ایلام بیدار02:04 - 1401/12/08
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

ضرورت برخورد با سلاح گرم غیرمجاز در ایلام

متاسفانه وفور سلاح های گرم در استان به یک معضل تبدیل شده، بطوریکه چه خانواده هایی که با فشار یک ماشه داغدار می شوند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار-هنوز خاطره تلخ قتل یک خانواده در ایلام یاد نرفته که سه کشته و دو شهید در سه شهرستان آن هم تنها در کمتر از یک هفته، استان را مجدد در بهت فرو برده و بسیاری از خانواده ها را نیز به عزا نشاند.

نیروهای انتظامی و امنیتی هنوز خستگی حادثه اول را از تن بیرون نکرده باید از این شهرستان به آن شهرستان برای یک درگیری دیگر راهی شوند.

هر چند تلاش مسئولان و نیروهای مربوطه در حفظ ارامش منطقه ستودنی است، اما حس ایجاد شده تا مدت ها از بین نمی رود.

این اتفاقات در استانی رخ می دهد که عقبه غیرت، اصالت، فرهنگ و تمدن آن قسمتی مهم از تاریخ این کشور است.

موضوع مشترک در تمامی این فجایع، استفاده از سلاح های گرم غیر مجاز و بعضا مجاز است.

متاسفانه وفور سلاحهای گرم به معضلی در استان تبدیل شده، بطوریکه با کوچکترین بحثی طرف های درگیر با اسلحه های پر به سمت همدیگر نشانه رفته و چه خانواده هایی که با فشار یک ماشه داغدار می شوند.

کار بجایی رسیده که اسلحه بعنوان یکی از وسایل مهم در خانواده بشمار رفته و برخی نیز داشتن ان را نماد قدرت می دانند.

با توجه به تعدد این سلاحها در بسیاری از مناطق استان که حد خشونت بالا رفته و هر لحظه باید منتظر یک قتل عام بود.

بدترین نکته ماجرا خرید و فروش سلاح غیرمجاز در فضای مجازی و حقیقی است که دسترسی به آن را راحت کرده است.

هرچند از آن سو نیز سلاح های مجاز بدون تحقیق و نظارت خاصی در استانی که شکارگاه مجاز حیوانات نیز ندارد بسیار آسان خرید و فروش می شود.

امیدواریم تا کشتار با سلاح به یک عادت و اپیدمی در استان تبدیل نشده باید تمامی مسئولان بصورت جدی به این معضل ورود کرده تا کمتر شاهد پارچه های سیاه عزا در درب منازل مردم باشیم.

لزوم بازنگری در قوانین حمل و نگهداری سلاح

"فرشته سنجیده"، کارشناس رسانه در این خصوص به ایلام بیدار گفت: مثل اینکه قتل و درگیری با سلاح گرم در ایلام همچنان می تازد و ‌در هر حادثه ای هم تعداد قربانیان رو به افزایش است.

وی اظهار کرد: در طی یک روز گذشته دو حادثه خونین با سلاح گرم در آبدانان و ملکشاهی و هفته گذشته حادثه ای دردناک در دره شهر، اگر کمی به عقب تر برویم آن حادثه هولناک قتل اعضای خانواده توسط پدر و در نهایت گرفتن جان خود نیز به این مصیبت ها اضافه می شود.

سنجیده افزود: این همه جنایت و خون ریزی در استان کوچک ایلام آن هم با اسلحه گرم نشانه ای از عواقب حمل سلاح گرم و راحتی دسترسی به آن می باشد، توجه به افزایش روز افزون قتل و درگیری آن هم با سلاح گرم در استان ایلام، لزوم بازنگری در قوانین حمل و داشتن پروانه سلاح گرم از طرف مسئولین امر را، دوچندان کرده است.

"علی پاشا سطلانی"، روانشناس اجتماعی نیز در این خصوص گفت: پیشنهاداتی به شرح ذیل در جهت آرامش و امنیت مردم می دهد. همه افرادی که سابقه درگیری وپرونده انتظامی ظرف چند سال اخیر در استفاده از سلاح گرم داشته اند، نسبت به احصاء و سلب پروانه مجاز حمل سلاح و ضبط سلاح چه مجاز وچه غیرمجاز از آنها اقدام نمایند.

وی اظهار کرد: همه پروانه های مجاز جدید و تمدیدی با شرط داشتن گواهی سلامت اعصاب و روان از متخصصین مربوطه باشد. از طرف مراجع ذی صلاح مهلت محدودی برای تحویل سلاح گرم غیر مجاز به صورت داوطلبانه اعلام و جریمه های بازدارنده بیشتری برای کشف سلاح غیر مجاز بعد از موعد مقرر ایجاد گردد در صورت اجرای محدودیتهای فوق برای سرگرمی مردم اقدام به راه اندازی میدان تیر اندازی در هر شهرستان و امکان استفاده از آن برای عموم با هزینه وشرایط اعلامی از طرف آن مراجع گردد.

 

انتهای پیام/ر