ایلام بیدار08:43 - 1399/12/14

تقویت ویژه نیروی دریایی سپاه در سال ۹۹/ از تحویل پُرتعداد پهپاد و قایق تندرو تا ناو اقیانوس‌پیما

نیروی دریایی سپاه سال 99 را در حالی سپری کرد که در این سال بی‌سابقه‌ترین مراحل توان‌افزایی این نیرو انجام شد تا آرایه‌های دفاعی مستحکم و قابل اطمینانی را از آب‌های خلیج فارس تا شمال اقیانوس هند ساماندهی کند.

به گزارشايلام بيدار، ۲۰ بهمن‌ماه ۳۴۰ فروند از انواع شناورهای تندرو رزمی در کلاس‌های مختلف تحویل نیروی دریایی سپاه شد؛ این چهارمین مرحله از تجهیز نیروی دریایی سپاه در سال جاری پس از الحاق ۱۰۰ فروند شناور تندرو در خردادماه، الحاق ۱۸۸ فروند پهپاد در مهرماه و الحاق ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی در آبان‌ماه به این نیرو بود.

** ایستگاه اول؛ تحویل ۱۱۲ قایق تندرو

نخستین مرحله از الحاق شناورهای تندرو به نیروی دریایی سپاه که در خردادماه سال‌جاری بود، شامل الحاق بیش از ۱۰۰ فروند قایق تندرو در کلاس‌های مختلف اعم از عاشورا، طارق و ذوالفقار بود که با همکاریوزارت دفاع و پشتیبانینیروهای مسلح'>وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده بود.

 

در این مراسم علاوه بر الحاق تعداد زیادی شناور رزمی تندرو به ندسا، برای نخستین بار نمونه‌ای از یک زیرسطحی ناشناخته توسط نیروی دریایی سپاه نیز به نمایش درآمد که گمان می‌رفت از نوع بدون سرنشین و هدایت از دور باشد؛ شناور زیرسطحی که تا کنون اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.

 


زیرسطحی بدون سرنشین نیروی دریایی سپاه

** ایستگاه دوم؛ پهپاد

در دومین مرحله از توان‌افزایی نیروی دریایی سپاه در سال‌جاری، نوبت به پهپادها رسیده بود؛ اینبار هم در حجم بسیار انبوهی انواع پهپادهای رزمی که گفته شد بیش از ۱۸۸ فروند بوده به نیروی دریایی سپاه ملحق شد.

در مراسم تحویل این پهپادها که از انواع مختلف ابابیل-۲، مهاجر-۶، عمودپروازهای سپهر، شهاب-۲ و هدهد-۴ بود؛ از یک تاکتیک جدید نیروی دریایی سپاه یعنی تجهیز قایق‌های تندرو به پهپادهای انتحاری ابابیل-۲ نیز رونمایی شد.

 

 

این تاکتیک ریشه در صحبت‌های فرمانده کل سپاه یک سال قبل از این اتفاق داشت؛ سرلشکر سلامی گفته بود «اگر پهپادهای سبک وزن با قایق‌های تندرو ترکیب شوند می‌توانند هر هدفی را تا ۱۰ کیلومتری خود مورد اصابت قرار دهند.»

در حقیقت ندسا با نصب سکوی پرتاب پهپاد ابابیل-۲ بر روی شناور تندرو، این قابلیت خاص یعنی استفاده از پهپاد انتحاری که امروز در دنیا بسیار متداول شده و در جنگ‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد را برای قایق‌های تندرو عملیاتی کرده است.

 

 

دیگر اتفاق مهم وخوبیکه در این حوزه افتاد؛ تجهیز نیروی دریایی سپاه به پهپادهای رزمی مهاجر-۶ بود که در تعداد قابل توجهی به این نیرو تحویل داده شد؛ تجهیز ندسا به این پهپادها کمک می‌کرد تا در کنار توان پهپادی انتحاری،‌ ندسا قابلیت اجرای عملیات رزمی برای هدف قرار دادن شناورهای دشمن با استفاده از بمب‌های هدایت شونده و نقطه‌زن سری قائم را هم داشته باشد.

 

 

افزوده شدن این توان بزرگ پهپادی به نیروی دریایی سپاه باعث شد که گروه پنجم پهپادی نیروی دریایی سپاه در منطقه سوم امام حسین(ع) این نیرو در شمال خلیج فارس هم تشکیل شود.

** ایستگاه سوم؛ ناو اقیانوس پیما

اما سومین مرحله از افزایش توان رزمی نیروی دریایی سپاه، مربوط به یک اتفاق خاص و آن هم الحاق ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی در آبان‌ماه به این نیرو بود.

ناو شهید رودکی که با شناسه L-110-1 رونمایی شده، آنگونه که به طور رسمی اعلام شد، شناوری با وزن ۱۲ هزار تن، طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر است که مجهز به انواع سامانه‌های راداری آرایه‌فازی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، سامانه‌های موشکی سطح به سطح کروز و سطح به هوا (پدافندی) است و قابلیت حمل بالگرد، پهپاد و قایق‌های تندرو را هم دارد.

شناور شهید رودکی از یک رمپ دسترسی برخوردار است که به آن کمک می‌کند تا هرآنچه که لازم است بتواند بر روی عرشه آن بارگیری شود به همین دلیل علاوه بر سامانه‌ها و تجهیزاتی که بر روی این ناو بارگیری شده است، قادر است تا با بارگیری نفربرهای دوزیست در نقش یک شناور مناسب برای عملیات آبخاکی نیز ایفای نقش کند.

 

 

توان اجرای عملیات آبخاکی با بارگیری نفربرهای دوزیست در کنار توان انجام عملیات سطحی با استفاده از موشک‌های کروز دریایی و از همه آنها مهم‌تر قابلیت دفاع از خود با استفاده از سامانه‌ پدافندی سوم خرداد را می‌توان اصلی‌ترین و مهمترین ویژگی‌های ناو شهید رودکی برشمرد.

این ناو مجهز به پرتابگر موشک‌های کروز دریایی است و در کنار آن پرتابگرهای پهپادهای انتحاری ابابیل-۲ نیز روی آن وجود دارد؛ از سوی دیگر قرار گرفتن سامانه پدافندی سوم خرداد روی این ناو، کمک می‌کند تا در برابر تهدیدات هوایی بتواند از خود دفاع کند.

 

 

** ایستگاه چهارم؛ الحاق ۳۴۰ شناور رزمی

در نهایت چهارمین مرحله از افزایش ظرفیت و توان رزمی نیروی دریایی سپاه، در بهمن‌ماه سال‌جاری و با الحاق ۳۴۰ فروند شناور تندرو رزمی در ۶ کلاس عاشورا، ذوالفقار، طارق، قادر، ناصر و قایق‌های گشتی به این نیرو انجام شد که جمع شناورهای تندرو ملحق شده به نیروی دریایی سپاه طی سال ۹۹ را به بیش از ۴۵۰ فروند رساند.

 


مراسم الحاق ۳۴۰ فروند شناور رزمی به ندسا در بهمن‌ماه

 

نکته قابل توجهی که فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره این شناورهای رزمی گفته این است که بالغ بر ۱۰۰ فروند از این شناورها در شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی تولید شده که از این تعداد هم ۳۵ فروند در یک شرکت دانش‌بنیان کوچک بوده است.

پیوند میان صنایع خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و صنعتی با نیروهای مسلح طی سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و اخیرا نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند علم و فناوری در حوزه دفاعی بعنوان بخشی از سند نقشه جامع علمی کشور که به منظور همکاری نظام‌مند بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی تدوین شده، برسی شده است.

آنچه توسط نیروی دریایی سپاه در سال‌جاری و در قالب برنامه‌های توان‌افزایی اجرا شد؛ حائز ویژگی‌های مختلف و قابل توجهی است که هر کدام بعنوان یک آرایه از قدرت دریایی کشور ضروری و لازم است.

یکی از این ویژگی‌ها، توسعه توان رزم در سطح این نیرو در قالب الحاق پُر تعداد شناورهای تندرو رزمی است که در سال جاری بر اساس آنچهبه صورترسمی اعلام شده است،‌ بیش از ۴۰۰ فروند در انواع مختلف بوده که این تعداد بالا از آنجا حائز اهمیت است که تاکتیک اصلی نیروی دریایی سپاه در مواجهه با توان دریایی دشمن و شناورهای آنها، حملات فوجی با تعداد بالای شناور است.

ویژگی مهم و راهبردی دیگر، نگاه نیروی دریایی سپاه به حضور در آب‌های دور است که این مهم نیز با الحاق شناور اقیانوس‌پیمای شهید رودکی جامه عمل به خود پوشاند؛ حضور نیروی دریایی سپاه در آب‌های دور که البته در گذشته نیز سوابقی از آن موجود است، یکی از ضروریات توسعه رزمی این نیرو است چراکه با گسترش سطح تهدید از آب‌های خلیج فارس به آب‌های دورتر، ضرورت حضور نیروی دریایی سپاه در کنار نیروی دریایی ارتش در آب‌های دور خصوصا مناطق شمالی اقیانوس هند بیشتر از گذشته شده است.

دیگر ویژگی این توان‌افزایی، تمرکز خاص آن بر استفاده از پهپاد در ماموریت‌های ندسا بود که با الحاق حدود ۲۰۰ فروند پهپاد از انواع مختلف امروز توان پهپادی این نیرو از دهانه اروند تا شمال اقیانوس هند گسترش یافته است؛ نکته حائز اهمیت در این خصوص، تلفیق پهپادهای انتحاری و شناورهای تندرو است که از آن می‌توان بعنوان یک ابزار دفاعی کارآمد و ارزان‌قیمت در مواجهه با دشمن در دریا یاد کرد.

در مجموع با توان‌افزایی صورت گرفته در سال جاری که البته در شرایط همه‌گیری کرونا رخ داده، نیروی دریایی سپاه توانسته است آرایه‌های متناسب، مستحکم و متعددی در حوزه قدرت دریایی چه در محدوده خلیج فارس و چه در آب‌های دور ایجاد کند که البته این موضوع در آینده می‌تواند با تقویت توان زیرسطحی این نیرو تکمیل و بیشتر شود.

انتهای پیام/ک