ایلام بیدار09:57 - 1400/01/05
واشنگتن:

منتظر طرح ایران درباره برجام هستیم

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته دولت این کشور منتظر طرح ایران در خصوص برجام است.

به گزارشايلام بيدار، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا منتظر طرح ایران درباره برجام است.

اشاره‌ای به نام این مقام ارشد دولت بایدن نشده اما متن اظهارات او روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است. 

وی درباره دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو اظهاراتی را مطرح کرده و در بخشی از این نشست درباره سیاست دولت آمریکا در قبال ایران گفت: «ما منتظر طرحی هستیم که ایرانی‌ها خودشان گفتند در حال آماده کردن آن هستند.»

وی اضافه کرد: «فکر می‌کنم وقتی این طرح برسد، ما همراه با شریکان اروپایی‌مان گام‌های بعدی را هماهنگ خواهیم کرد. اما الان توپ در زمین ایران است.»

مقام آمریکایی توضیحات بیشتری درباره این طرح ارائه نکرده اما چند هفته پیش «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود ایران به زودی «طرح اقدام سازنده و دقیق» خود را درباره برجام به طرف‌ها ارائه خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران روز ۱۵ اسفند در پیامی به زبان انگلیسی در توییتر نوشت: «من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.»

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف» در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

انتهای پیام/ک