ایلام بیدار08:12 - 1399/12/12
یادداشت؛

پروژه‌های پول‌ساز نفت و گاز، ایلامیان را خوشحال نمی کند

درحالی که اهداف طرح‌های توسعه میادین نفتی ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی، رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در ایلام است، اما پس از سال‌ها مردم ایلام جز مُشتی شعار، هیچ منفعتی از این پروژه‌ها ندیده‌اند.

"خداداد ابراهیمی"،روزنامه نگار و فعال رسانه ای در یادداشتی با عنوان " پروژه‌های پول‌ساز نفت و گاز، ایلامیان را خوشحال نمی کند " نوشت:مرسوم است که همزمان با افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های نفتی یک منطقه به سبب منفعت سرشار و خاتمه دادن به معضل بیکاری، مردم آن منطقه با ساز وسُرنا، به استقبال مسولان می روند و خوشحالی و قدرشناسی خود را اعلام می کنند. اما درایلام تاکنون نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه مردم نسبت به این اخبار بی اعتنا بوده‌ و مسئولان را به باد انتقاد می گیرند.

یازدهم اسفندماه طرح توسعه میدان نفتی با حضور ویدیو کنفرانسی رییس‌جمهوری به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو و ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام به بهره‌برداری رسید.

درحالی که ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی، رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در ایلام، از اهداف این طرح‌هاست، اما پس از سال‌ها مردم ایلام جز مُشتی شعار و تبلیغات کاذب، نعمت و برکتی از این پروژه‌ها ندیده‌اند.

فرزندان این آب وخاک همچنان بیکار و آسیب‌های اجتماعی عرصه را بر ایلامیان تنگ کرده است.مردم این استان دریافته‌اند که منفعت پروژه‌های نفت و گاز همواره به جیب غیر بومی‌ها و استان های همسایه سرازیر شده، و توسعه ایلام در محاق تصمیمات ناعادلانه وزیر نفت مغفول مانده است.

مُشت نمونه‌ی خروار این ادعا، شرکت نفت وگاز غرب است که طی چهل سال گذشته، ایلامیان از عواید گردش مالی، اشتغالزایی و کرسی‌های مدیریتی آن بی نصیب بوده‌اند در حالی که سفره‌ی ثروتمند نفت و گاز این شرکت از جغرافیای ایلام استحصال می شود.

حال شاید وجدان‌های بیدار به مردم و خاصه جوانان تحصیلکرده ایلامی این حق را بدهند که از شنیدن خبر‌های داغ و پر آب و تاب افتتاح و بهره برداری پروژه‌های غولپیکر نفتی در مهران و چنگوله خوشحال نباشند و با بی تفاوتی از کنار آن بگذرند.

 

انتهای پیام/ک