ایلام بیدار08:46 - 1399/12/06
داستان دنباله دار کمبود مواد غذایی؛

شیر خشک رژیمی نوزادان از دسترس خارج شد

این روزها خبر کمیاب شدن برخی مواد غذایی و اجناس در بازار باعث صف کشیدن های طولانی در سطح شهر شده بود که کمیاب شدن شیر خشک رژیمی نوزادان هم به این لیست اضافه شد.

به گزارشايلام بيدار، این روزها خبر کمیاب شدن برخی مواد غذایی و اجناس در بازار باعث صف کشیدن های طولانی در سطح شهر شده بود که کمیاب شدن شیر خشک رژیمی نوزادان هم به این لیست اضافه شد، نوزادانی که بنا بر شرایط جسمانی شان و به خاطر آلرژی که به مواد موجود در شیرخشک های معمولی دارند، باید از شیرخشک های رژیمی استفاده کنند و حالا غذای این طفل های معصوم هم قربانی مدیریت ضعیف برخی آقایان مسئول شده است.

جای تعجب و تاسف اینجاست که این مشکل دیگر مشکل نوزادان است، نوزادانی که به وقت گرسنگی فقط گریه می کنند و با گریه غذای خود را می خواهند، اینها دیگر بزرگسالان نیستند که در برابر این همه مشکل فقط تحمل کنند، این بار دیگر روغن و رب و خیار و گوجه و تخم مرغ نیست که منتظر جلسات بی نتیجه بود، این بار پای نوزادان در میان است که فقط با گریه دنبال غذا هستند.

تصور اینکه پدر خانواده در داروخانه ها در به در دنبال شیرخشک رژیمی باشند و نوزادان گریان و مادری که هر کاری می کند فرزندش آرام نمی شود، بسیار سخت است، شیرخوارگان، جسمی ضعیف و شکننده دارند و حتی نبود یک وعده ی غذایی را نمیتوانند تحمل کنند.

لازم به ذکر است که نرسیدن تغذیه مناسب به نوزادان ممکن است عوارض خطرناکی نیز در پی داشته باشد، که عواقب آن متوجه کم کاری مسئولان مربوطه خواهد بود.

ارائه شیر خشک رژیمی در داروخانه های خاص

"محبوب رستم زاد"، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: با توجه به اینکه شیرخشک های خشک رژیمی، وارداتی هستند لذا تعداد مشخص شده ای به استانها ارائه می شود.

وی اظهار کرد: به منظور توزیع مناسب داروهای مذکور از طریق کد ملی و نسخه پزشک ارائه می شود.

رستم زاد افزود: این ماده غذایی نوزادان تنها در چند داروخانه عرضه می گردد و کمبود آن بسته به تعداد مصرف آن دارد.

کمبودی در تأمین شیرخشک رژیمی نداریم

این در حالی است که مدیرکل اداره امور فرآورده‌ های طبیعی، سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو در یکی از مصاحبه های خود گفت: برخی از دانشگاه‌ها مانند ایلام با توجه به شرایط ویژه درخواست تعدادی شیر خشک رژیمی و متابولیک دادند که با مجوز ستاد بحران شیرخشک ها را به صورت رایگان برای آنها ارسال کردیم.
مدیرکل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سامانه "حامی" سازمان غذا و دارو، تعداد دقیق بیماران نیازمند شیرخشک های متابولیک و رژیمی ثبت شده است، ادامه داد: حتی به صورت تلفنی با بیماران در ارتباط هستیم تا اگر موجودی‌ شیرخشک شان به اتمام رسید، سریعا شیرها را به دست‌ شان برسانیم. بنابراین، در زمینه تامین شیرخشک های متابولیک و رژیمی کمبودی وجود ندارد.

اگر میزان تقاضا برای شیر خشک رژیمی افزایش یافته بایستی مسئولان امر با رایزنی با سازمان غذا و دارو سهمیه استان را افزایش دهند تا این مشکل برطرف شود.

 

انتهای پیام/س