ایلام بیدار08:34 - 1400/04/26
یادداشت؛

شورای نگهبان، هویت و دژ مستحکم نظام اسلامی است

محمدحسین باژدان نوشت: شورای نگهبان مانند دژی مستحکم دربرابر طرح ها و برنامه های دشمن عمل می کند لذا هر عنصر عاقل و دلسوز انقلاب برخود فرض می داند که ازنهاد دفاع کند چرا که می توان ازاین نهاد به عنوان نهادی نام برد که هویت بخش نظام اسلامی است.

"محمدحسین باژدان"،مدرس حقوق دانشگاه در یادداشتی به مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالروز تاسیس شورای نگهبان تحت عنوان" شورای نگهبان، هویت و دژ مستحکم نظام اسلامی است" نوشت:

شورای نگهبان پاسدارانقلاب اسلامی و تکیه گاه مردم است ودر راستای پاسداری از شرع و قانون اساسی و صیانت درانتخابات ضمن آنکه موجبات اطمینان و وثاقت ملت عزیز ایران نسبت به حرکت نظام، در مسیرانقلاب اسلامی را به همراه داشته است.

امام خمینی (ره) ازهمان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، اصراروتاکید ویژه ای برشکل گیری هرچه زودتر ساختار سیاسی و ریل گذاری برای نهادهای قانونی نظام نوپای جمهوری اسلامی داشتند.

ازهمین رو با برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری تدوین قانون اساسی در 12 مرداد 1358 و پس از سه ماه تلاش و فعالیت فوق العاده، تدوین و تنظیم قانون اساسی در24 آبان 1358 آماده ودر 12 آذر همان سال در یک همه پرسی به تصویب نهایی ملت رسید.

یکی ازنوآوری های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پیش بینی نهاد شورای نگهبان بود، نهادی که پیش ازاین درپیش نویس قانون اساسی هم تعبیه شده بود.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و استقرار نظام جمهوری مقدس اسلامی ایران، اندیشمندان مجلس خبرگان قانون اساسی به ویژه شهید بهشتی، نهاد شورای نگهبان را پیش بینی کردند تا ضمن صیانت از شرع مبین اسلام پاسدار قانون اساسی باشد و جمهوریت و اسلامیت نظام نوپا را از دستبرد کانون های قدرت و ثروت و ایادی استکبارجهانی حفظ کند.

در نقش و جایگاه این شورا همین بس که امام عزیزمان فرمودند: شورای نگهبان که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی هستند مورد تائید اینجانب است و وظیفه ی آنها بسیارمقدس ومهم است و رهبر فرزانه انقلاب هم فرمودند: شورای نگهبان برای نظام اهمیت حیاتی دارد یعنی حقیقتا بود و نبود شورای نگهبان به معنای بود و نبود نظام جمهوری اسلامی است دراین هیچ تردیدی نباید بکنید.

قانون اساسی به عنوان بالاترین سند اسلامیت و به منظور پاسداری از این دو اصل، اقدام به تاسیس شورای نگهبان کرده و شورای نگهبان  یک نهاد انقلابی است و با حفظ ماهیت و روحیه انقلابی نظام کمک می کند و اینها مربوط به بعد ایدئولوژیک شورای نگهبان است بعد دیگرشورای نگهبان بعد قانونی و جایگاه قانونی آن در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

از میان مجموعه وظایف شورای نگهبان سه مورد که شامل نظارت برقانون گذاری، تفسیر قانون اساسی و نظارت برانتخابات است که دارای اهمیت بسیاری هستند لذا نظارت از منظر حقوقی مجموعه عملیاتی است که نهاد ناظر انجام می دهد تا ازاجرای دقیق و صحیح قانون و سلامت انتخابات اطمینان حاصل نماید پس بنابراین فلسفه نظارت بر انتخابات به این دلایل است:

1)پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان.

2)جلوگیری از تخلفات و خطاهای برگزارکننده ی انتخابات (مجری انتخابات).

3)صیانت ازآرا مردم.هرجا تقلب وتخلف وخطای مجری قانون محتمل باشد نظارت براجرا موضوعیت پیدامی کند.

رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی) می فرمایند:.شورای نگهبان چشم بینای نظام برای انتخابات است، و از آنجایی که شورای نگهبان مسئولیت نظارت برانتخابات ها را برعهده دارد باید همه دعا کنیم و توفیق آنها را از خداوند بخواهیم و به آنها کمک کنیم.

لذا شورای نگهبان نوعی اطمینان خاطر به مردم خواهد داد که مسئولین کلیدی کشوراز صلاحیت های لازم برای خدمت به مردم برخوردارباشند و درصورتی که صلاحیت لازم از آنها ساقط شود شورای نگهبان مانع از حضورآنها در مسئولیت های کلیدی کشورمی شود.

شورای نگهبان مانند دژی مستحکم دربرابر طرح ها و برنامه های دشمن عمل می کند و از ماهیت اسلامی و انقلابی کشور دفاع می کند و درک پشتوانه ی قوی برای نظام اسلامی است لذا هرعنصر عاقل و دلسوز انقلاب برخود فرض می داند که ازاین نهاد دفاع کند چرا که می توان ازاین نهاد به عنوان نهادی نام برد که هویت بخش نظام اسلامی است و به حاکمیت دین و شریعت در جامعه، جامه عمل می پوشاند.

یقینا و نتیجه این است که شورای نگهبان محصول رویش انقلاب است و از جمله نهادها و مراجعی است که می بایست براین اساس اتخاذ مسیر کند و با سرلوحه قراردادن اندیشه ها، بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درجهت اجرای هر چه بهتر وظایف خود اقدام کند.

انشاالله به فرموده امام (ره) ولایت فقیه راپشتیبانی کنیم تا به مملکت خسارت وارد نشود و مطمئن باشیم که درصورت پیروی و تبعیت بایسته و شایسته از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آینده همانی خواهد بود که امام وعده دادند در پایان سالروز و گرامیداشت چهل ویکمین سالروز تاسیس شورای نگهبان را خدمت مقام معظم رهبری وسربازان خدوم این نهاد و ملت بزرگ ایران اسلامی تبریک و برای عافیت و سلامتی رهبرانقلاب و برای خدمتگزاران صدیق و انقلابی ایران اسلامی آروزی موفقیت و سربلندی داریم.

 

انتهای پیام/ک