پیام/ک