ایلام بیدار00:06 - 1400/01/28

جلد دوم «بر شانه‌های اقیانوس» روانه بازار نشر شد

«بر شانه‌های اقیانوس» شرحی روان و ادیبانه از نهج‌البلاغه با مخاطب هدف جوان و دانشجو به بازار نشر رسید.

به گزارشايلام بيدار، «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی روان وادیبانه از نهج البلاغه با مخاطب هدف جوان و دانشجو، از سوی انتشارات کتاب جمکران به بازار نشر رسید.

حجت الاسلام علی رهبر عضو هیات علمی گروه معارف اسلامیدانشگاه صنعتی اصفهانبه پشتوانه تدریس ۴۰ ساله نهج البلاغه برای دانشجویان، شرحی ادیبانه با مخاطب جوان به نگارش درآورده، اثری موجز و مفید برای ارتباط بیشتر نسل نو، از سخنان آسمانی علی بن ابیطالب علیه السلام.

با توجه به پیچیدگی فضای سیاسی و مطرح بودن روزافزون مباحث قدرت و اخلاق و حاکمیت، اهمیت توسعه نفوذ و انس جامعه خصوصا قشرجوان با نهج البلاغه روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود. شرح ادیبانه و دلنشین نهج البلاغه و مناسب ذائقه ادبی و خوانشی جوانان از مهم‌ترین دلایل نشر این اثر است.

مجموعه «بر شانه‌های اقیانوس» ۵ جلد خواهد بود و بعد از انتشار جلد اول آن در تابستان امسال، اکنون جلد دوم آن در راه بازار نشر است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

یک. «رزق» دو نوع است: مادی و معنوی. قرآن می‌فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون‏؛  پارسیان از تمام آنچه روزی‌شان دادیم بخشش می‌کنند». چه کسی می‌تواند اثبات کند که این آیه، تنها برای انفاق مالی است؟

در دعاهای حضرت امام مهدی(عج) آمده است: «اللهم ارزقنا توفیق الطّاعه؛  خدایا، توفیق اطاعت را روزی ما کن»، اما آنچه از رزق و انفاق ذهن ما را اشغال کرده، رزق مادی است. خداوند می‌فرماید: «وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُم‏؛  رزق شما در (بالای سرتان) در آسمان است». آیا ابر، باران، رویش و رونق رزق‌دهی زمین مقصود خداست یا جامع‌تر از این؟ به این معنا: «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُوم‏؛  هیچ پدیده‌ای نیست، مگر اینکه خزینه‌هایش نزد ماست و ما به‌اندازه مشخص نازل می‌کنیم».

باز فرموده است: «نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا؛  ما اسباب زندگی در دنیا را میانشان تقسیم کردیم». خداوند ذات افراد و آینده آن‌ها را می‌داند؛ برخی را برای آزمایش، برخوردار می‌کند و برخی را در تنگنا قرار می‌دهد. فراموش نکنیم که خداوند بخل ندارد و این ما هستیم که گاهی ظرفیت‌هایمان محدود است. امام علی(ع) می‌فرماید: «الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ یَطْلُبُک‏؛  دو نوع رزق داریم: رزقی که تو طالب آنی و رزقی که او طالب توست».

گفتی است هم زمان با چاپ دوم جلد اول، هم اکنون جلد دوم «بر شانه‌های اقیانوس» در ۲۵۸ صفحه و از سوی انتشارات کتاب جمکران در راه کتابفروشی‌هاست.

انتهای پیام/