ایلام بیدار10:28 - 1400/01/10
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

جولان کرونا در ایلام ؛ از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تا تغییر رنگ شهرها وروستاها

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و برخی اهمال کاری ها باعث شده تا شیوع ویروس کرونا درایلام افزایش یابد وافراد بیشتری گرفتار ویروس منحوس شود.

به گزارشايلام بيدار، این روزها همه جا صحبت از جولان ویروس کروناست؛ ویروسی که از چین شروع شده و دامن خیلی از کشورها از جمله ایران را هم گرفته است و از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا، شاهد خدمات و تلاش‌های خالصانه متولیان بهداشت و درمان و تیم‌های درمانی در جای جای ایران اسلامی بودیم که بی‌وقفه در صف اول مبارزه با ویروس کرونا، ایثار و فداکاری را سرلوحه کار خود قرار دادند و در این راه بشردوستانه از جان روی برگرداندند و دل در گروی صیانت و حراست از جسم و جان بی‌شمار انسان‌های مبتلا و دردمند بستند.

کرونا ویروس بیش از یک سال است که رنگ و بوی بسیاری از رفتارها و آداب و رسوم را در سرتاسر گیتی و ایران تحت الشعاع خود قرار داده است و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این مهمان ناخوانده لذت به جا آوردن بسیاری از آداب و سنن محلی به ویژه در ایام نوروز و دیگر ایام مذهبی و باستانی را از مردم این دیار سلب کرده است.

همانگونه که در اخبار و گزارشاتی که از استان های همجوار استان ایلام به دست آمده است کرونا ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی به شدت شیوع پیدا کرده است و وضعیت کنونی آنها را به رنگ قرمز در آورده است.

بنابراین باید در راستای جلوگیری از ورود و شیوع گسترده کرونای انگلیسی به استان به ویژه در ایام نوروز تمهیدات لازم برای اعمال محدودیتهای لازم توسط مسئولین ستاد استانی مبارزه با کرونا اندیشیده شود.

استان ایلام نیزبالطبع به دلایل فوق باید برنامه ریزی های لازم را در زمینه جلوگیری از پذیرش مسافربخصوص در شهرستان های جنوبی صورت دهندچراکه این گونه رفت .آمدها حضور مسافران در شهرستانهای جنوبی امکان انتقال ویروس را به سراسر استان زیادمی کند و سلامت مردم استان بخطرمی افتد.

تشکیل صف های کرونایی

میلاد نجفی  از شهروندان چرداولی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گف: متاسفانه مشاهده می شود که امروز صف ها در سطح شهرها و روستاها در نانوایی ها ، مغازها و... تشکیل می شود.

وی افزود: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که مانع از شلوغی ها وایجاد صف گردد اما اهمال کاری مسئولین و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم باعث شروع پیک کرونا می شود.

نجفی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با کرونا همه باید دست به دست هم دهند و به شیوه ای درست وبرنامه ریزی شده با کرونا مقابله شود که منطبق بر نیازهای مردم هم باشد.

میزان مبتلایان کرونا در استان ایلام دو برابر شده است

محمد نوذری استاندار ایلام در جلسه ستاد استانی کرونا در سال ۱۴۰۰ در استان ایلام، با بیان اینکه عادی انگاری مردم، غفلت از کرونا و عدم رعایت پروتکل‌ها شرایط استان را تغییر داده است، عنوان کرد: استان ایلام شرایط خاص و در حال جهشی را طی می‌کند، که این مهم نیازمند انجام اقدامات اساسی و اصولی برای مدیریت و رهایی از این شرایط توسط دستگاه‌های متولی است.

وی با تقدیر و تشکر از مردم، دستگاه‌های درگیر و رسانه‌ها عنوان کرد: هر جا مردم کمک کردند و همه پای کار بودند، موفق تر عمل کردیم.

وی با بیان اینکه در مدیریت کرونا که سلامت مردم خط قرمز است، در هر کارگروهی باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کرد و به کلیت موضوع پرداخت خواستار همکاری رسانه‌ها، صدا و سیما و فعالین فرهنگی و اجتماعی در بحث تولید محتوا و اقدامات پیشگیرانه شد.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه منطقه دشت عباس یکی از خطرناک‌ترین مناطق استان است که در تلاقی استان خوزستان و شهرستان‌های دهلران و آبدانان قرار گرفته است، گفت: قرارگاه دشت عباس به طور ویژه و با نظارت فرماندار اقدامات لازم را در جهت اجرای دستورالعمل‌ها و کنترل ورودی و خروجی‌ها انجام دهد.

وی با بیان اینکه تردد خودروهای غیر بومی در شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است، گفت: پایش تصویری سه راهی سپتون هرچه سریع‌تر باید برقرار شود.

لزوم تشکیل همیاران سلامت در ایلام

نوذری با بیان اینکه میزان مبتلایان کرونا در استان نسبت به هفته آخر اسفند دو برابر شده است، گفت: اعمال محدودیت‌ها و فعالیت مشاغل بر اساس رنگ بندی جدید تعریف می‌شوند و ادارات نیز با ۵۰ درصد نیرو فعالیت می‌کنند.

استاندار ایلام با تاکید بر ممانعت از تجمعات، چادرزنی ها، برگزاری مراسمات و حضور در آرامستان‌ها در کل استان گفت: چادرزدن در طبیعت ممنوع، همه فرمانداران با همراهی نیروی انتظامی نسبت به جمع آوری چادرها اقدام کنند.

وی در پایان گفت: ورود به آرامستان ها، تجمعات و برگزاری هر گونه مراسم در نقاط قرمز و نارنجی ممنوع و در سایر نقاط باید مدیریت و با رعایت پروتکل‌ها انجام گیرد.

نوذری عنوان کرد: همه فرمانداران موظفند هر چه سریع‌تر نسبت به تشکیل همیاران سلامت متشکل از دهیار، مسئول پایگاه مقاومت و مسئول خانه بهداشت اقدام وتمامی مسائل روستا اعم از کنترل تجمعات، حضور مهمانان، برگزاری مراسمات شادی و عزا و اعمال محدودیت‌ها را با مسئولیت دهیار مدیریت کنند.

تغییر رنگ برخی شهرها در ایلام

"جمیل صادقی فر"،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با هشدار نسبت به روند افزایش ابتلاء و بستری‌ها در استان اظهار داشت: هم اکنون شهرستان‌های دهلران و آبدانان در وضعیت قرمز، چرداول در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند.

وی ملاک تغییر وضعیت در هر شهرستان را تعداد بستری‌ها اعلام کرد و افزود: ۲۵ بستری جدید ناشی از کرونا در استان ثبت شد و مجموع بستری‌ها به ۱۰۳ نفر افزایش یافت.

 

 

 

انتهای پیام/ر