ایلام بیدار09:02 - 1399/12/13
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

سپاه و بسیج، پیشقراولان محرومیت زدایی/ عزمی که برای توسعه جذم است

سپاه و بسیج، بنیاد برکت و کمیته امداد در حال محرومیت زدایی در استان های کمتر توسعه یافته هستند و این الگویی برای دولت ها است تا چنانچه برنامه ای برای توسعه مناطق محروم کشورندارند این نهادها حمایت های جدی و لازم را به عمل آورند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::استان ایلام غربی ترین استان و یکی از نقاط کمتر توسعه یافته و محروم کشور است و محرومیت ایلام به گونه ای است که بسطامی نماینده ایلام اعلام کرد که درجه فلاکت در برخی از نقاط استان بالای 53 درصد است.

فقر و محرومیت در استانی که اگر مسئولین رده بالای کشوری گوشه چشمی به آن داشته باشند و تنها اندک درآمدی از دریای ذخایر نفت و گاز این خطه را به مقوله محرومیت زدایی اختصاص دهند نه فقری باقی می ماند و نه محرومیتی؛البته این موضوع با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای ایلام نمی تواند یک درخواست عاجزانه باشد بلکه وظیفه و حق الناسی است بر گردن دولت و مسئولین.

وظیفه خدمت رسانی و محرومیت زدایی مناطق دور افتاده و محروم نباید فقط مختص یک نهاد یا ارگان خاص باشد بلکه تمامی نهاد ها و ارگان ها باید دست به دست هم دهند و پای کار باشند و هر کدام در حد و توان خود در این قضیه سهیم باشد و این وظیفه باید به یک فرهنگ تبدیل شود و برای ترویج این فرهنگ ارزشمند و خداپسندانه تلاش دو چندان کرد.

دولتمردان ما باید توجه داشته باشند که با وجود فقر و محرومیت، حقیقت رشد و بالندگی و پیشرفت کنونی کشور برای مردم مناطقی که از ابتدایی ترین امکانات رفاهی و درمانی محروم هستند قابل درک نیست و بیشتر به یک سراب شبیه است.

بر اساس قانون اساسی، توسعه فعالیت اجرایی و عمرانی در همه ابعاد مختلف بر عهده قوه مجریه بوده و دولت ها در این راستا نقش اساسی را بر عهده دارند اگر چه نهادهای مختلفی از جمله سپاه و بسج، بنیاد برکت و کمیته امداد در حال محرومیت زدایی در استان های کمتر توسعه یافته هستند اما همین خود الگویی برای دولت ها است تا چنانچه برنامه ای برای توسعه مناطق محروم کشورندارند این نهادها حمایت های جدی و لازم را به عمل آورند.

بنابراین اگر دولتمردان ما قصد، برنامه و هدفی در راستای محرومیت زدایی در کشور را ندارند حداقل در این راه که برخی از نهادها به صورت خودجوش قدم نهاده سنگ اندازی نکنند و اجازه دهند تا ریشه کنی کامل این معضل بزرگ و درناک اجتماعی که عامل اصلی بسیاری از تخلفات و ناهنجاریهای سطح جامعه نیز به شمار می رود به راه خود ادامه دهند.

فعالیت۴۲ هزار گروه جهادی در کشور

در همین رابطه سردار "محمد زهرایی"، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور شامگاه سه شنبه در سومین مجمع جهادگران استان ایلام گفت: سپاه و مجموعه بسیج سازندگی در بخش های مختلف تولید و اقتصاد با ایجاد ۵۶۰ هزار شغل در طول برنامه ششم توسعه در کمیته امداد حضوری پررنگ داشته و هر جا که انقلاب اسلامی به کمک نیاز داشته باشد حاضر به کمک خالصانه و بی منت است.

وی با اشاره به اطلس فعالیت ها و برنامه های گروه های جهادی اظهار کرد: این اطلس باید مورد بازنگری قرار گیرد و رفع مشکل شود تا دسترسی به اهداف و برنامه های گروه های جهادی تسریع یابد.

وی افزود: گروه های جهادی باید در فعایت ها و برنامه های خود از ظرفیت موجود در مناطق و نیز نیروی انسانی بهره گیری کنند و همچنین کارآفرینی، ایجاد طرح های اشتغال زا و پروژه های دانش بنیان را مد نظر داشته باشند.

وی گفت: سازمان بسیج سازندگی طرح های اشتغال زا با همکاری کمیته امداد را در گام نخست برای سال جاری در هفت استان اجرایی کرده است و در سال ۱۴۰۰ این طرح ها در کل کشور عملیاتی خواهد شد.

رییس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: برای پیشبرد برنامه ها و اهداف تعریف شده گروه های جهادی حضور ۲ پشتوانه صندوق های قرض الحسنه و اشتغال زای مردمی اجتناب ناپذیر است و در کشور ۲۴ هزار صندوق اشتغال زای مردمی با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عضو فعال است.

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور یادآور شد: محرومان و مستضعفان ولی نعمت ما هستند و ایجاد رفاه برای این قشر از مهمترین اهداف بسیج سازندگی کشور است.

" حجت الله عبدالملکی "،معاون اشتغال کمیته امداد کشور نیز در این راستا گفت: در سال جاری ۲۱۸ هزار فرصت شغلی در کشور برای مددجویان کمیته امداد فراهم شده است که ۳۱ هزار نفر از این افراد توسط کارفرمایان بخش خصوصی به کارگیری شده اند و کارفرمایان هم در قبال این خدمات رسانی بسته های تشویقی و حمایتی دریافت کرده اند.

عبدالملکی اظهار کرد: برنامه برای سال آینده ایجاد اشتغال زایی برای ۳۰۰ هزار نفر مددجو است که ۷۰ هزار نفر از آنها توسط کارفرمایان و کارآفرینان مشغول به کار خواهند شد.

وی افزود: کشور ایران نیازمند یک انقلاب اقتصادی اسلامی است تا از وضعیت موجود که ریشه در گذشته ها دارد، رهایی یابد.

سرهنگ "قدرت الله کریمیان"، جانشین سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام نیز گفت: امسال برای مددجویان جویای شغل کمیته امداد استان ایلام یک هزار و ۴۰۰ پروژه با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که این طرح ها طی امسال و سال آینده اجرایی می شوند.

وی اظهار کرد: کمیته امداد متولی کمک به مددجویان و نیازمندان جامعه است و سپاه و بسیج نیز با توجه به ظرفیت های درون سازمانی خود، در کنار کمیته امداد برای امداد رسانی به نیازمندان اماده همکاری خواهد بود.

 

انتهای پیام/ک