ایلام بیدار10:12 - 1400/05/12

انتقاد سفیر ایران از اتهام‌زنی بدون سند انگلیس علیه ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس ضمن انتقاد از اتهام‌زنی اخیر لندن علیه ایران درباره حادثه کشتی «مرسر استریت» تأکید کرد که تنش‌زایی کمکی به هیچ‌کس نمی‌کند.

به گزارشايلام بيدار، «محسن بهاروند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» اتهام‌زنی اخیر انگلیس علیه جمهوری اسلامی در خصوص حادثه کشتی «مرسر استریت» را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد که تنش‌زایی «به هیچ‌کس کمکی نمی‌کند».

بهاروند در این گفت‌وگو تصریح کرد که تصمیم لندن برای مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران در حادثه پنجشنبه هفته گذشته (هفتم مردادماه) برای نفتکش مرسر استریت در دریای عمان یک «واکنش نابهنگام» بوده است.

وزارت خارجه انگلیس صبح روز گذشته (دوشنبه)، سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای دیدار با «جیمز کِلِورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا احضار کرده بود و از طرف دیگر، کاردار انگلیس در تهران نیز بعدازظهر گذشته در نبود سفیر این کشور و در اعتراض به اتهامات «دومینیک راب» وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

بهاورند در گفت‌وگو با فایننشال ضمن انتقاد از اتهام‌زنی انگلیس به ایران تصریح کرد که این جنجال‌ها نباید به روابط میان دو کشور ایران و انگلیس لطمه بزند و گفت‌وگوها با انگلیس و دیگر کشورهای امضاکننده برجام به منظور احیای توافق هسته‌ای ایران را از مسیر اصلی منحرف کند.

این دیپلمات ایرانی توضیح داد: «ما درک می‌کنیم که یکی از شهروندان انگلیس جان خود را از دست داده است و برای همه این یک اقدام تأسف‌بار است اما این به مفهوم آن نیست که شما می‌توانید خیلی فوری یک کشور را مقصر جلوه دهید. شما باید درباره این پرونده تحقیق کنید و باید شواهد داشته باشید».

بهاروند با اشاره به این موارد تأکید کرد: «ما به دنبال تنش‌زایی نیستیم-تنش‌‌زایی به هیچ‌کس کمکی نمی‌کند».

در جریان هدف قرار گرفته شدن کشتی مرسر استریت، یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی جان خود را از دست دادند و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر تلاش کرده بدون ارائه هرگونه سند و مدرک، کشورهای دیگر را علیه ایران تحریک کند و در همین راستا «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای وارد کردن هجمه به ایران در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران در «وین» برای احیای برجام گفت که توافق هسته‌ای ایران یک «پرونده بسیار ویژه» است که روند آن و مذاکرات درباره این توافق «نباید تحت تأثیر هیچ‌چیز قرار گیرد».

وی ادامه داد که مذاکرات «وین»، شاهد «پیشرفت‌های بسیار خوبی» بوده است اما ایران سه درخواست کلیدی دارد و شامل ارائه تضمین برای این که ایالات متحده نتواند به طور یکجانبه این توافق را در آینده ترک کند، برداشته شدن تحریم‌ها و عدم ارتباط دادن مذاکرات به برنامه موشکی و دیگر مسائل منطقه‌ای می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس همچنین به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اخلال در روند مذاکرات برجامی اشاره کرد و گفت که تل‌آویو که به شدت با توافق هسته‌ای ایران مخالف است، در منطقه تنش‌زایی می‌کند.

بهاروند سپس توضیح داد که رژیم صهیونیستی در سال جاری به 11 کشتی تجاری ایران حمله کرده است و توضیح داد: «اگر شما نگران تجارت [و] کشتی‌رانی هستید، باید ببیند آن‌جا چه می‌گذرد. اسرائیل از برجام عصبی است. آن‌ها از قدرت ایران عصبی هستند».

پس از تکرار اتهام‌زنی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس به ایران درباره حادثه کشتی مرسر استریت، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد تمامی این اتهامات بی‌اساس، هشدار داد که ایران هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.

خطیب‌زاده، جمهوری اسلامی ایران را مدافع و حامی تردد امن و بی ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی خواند که بیشترین مرز آبی را در خلیج فارس داشته‌ و همواره نیز آماده همکاری در زمینه تامین امنیت دریانوردی در آن با کشورهای منطقه است و حضور و مداخلات نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌داند.

انتهای پیام/ک