ایلام بیدار18:03 - 1399/12/06
چین:

لغو تحریم‌ها کلید خروج از بن‌بست موضوع هسته‌ای ایران است

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز اعلام کرد، تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در «نقطه بحرانی» قرار دارد و لغو تحریم‌ها کلید حل این بحران است.

به گزارشايلام بيدار "وانگ ونبین"، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: «شرایط فعلی درباره موضوع هسته‌ای ایران در نقطه بحرانی قرار گرفته است که تهدیدها و فرصت‌هایی دارد.»

وی اظهار کرد: «ما همواره معتقد هستیم که بازگشت آمریکا به این توافق جامع و برداشتن تحریم‌ها علیه ایران برای خروج از بن‌بست در موضوع هسته‌ای ایران کلیدی هستند.»

این اظهارات ونبین یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایران بر اساس مصوبه مجلس اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در حالی از روز بامداد سه‌شنبه 5 اسفندماه مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است که پیش از این اقدام به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده بود که در صورت عمل نکردن آنها به تعهداتشان، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

این اقدام هسته‌ای ایران وفق بندهای 26 و 36 برجام و در پاسخ به کوتاهی‌های مکرر و مداوم طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود انجام شده است.

مقامات ایرانی در سطوح مختلف بارها به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده‌اند  که در صورت عمل نکردن به تعهداتشان، روند تعدیل تعهدات هسته‌ای ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

ایران از اردیبهشت‌ماه 1398 (یک سال پس از خروج آمریکا از برجام) در واکنش به کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام طی چند مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است.

 

انتهای پیام/ک