ایلام بیدار04:05 - 1401/12/10
تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با ایلام بیدار:

جبهه استکبار به دنبال توقف پیشرفت‌های ایران است

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: جبهه استکبار به دنبال توقف پیشرفت‌های ایران است.

"مسعود براتی"، تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگو باایلام بیدار گفت: جبهه استکبار به دنبال توقف پیشرفت‌های ایران است ودر عمل این مورد را نشان داده است 

وی اظهار کرد: در رابطه با این موضوع باید به چند نکته دقت کرد، اول اینکه آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای کمک با ایران ندارند و آرزوی دیرینه آن حضور کم رنگ مردم در صحنه است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دیگران این قرائیت را قبول نداشتند و اعلام نکردند که این قرائت را قبول داریم لذا فقط خود امریکا بود بعنوان عضو شورای امنیت این قرائت راقبول داشتند.

وی تصریح کرد: امریکا در این میان برای اینکه این قرائت صرفا به یک قرائت بسنده نشود، ترامپ، رئیس جمهور وقت یک دستورالعمل اجرایی را در 21 سپتامبر صادر کرد مبنی بر اینکه هر کسی با ایران تبادل تسلیحاتی و برخلاف قرائت امریکا عمل کند، اآن کشور و یا فرد را تحریم می کند..

براتی عنوان کرد: تحریم های یک جانبه امریکا در واقع به ضمانت همان قرائت خود امریکا تبدیل شد و البته بازگشت به قطعنامه. آنچه که اتفاق افتاد هم بر همین اساس بود که کشورهای مختلف نه تنها قرائت امریکا را تایید نکردند و در عمل مخالف با تحریم های امریکا عمل نکردند و شاهد این موضوع هم این است که ما یک قرارداد شفاف روشن و گزارش شده در حوزه تسلیحات میان ایران و کشورهای دیگر نداریم. تنها مورد فروش تسلحیات به کشور ونزوئلا بود که آن هم اما و اگرهایی داشت و رسمی نبود و یک استثنا بود.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: باید در حال حاضر درباره این دستور اجرایی هیچ تصمیم نگرفته و این یعن یاینکه دستور اجرایی کماکان باقی است و لغو نشده و این بدان معنا است که ضمانت اجرا و تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران سر جای خود باقی است و تغییر قرائت امریکا در عمل در فضای تحریم تاثیری نمی گذارد.

براتی اذعان کرد: این رفتا یک بازی به نفع امریکا است از این جهت که تنها وانمود می کند که به فضای بین المللی بازگشته اما در عمل دستورالعمل های اجرایی را لغو نکرده و همان مسیر قبلی در چارچوب تظاهر به مذاکره بدون عمل است.

وی گفت: برخی مقامات امریکایی بعد از این ماجرا نیز خوراک های بعدی را فراهم و این گونه القا می کنند که بعد از این صحبت های بایدن نوبت ایران است که خودی نشان دهد و با توجه به اینکه بایدن گام اول را برداشته ایران هم باید وارد عمل شود.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: امریکا با همراهی اروپا بدون اینکه بخواهد یک امتیازی واقعی در حوزه تحریم به ایران بدهد ایران را وارد یک چالش و تله دیپلماتیک کند که ایران از اجرای قانون محدودیت های مجلس در بحث برجام و کاهش همکاری ها با آژانس جلوگیری کند.

براتی گفت: تا زمانی که تحریم ها به قوت خود باقی باشد راهبرد ایران نیز در قبال برجام نه تنها تغییری نخواهد کرد بلکه سطح همکاری ها هم کاهش پیدا می کند، این اقدام امریکا اثر عینی ندارد و تنها سیگنال کلی بدون هیچ اثری است.

 

انتهای پیام/ر