ایلام بیدار02:58 - 1401/12/09
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

گرانی بازار میوه در ایلام؛ با دلالان باید برخورد قانونی صورت گیرد

گرانی میوه و مواد غذایی در کنار درآمد پایین به دغدغه مردم ایلام تبدیل شده چراکه امسال قیمت میوه‌های فصلی به ‌قدری بالاست که خانواده‌های بسیاری توان خرید آن را ندارند.

گروه اقتصادی ایلام بیدار-گرانی میوه و مواد غذایی در کنار درآمد پایین به دغدغه مردم ایلام تبدیل شده چراکه امسال قیمت میوه‌های فصلی به ‌قدری بالاست که خانواده‌های بسیاری توان خرید آن را ندارند.

گرانی میوه توان خرید را از مردم سلب کرد  افزایش قیمت‌ها، رونق را از کسب‌وکارهای زیادی گرفته و مردم نیز فقط به فکر این هستند تا نیاز روزانه‌ خود را تامین کنند و همین که بتوانند مرغ و گوشت و میوه با قیمت مناسب پیدا کنند و بخرند راضی شده و به خانه برمی‌گردند.

هزینه‌های اصلی خانوار آنقدر افزایش یافته که امسال تقاضا برای خرید میوه از سوی مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است.

کافیست این روزها سری به میوه فروشی‌های شهر زده تا با ارقامی روبرو شوید که از خریدن میوه منصرفتان کند.

با گذر از بازار میوه فروشان خواهیم دید قیمت‌ پرتقال، نارنگی، خیار، موز و سیب نسبت به هفته‌های اخیر دچار نوساناتی شده است، این درحالی است که مسئولان ادعا می‌کنند کمبودی در میوه افزایشی در قیمت آنها وجود ندارد.

برای قشر محروم جامعه، بیکاران،کارگران وکارمندان حداقل بگیر، سخت است که بخواهند میوه‌های فصلی که هر کدام کیلویی 10هزارتومان به بالا هستند را تهیه و خریداری کنند.

متاسفانه از طرفی هم میوه‌های امروزی دیگر کیفیت لازم را نداشته و علاوه بر گرانی، از مزه خوبی برخوردار نیستند و شهروندان بعد از خرید کامل پشیمان می‌شوند که هزینه زیادی برای خرید میوه‌های بی‌کیفیت صرف کرده‌اند.

نظارت مستمر بر بازار میوه فروشان

مهدی کاکاخانی ، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان ایلام نیز گفت: نظارت بر بازار میوه و تره بار توسط بازرسین به صورت مستمر در حال پیگیری است و در این راستا گشت مشترکی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه از سطح بازار میوه و تره بار، عمده فروشی و نیز صنوف خرده فروشی برگزار شده است.

وی افزود: در این بازرسی‌ها ضمن رصد بازار و کشف قیمت، بر نصب برچسب قیمت اقلام میوه و تره بار تاکید و تعداد ۵۷ واحد صنفی متخلف شناسایی شده است.

وی افزود: گران‌فروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت، تداخل صنفی و رعایت نکردن بهداشت عمومی از مهمترین تخلفات این واحدها بود.

وی تصریح کرد: بازرسین صمت استان ایلام در ۲ نوبت صبح و عصر کار نظارت را بر عهده داشته و وضعیت اقلام میوه و تره بار را به صورت روزانه رصد می‌کنند.

امیدواریم بعد از سال‌ها یک بار برای همیشه موضوع گرانی و تورم در استان ایلام ریشه یابی و حل شود، چراکه تعداد زیادی از مردم این استان دارای درآمد نسبتاً پایینی هستند و قطعاً اصلاح قیمت‌ها می‌تواند نقش مهمی در زندگی مرد داشته باشند.

گرانی در استان ایلام فقط مختص میوه و تره‌بار نیست، بلکه امروز این مسئله در بسیاری از کالاها و خدمات مثل زمین و مسکن نیز به وضوح دیده می‌شود.

افراد و خانوار مرفه و پولدار جامعه باید در یاری اقشار محروم و ضعیف از خرید میوه گران خودداری کنند تا دلالان و سودجویان بازار میوه مجبور شوند قیمت‌ها را تعدیل کنند.

در پایان نیز انتظار می‌رود مسئولان محترم بیشتر به بازار سر بزنند و نظارت دقیقی بر قیمت میوه‌های موجود در بازار اعمال کنند و نیاز مبرم جامعه است که با متخلفان برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.

 

انتهای پیام/ر