ایلام بیدار09:49 - 1399/12/04

بلی، جداً ده نمکی خود مشکل است نه "دادِستان"!

آیا تنها یک جریان اپوزیسیون – داخلی و خارجی با ده‌نمکی و آثارش گوشه‌دار و لهجه دارش مخالفند یا حالا جریان ظاهراً مدافع انقلاب اسلامی، بروکراسی و تکنوکراسی در قدرت، هم به صف تخریب‌کنندگان پیوسته‌اند؟

به گزارشايلام بيدار،  احمد میر احسان منتقد سینما اعتقاد دارد سریال "دادِستان" برای دوستداران اکشن‌های هالیوودی باید اثر جذابی باشد. او در یادداشتی در خبرگزاری تسنیم آورده است:

سریال "دادِستان" از چند زاویه دید ، می‌تواند تماشا شود. بدیهی است برای نقد یک اثر باید به تمامی ، نخست دیدش. اما همیشه پرسش‌هایی هست که حتی پیش از آغاز نمایش سریال مثل "دادِستان" ده‌نمکی‌، می‌تواند به زبان آید، کنش‌ها و واکنش‌هایی که جدا از نقد زیبایی شناسانه و دراماتیک کار ، قابلیت پرسش و اندیشیدن دارد مثلاً : 

۱- چرا حتی قبل از شروع پخش سریال، نهادهای رسانه‌ای مختلف از جمله کافه سینما علیه «دادِستان» شمشیر از رو بست؟ ولو به بهانه پخش تیزر و یا عنوان‌بندی !!

۲- شتاب زدگی در ایجاد اتمسفر ضد "دادِستان"، از جنس تصمیمات زیبایی شناختی و تخصصی، سینمایی و تلویزیونی در نقد است یا پس زمینه‌ای دارد ؟

۳- پس زمینه مربوط به مناسبات سیاسی و ویدیو موزیک، فرهنگی، بروکراتیک و رسانه‌ای مرتبط با اثر ده‌نمکی است یا از جنس اراده‌های پشت پرده سیاسی، امنیتی، اقتصادی و جنگ طبقاتی، جریان و جناحی است و یا مفاسد باندهای مافیایی که ابزارهای رسانه‌ای خود را دارند و داد و ستد مالی، به خدمت گرفتن نقد و نظر و خرید و فروش و تبلیغ و یا چیزی توأمان همسویی ایدئولوژیک با مراکز قدرت‌های مطبوعات از نگرش ده‌نمکی و انگیزه‌های مالی و پول کثیف در میان است؟ 

۴- آیا درون مایه "دادِستان" و چالش محتوایی و نگرش خود سریال و ابلاغ‌های این « منبر سیاسی / فرهنگی» ده‌نمکی حساس برانگیز است ، یا خود ده‌نمکی مشکل اینان است یا هر دو؟ 

۵-  اصلا «دادِستان» در این نیمه‌ای که از آن گذشته و ده‌نمکی یا هر دو چه مشکلی می‌تواند ایجاد کند؟ می‌خواهد چه بگوید که یک کمپین نهان روش که آثارش آشکار می‌شود وسابقه پیش بینی دارد، آتش تهیه آن شکل می‌گیرد و هیاهو ایجاد می‌کند که مانع از دیدن فیلم شود؟ وقتی سریال در ساعات ناجور نمایش داده می‌شود ؟ (نمایش مطلوب و پس از رفع خستگی از کار در فضای کرونایی و شام، همان ساعت ۱۰ است) 

۶- آیا تنها یک جریان اپوزیسیون – داخلی و خارجی با ده‌نمکی و آثارش گوشه‌دار و لهجه دارش مخالفند یا حالا جریان ظاهراً مدافع انقلاب اسلامی، بروکراسی و تکنوکراسی در قدرت، هم به صف تخریب‌کنندگان پیوسته‌اند؟ 

۷- واقعاً باور کردنی است در این فضای به شدت مبتذل و دری وری با آدمهای چرک و چرند و دری وری، "دادِستان" ( بگو از اخراجی‌های ۱ و فقر و فحشا تا دادِستان) آثار ده‌نمکی پیش پا افتاده‌تر از انبوه خزعبلاتی است که لام تا کام به آنها اعتراض نمی‌کنند؟ یا مسئله یا محل نزاع جای دیگری است و نسبت ابتذال به سریال دروغی بیش نیست؟ 

 

۸- ده‌نمکی ایده رادیکالی درباره «دادِستان» دارد. حق با اوست از نظر تکنیک یک اثر اکشن و سیاسی / امنیتی است و «دادِستان» اتفاقاً برای دوستداران اکشن‌های هالیوودی باید اثر جذابی باشد ساختار رها از یاوه‌گویی‌های فیلمنامه‌ای کشدار و حوصله سربر ، که نیازی به خورده داستان‌های بلاهت بار و کسالت آور «مثلاً عاشقانه» ندارد تا پول حرام به جیب زده شود، داستانی سرد است و استریت که پیرنگش را به درستی پس می‌گیرد ما با کشاکش و عمل و ماجراهای پی در پی و درک زمانی و ریتم تمپویی متعادل فاقد مکس‌های زاید روبروییم و البته در وقت نقد و واکاوی ضعف‌های فیلم‌نامه‌ای می‌تواند با دقت بررسی شود، اما حالا چیزی که عیان است تمایز "دادِستان" با انبوه آثار «آب‌بندی شده» و کند ولی ماجرا و حراف و خسته‌کننده است و نمی‌توان این وجه از دلیل گردهمایی یک جبهه عصبانی از "دادِستان" پنداشت. چنان که خود ده‌نمکی گفته است: 

۹- «مهار سگ‌هایشان را باز کرده‌اند» یعنی او معتقد است، ریشه مخالفت در تصمیم‌گیری نهاد قدرت و کسانی است که با تحریف مفاهیم، انقلاب اسلامی را مصادره کرده‌اند به سود خود، قشر ممتازی تشکیل داده‌اند که از ۴۰ سال انقلاب و صبر ملت ایران مصائب تا سر حد جان باختن عاشقانه مطهری تا مردم عادی و بردباری و فقر و گرسنگی که بیدارویی و فقدان بهداشت و درمان و ناتوانی از پرداخت مخارج تحصیل فرزندان و تبعیض آموزشی و بحران مسکن و تورم و گرانی و همه رنج‌های مردم، همین قشر ممتاز چپاولگر می‌برد که در قوای  مملکت کسب اقتدار کرده و امور را به دلخواه خود یعنی رانت خواران و قدرت‌مندان حرام‌کار می‌چرخاند به قیمت نابودی آرمان عدالت و پیشرفت و استقلال و آزادی ملت از قید بردگی سلطه خواهان و چشم به فرعون سرمایه جهانی و شیطان بزرگ دوخته‌اند؛ ده‌نمکی می‌گوید ریشه‌های هیاهوی روشنفکران غرب‌گرا و مقالات و رسانه‌ای آن به ویژه در فضای مجازی و در عرصه سینما، همین خدمتگزاری در اشغال نیروهای قهار اقتصادی و سیاسی ضد انقلاب و نو لیبرال است که حالا پا به میدان آورده‌اند نسل بعدی و جوانان خود، درسدد و تداوم تبعیض و استحاله انقلابند تا «آقازاده‌ها و سفیر زاده‌ها و بازاری زاده‌ها» در کرسی مدیریت قرار بگیرند و حرام‌خواری در سبک قدرت و در مقام طلبی سیاسی که کلید غارت اقتصادی ملت و ویرانی اقتصاد مستقل و ممانعت در اجرای معنویات امام (ره) و مقام معظم رهبری است. 

۱۰- این‌ها پرسش‌هایی است که می‌توان بنا به زاویه‌ای از زوایای مختلف و نقد و در تماشای "دادِستان"، به سریال ده‌نمکی نگریست زاویه کنجکاوی درباره معنای تخریب ده‌نمکی و سریال "دادِستان" حتی قبل از شروع نمایش هرکس می‌تواند به این پرسشها بیندیشد و فارغ از منافع گروه‌های نهان روش ، در پی کشف حقیقت برآید و محار عقلش را به دست مستخدمین پول‌های کثیف و جناح بازی‌ها بی‌ربط به حقایق یک اثر بدهد، حال این نیروها چه در داخل باشند و مخالف انقلاب اسلامی و آرمان استقلال و آزادی نیروهای رباتیک که در مسیر گاو شیرده کردن مجدد ایران به ارباب و شیطان بزرگ خدمت می‌کنند و چه در خارج خادم آن‌ها باشد و چه مستقیماً رسانه‌های خود شیاطین و فراعنه به آتش زدن و سرکوب سریال "دادِستان" دامن زدند که معلوم است واقعاً از پاسخگویی ده‌نمکی می‌سوزند.

 

انتهای پیام/