ایلام بیدار13:20 - 1399/12/30
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

شیرین ترین وقایع کرونایی در ایلام /از بخشش اجاره بها تاکمکهای مومنانه در سال۱۳۹۹

بخشش اجاره بها در نقاط مختلف استان توسط خیرین و اجرای رزمایش کمک مومنانه در شرایط کرونایی نوعی از همدلی ونوع دوستی را در سال 1399به نمایش گذاشت.

به گزارشايلام بيدار،سال 99 هم تمام شد. خوشا به حال کسی که وقتی خودش کلاهش را قاضی کند در این سال بتواند  از خودش راضی باشد. در حرکت به سمت اهدافش، در خدمت به مردم، نزدیکی و شناخت خدایی که همه چیز ما و خلقت هستی از اوست، خوش به حال کسی که توانست حرمت پدر و مادرش را نگه دارد و به خانواده اش خدمت کند. و در آخِر هم خوش به حال کسی که هر جا و در هر شغلی بود سعی کرد بهترین باشد.

از اواخر سال گذشته کشور میزبان مهمانی ناخوانده است که نه تنها در این استان  بلکه در تمام کشور و جهان مختصات زندگی اجتماعی را متحول کرد و تمامی حوزه ها از جمله بخش اقتصادی و آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. 

از آنجا که ویروس کشنده کرونا از راه تنفس و تجمع قابلیت سرایت و انتقال دارد، تقریبا هرگونه تجمعی و دورهمی را خطرناک کرد و در این میان برگزاری مراسم شادی، عزا و همچنین دورهمی های خانوادگی از سوی جامعه پزشکی ممنوع شد؛البته این ممنوعیت از همان ابتدا نیز جنبه هشداری و نصیحت داشت تا اینکه ضمانت اجرایی و جریمه ای برای آن باشد. 

ستاد مقابله با ویروس کرونا در نخستین اقدام برگزاری هرگونه تجمع صنفی را ممنوع کرد و سپس فعالیت تمامی تالارهای پذیرایی تعطیل شد. علاوه بر این در ماه های ابتدایی همه‌گیری ویروس کرونا برگزاری مراسم عروسی ، عقد و همچنین عزاداریو هرهرگونه تجمع  لغو شد تا شاهد خانه نشینی عمومی مردم باشیم.

آنچه در این بین می توان به آن پرداخت این است که کرونا بازاراصناف مختلف را تحت تاثیر قرار داد بطوری که صنوف مختلف چند ماهی تعطیل شدند.

جوشش مهربانی در شرایط کرونا

تصمیمات مهمی در این بازه زمانی توسط مسئولان  استان ایلام گرفته شد از همان روزهای ابتدایی  استاندار ایلام با حضور در تلویزیون از مردم خواست که در این بازه زمانی در خانه هایشان بمانندتا زتجیره مبتلایان قطع شود.

یکی ازتصمیمانی که  در کل استان اجرایی شد باتوجه به افزایش تعداد مبتلایان تعطیل کردن صنوف غیر ضرور بود که این اقدام دراستای جلوگیری ازگسترش زنجیزه مبتلایان صورت گرفت.

آنچه د که نظر نگارنده را به خودش جلب کردبخشش اجاره بها توسط مالکان مغازه ها بود که استارت این کار ابتدادر فضای مجازی تحت عناوین مختلف زده شد.

 این هشتک‌هایی که با استقبال بسیار مردم روبه رو شد و تا حدودی سبب آرامش صاحبان کسب و کارها شد، که مالکان منازل و واحدهای تجاری به صورت خودجوش اقدام به ایجاد آرامش در جامعه کردند تا شاید قدری از بار رنج و محنت ناشی از شیوع ویروس کرونا را کم کرده باشند.

چرا که در این شرایط بازارها، اصناف و برخی از مشاغل برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا یا به صورت خودجوش و یا با تصمیم شورای تامین و شورای سلامت در هر استان و شهرستان تعطیل شدند که این تعطیلی در برخی از مشاغل، اصناف  و کسبه ضرر و زیان‌هایی را به دنبال داشته است.

 

توزیع کمک کومنانه در بین اقشار آسیب دیده

در بحث کرونا نیز از آغاز شیوع این ویروس در سطح کشور و به تبع آن در استان ایلام، بسیج در زمینه گند زدایی معابر و سطح شهر اقدامات ویژه و قابل ملاحظه ای انجام داد و پا به پای دیگر نهادهای درگیر با این موضوع بدون هیچ گونه چشم داشتی خدمات شایانی را از جمله سم پاشی کوچه و خیابان های شهر، توزیع و جمع آوری بسته های بهداشتی و ارزاق مورد نیاز قشر آسیب پذیر جامعه با تجه به ضربه این ویروس به کسب و کار و معیشت مردم ارائه کردند.

رزمایش کمک مومنانه با دستور و تاکیدات مقام معظم رهبری با هدف کمک‌رسانی به فقرا و آسیب‌دیدگان ناشی از بیماری کرونا همزمان با سراسر کشور درفروردین ماه آغاز شد.

بر این اساس کمک های مردمی و خیرین و نیکوکاران برای کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان از  شیوع ویروس کرونا جمع آوری شده و در اختیار این عزیزان قرارگرفت.

خوشبختانه در استان ایلام در همان اوایل طرح سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام با مشترکت سایر نهاد تلاشهای خوبی را در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری طی سال گذشته انجام دادند.

 

انتها یپیام/الف