ایلام بیدار07:13 - 1400/03/13
یادداشت؛

اصل احراز صلاحیت‌ها، یک اصل پذیرفته‌شده در دنیا است

محمد حسین باژدان نوشت:اصل احراز صلاحیت‌ها، شرایط و شایستگی‌ها برای تصدی پست‌های مهم سیاسی در تمامی نظام‌های سیاسی مبتنی بر رأی مردم، یک اصل عقلایی و پذیرفته‌شده در دنیا هست.

"محمدحسین باژدان"،مدرس حقوق دانشگاه در یادداشتی با عنوان"اصل احراز صلاحیت‌ها، یک اصل پذیرفته‌شده در دنیا است" نوشت:

وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِم

اعلام نظر شورای نگهبان پیرامون احراز صلاحیت نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، محملی شده است برای هجوم بیش از پیش به شورای محترم نگهبان؛ پرچمدار این تخریب اما، جریانی است که دست بر قضا بیشترین دوران حُکمرانی را بر نظام سیاسی کشور داشته‌ است.

شورای نگهبان با توجه به صلاحیت و وظیفه سنگین و حساس صیانتی که بر عهده دارد، هیچ‌گاه نمی‌تواند همگان را راضی کند. بیشترین حساسیت‌ها، گله‌مندی‌ها و اعتراض‌ها به شورای نگهبان از سوی گروه‌های سیاسی، به صلاحیت و اعمال قانون این شورا در «نظارت بر انتخابات» برمی‌گردد.

شورای نگهبان جایگاهی بسیار مهم در قانون اساسی داشته و به دلیل همین جایگاه، در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، اعضای این شورا به‌عنوان «حافظان شریعت و جمهوریت نظام» شناخته‌شده و در یک‌کلام، شورای نگهبان به‌مثابه صافی و فیلتر نظام اسلامی ایفای نقش می‌نماید تا عناصر و افراد نامناسب به پست‌های مدیریتی راهبردی نظام مانند ریاست‌جمهوری وارد نشوند.

بسیار روشن است که افراد، گروه‌ها و جریان‌هایی که به این جایگاه‌ها چشم دوخته‌اند، وقتی به دلیل نداشتن شرایط و صلاحیت‌ها، با این فیلتر و صافی مواجه می‌شوند، خود و هوادارانشان علیه شورای نگهبان سروصدا به پا کرده و این نهاد نگهبان قانون اساسی را موردتهاجم قرار می‌دهند. به همین دلیل حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه سیاسی‌ـ الهی خود خطاب به این شورا می‌نویسند: «و از شورای نگهبان می‌خواهم و توصیه می‌کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده که باکمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند».

اصل احراز صلاحیت‌ها، شرایط و شایستگی‌ها برای تصدی پست‌های مهم سیاسی در تمامی نظام‌های سیاسی مبتنی بر رأی مردم، یک اصل عقلایی و پذیرفته‌شده در دنیا هست.

در هر نظام سیاسی، با یک نهاد، سازمان و سازوکاری مشخص، این کار انجام می‌شود و افراد واجد شرایط و صلاحیت در معرض رأی و انتخاب مردم قرار می‌گیرند؛ «دادگاه قانون اساسی» در ترکیه، «محکمه النقد» در مصر، «شورای قانون اساسی» و «دیوان عالی عدالت» در فرانسه، همانند شورای نگهبان قانون اساسی در ایران، نقش نظارتی در انتخابات دارند؛ بنابراین نباید این انتظار و توقع را داشت که افرادی بدون احراز صلاحیت و شایستگی‌های قانونی، وارد عرصه رقابت‌ها شوند.

در حکمرانی منطبق بر قانون، همگان باید نظر مرجع ذیصلاح را پذیرا باشند. اعضای شورای نگهبان نمی‌توانند با مسامحه‌کاری و اغماض و مصلحت‌اندیشی، افراد را برای تصدی پست مهم ریاست‌جمهوری تأیید کنند.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: «نظارت شورای نگهبان بسیار مهم است. کسانی که بناست برای کشور و ملت تصمیم بگیرند و سرنوشت کشور به دست این‌ها داده می‌شود، باید از صلاحیت لازم برخوردار باشند، نمی‌شود هرکسی را مسلط بر سرنوشت مردم کرد.

 

انتهای پیام/ک