ایلام بیدار10:47 - 1399/12/18

هلالی ۱۵ اصله درخت به یاد شهدا کاشت

گونه علمی تخیلی مدت هاست که تاثیر شدیدی بر نحوه نگرش مردم به فضا داشته اند و این تاثیر به نیروی فضایی نیز کشیده شده است. شبکه های اجتماعی و پوشش های خبری از نیروی هوایی، اغلب دربردارنده ارجاعاتی به سریال هایی چون «پیشتازان فضا»، «جنگ های ستاره ای»، «پاسداران کهکشان» و «سربازان کشتی فضایی» است.

به گزارشايلام بيدار، نیروی فضایی ایالات متحده نقش مهمی در دنیای مدرن بازی می کند. این نیرو ماموریت خود را آموزش و تجهیز پرسنل برای دفاع از منافع آمریکا در فضا اعلام کرده است. با توجه به اهمیت نظامی و اقتصادی روزافزون فضا، اهمیت نیروی فضایی آمریکا احتمالا بیشتر هم  می شود.

اما یک جستجوی اینترنتی سریع نشان می دهد که از نگاه اکثر مردم، نیروی فضایی بیشتر یک شوخی است تا یک شاخه نظامی. این نیرو موضوع شوخی هایی در برنامه «یکشنبه شب زنده» شده و نتفلیکس پیش از اعلام رسمی شکل گیری این نیرو، در حال ساخت یک فیلم کمدی در این باره بوده است. تا جایی که خود کاپیتان کرک با بازی ویلیام شاتنر وارد معرکه شده و گفته است که اگر به جای پرسنل نیروی دریایی  از پرسنل نیروی هوایی در نیروی فضایی استفاده می شد او دیگر سرهنگ کرک نبود.
با توجه به وجود این ارتباط بین فیلم های علمی تخیلی و نیروی فضایی آمریکا، عده کمی این نیرو را جدی می گیرند. به شوخی گرفتن جلوه های نیروی فضایی از سوی فرهنگ مردمی مدرن، در حال منحرف کردن توجه مردم از مسئولیت هایی جدی است که این نیرو در حال بر عهده گرفتن آنهاست. من یک تحلیلگر سیاست های فضایی هستم که در مورد ارتباط نیروی فضایی آمریکا با آثار علمی تخیلی مطالعه کرده ام و تحقیق من نشان می دهد که این ارتباط، در حال ایجاد یک مشکل برای این نیروست.
دو نکته قابل تامل درباره رابطه بین فرهنگ مردمی امروز و نیروی فضایی وجود دارد: چگونگی به تصویر کشیده شدن این شاخه جدید نظامی در سرگرمی های علمی تخیلی کنونی تصورات مردم را شکل می دهد و چگونه این سوء برداشت ها به این منجر می شود که نیروی فضایی در فرهنگ امروز شکلی کمدی به خود بگیرد.
گونه علمی تخیلی مدت هاست که تاثیر شدیدی بر نحوه نگرش مردم به فضا داشته اند و این تاثیر به نیروی فضایی نیز کشیده شده است. شبکه های اجتماعی و پوشش های خبری از نیروی هوایی، اغلب دربردارنده ارجاعاتی به سریال هایی چون «پیشتازان فضا»، «جنگ های ستاره ای»، «پاسداران کهکشان» و «سربازان کشتی فضایی» است. این مسئله جای تعجب ندارد. مردم به طور طبیعی برای درک مفاهیم جدید از قیاس استفاده می کنند، چون درک یک پدیده جدید از منظر چیزی که از قبل با آن آشنایی دارید ساده تر می شود. چون نیروی فضایی یک سرویس جدید است، مردم برای درک بهتر آن به چیزی روی می آورند که از قبل درباره جنگ در فضا می دانند. مشکل این است که آثار علمی تخیلی از واقعیت ماموریت های فضایی امروزی بسیار دور هستند.
تحقیقات زیادی در این باره انجام شده که چگونه تخیل می تواند بر افکار و نظرات مردم تاثیر بگذارد. یکی از راه های این کار از طریق چیزی است که «اثر اولیه» نامیده می شود ، یعنی قرار گرفتن در معرض یک ایده در یک وضعیت خاص، بر  طرز فکر مردم درباره همان ایده در یک وضعیت به کلی متفاوت تاثیر می گذارد.
همچنین ممکن است مردم از نظر شناختی و عاطفی چنان روی یک داستان تخیلی حساب باز کرده باشند که  به طور ناخودآگاه احساس کنند که آن داستان واقعی است. وقتی این اتفاق رخ می دهد، کار تاثیرگذاری ایده های تخیلی بر طرز تفکر آنها در جهان واقعی بسیار ساده تر می شود.
پس نتیجه تاثیر آثار علمی تخیلی این است که ایده های نادرستی درباره نیروی فضایی در مردم نهادینه می شود، مثل اینکه این نیرو فضانوردان خود را دارد یا در حال احداث پایگاه های نظامی در ماه است، بی آنکه صحت این ایده ها را به پرسش بگیرند. این امر به جنبه دوم ارتباط نیروی فضایی آمریکا با فرهنگ پاپ امروز می رسد: اظهارنظر کردن در فضای آنلاین، پوشش رسانه ای و صنعت سرگرمی به صورت طنزآمیز، به بهای تمرکز بحث و گفتگوی جدی در این باره تمام شده است.
شوخی های مربوط به پاسداران کهکشان یا استتار در فضا در توئیتر بازتاب زیادی پیدا کرده و این تصور را به وجود آورده که نیروی فضایی آشفته و نامنسجم است. همچنین فیلم «نیروی فضایی» ساخته نتفلیکس افسانه هایی را در این باره جا انداخته که نیروی فضایی در حال اعزام فضانوردان برای جنگ روی ماه است. این شوخی ها به بالاترین سطوح دولت نیز تسری پیدا می کند، تا جایی که حتی کاخ سفید شوخی هایی را درباره هزینه نیروی هوایی مطرح کرده است.

مشکلات و پتانسیل ها
با وجود توجهی که آثار علمی تخیلی معطوف به نیروی فضایی می کنند، اگر مردم به گونه ای تحت تاثیر آثار تخیلی قرار بگیرند که نیروی فضایی آمریکا را سرگرم کننده یا بیهوده ببینند، این می تواند به ایجاد عدم ارتباط بین انتظارات جامعه و کاری که نیروی فضایی واقعا در حال انجام آن است بینجامد و در نهایت حمایت عمومی از آن را کاهش دهد.
هرچند ماموریت هایی مثل ماهواره های نظارتی و ردگیری و زباله های فضایی ممکن است به اندازه داستان های «جنگ ستارگان» مهیج نباشد، ولی این ماموریت ها برای اقتصاد جهانی و امنیت ملی اهمیتی اساسی دارند.
اگرچه خود نیروی فضایی نیز تا حدی به این  تصورات دامن زده- مثل استفاده از اسم کوبایاشی مارو از سریال پیشتازان فضا برای یکی از برنامه های نرم افزاری خود- اما آثار علمی تخیلی از جهات مختلف می توانند برای این شاخه جدید نظامی سودمند نیز باشد. آثار علمی تخیلی می توانند الهام بخش باشند، همانطور که در دوران مسابقه برای فضا در دهه 1960 بودند و امروز برای رهبران فضایی هستند.
گذشته از این از علاقه فرهنگ مردمی امروز به فضا همچنین می توان به عنوانی اهرمی در ارتباط با نیروی فضایی استفاده کرد. هرچند این نیرو در هیچ ماموریت اکتشافی از نوع پیشتازان فضا دست ندارد، ولی با این حال وظایف آن مهم هستند. بدون ماهواره های جی پی اس که اکنون نیروی فضایی مسئولیت آنها را بر عهده دارد، ما قادر به دریافت پول از یک عابر بانک، هماهنگ کردن تعاملات مالی یا نظارت بر فعالیت های آتشفشان ها یا زلزله ها نمی بودیم.
نویسنده: وندی وایتمن کاب (Wendy Whitman Cobb)  استاد مطالعات راهبرد و امنیت در مدرسه نیروی هوایی آمریکا
منبع: https://b2n.ir/g69126

انتهای پیام/ک