ایلام بیدار08:14 - 1399/12/05
خطر زیان های مالی و فرسودگی تجهیزات جدی است؛

نیاز کارخانه به کما رفته نورد ایوان به شوک دستگاه قضا

بیش از دوسال است که از تعطیلی کارخانه نورد ایوان بدلیل اختلاف شرکا می گذردولی همچنان عزمی برای راه اندازی مجدد آن از سوی مسئولان دیده نمی شود.

به گزارشايلام بيدار،بیکاری و مشکل اشتغال یکی از مهمترین موضوعاتی که در طول چندین سال اخیر برای خانواده ها و جوانان ایرانی به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود آمده و مشکلات و دغدغه هایی را برای مردم به ویژه جوانان به وجود آورده است.

انسان همواره برای امرا معاش بر طرف کردن نیازهای جسمانی ، مادی و معنوی  خویش نیازمند شغل وکار بوده است برهمین اساس حرفه ای را متناسب با توان خویش برمی گزیده وشروع به فعالیت کرده است.

از موضوعات مطرح و به روز در جامعه ی امروز، موضوع اشتغال جوانان می باشد مساله ای که تبدیل به  دغدغه ی اصلی هر جوانی شده است، به خصوص برای قشر تحصیل کرده.

اما هدف از ارائه این مقدمه پرداختن به  موضوعی است که حدود چند ماه است کام شاغلین یک واحد تولیدی را تلخ کرده است.

در ۱۳۸۷ بود که با بهره گیری از متخصصان و مهندسان داخلی عملیات اجرایی کارخانه تولید میلگرد در شهرستان ایوان واقع در شمال استان ایلام آغاز و سال ۱۳۹۰ این کارخانه به بهره برداری رسید.

طبق گفته مسئولان کارخانه تمامی قطعات و مراحل راه اندازی از صفر تا صد کارخانه توسط مهندسان داخلی و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شده است.

راه اندازی کارخانه چشم امیدی برای افراد بومی بیکار در منطقه شد و حدود ۶۰ کارگر در این کارخانه مشغول به کار شدند، اما این پایان کار نبود و این کارخانه در سال ۱۳۹۷ تعطیل شد و حالا با گذشت دوسال هنوز به چرخ تولید وارد نشده است.

در حال حاضر کارخانه به دلیل مشکلات مختلف به طور کامل تعطیل است و کارگران همچنان چشم انتظار بازگشایی آن هستند، در حالی که هنوز وعده های مسئولان کارخانه محقق نشده است.

.

همانطور که می دانید کارگران این مجموعه ازطریق کار در این واحد تولیدی مایحتاج زندگی خود را تامین می کردند اما با تعطیلی این واحد صنعتی مشکلات زندگیشان چندین برابر شده است.

لزوم حل مشکل کارخانه نورد ایوان در سال جهش تولید

عباس آزادی "کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام گفت:کارخانه نورد ایوان با هزار امید و آرزو و با ارائه مشوق های لازم از جمله تسهیلات ارزان قیمت راه اندازی شده است.

آزادی اظهار کرد:اگر مشکل تعطیلی کارخانه از اختلاف سهامداران است، این مسئله حتما باید در محاکم قضایی پیگیری شود تا کارگران هرچه سریعتر مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه صنعت استان ایلام در بخش های مختلف از جمله نبود زیرساخت ها مواجه است، افزود: به نظر می رسد مشکلات کارخانه نورد ایوان باید توسط مسئولان ارشد استان پیگیری جدی شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون وضعیت کارخانه و کارگران به حال خود رها شده و انتظار است مسئولان ارشد به طور ویژه مسئله تعطیلی کارخانه را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: تجریه نشان داده هرچه بیشتر از تعطیلی کارخانه بگذرد، احتمال عدم بازگشایی و ضرر و زیان های فراوان مالی و فرسودگی دستگاه های کارخانه وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام اظهار کرد: در کنار این کارخانه فاز دوم تولید شمش های فولادی وجود دارد که در صورت راه اندازی ۱۰۰ نفر دیگر مشغول به کار می شوند.

وی ادامه داد: همه مردم و مسئولان می دانند بیکاری در استان ایلام معضلی بزرگ به شمار می رود، به نظر می رسد راه اندازی این کارخانه علاوه بر رونق تولید باعث شکوفایی بحث اشتغال در استان نیز می شود.

با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، امیدواریم مسئولان کارخانه و اجرایی استان نه تنها این کارخانه راه اندازی کنند، بلکه فاز دوم کارخانه را هم راه اندازی کنند تا جوانان بیشتری در استان مشغول به کار شوند.

اختلاف شرکا عامل تعطیلی کارخانه

طی مصاحبه های که با"آقا بابایی"؛ رییس اداره صنعت،معدن ؛و تجارت شهرستان ایوان داشتیم وی  اظهار کرد : این کارخانه بعد از تعطیلات نوروز رسما تعطیل شده است و هیچ گونه فعالیتی نداشته است.

بابایی اظهار کرد : کارخانه نورد شهرستان ایوان از مراکز بزرگ تولیدی در سطح شهرستان ایوان است که علاوه بر نیاز شهرستان نیازاستانهای همجوار را نیز تامین می کرد.

بابایی با اشاره به دلیل تعطیلی این واحد تولیدی بیان کرد : اختلافات شرکا زمینه تعطیلی کارخانه را فراهم کرده است که پیگیری های حقوقی آن توسط نماینده این نهاد در حال انجام است.

حال با وجود این توضیحات که از سوی مسئولان در جلسات مختلف داده می شود آیا قانع کننده است که یک کارخانه داربنا بر میل شخص خودش هر زمان که خواست اقدام به تعطیلی کارخانه نمایند.

شاید اگر فرماندار و مسئولان شهرستان و استان طی این مدت از زاویه حقوقی این موضو.ع می پرداختند واز طریق مقامات قضایی پیگیر این موضوع می شدند به راحتی این واحد تولیدی به چرخه تولید باز می گشت و جوانان زیادی می توانستند از این طریق امرار معاش نمایند.

انتهای پیام/