ایلام بیدار16:43 - 1399/11/30
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

نوزاد مادر دهلرانی مبتلا به کرونای جهش یافته سالم متولد شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: نوازد مادر باردار دهلرانی که به کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده بود، از طریق جراحیرسزارین سالم به دنیا آمد.

به گزارشايلام بيدار، " جمیل صادقی فر"  روز پنجشنبه درکارگروه رسانه ای کرونای ایلام اظهار داشت: با تلاش مجموعه ای از پزشکان ایلامی با تخصص های مختلف این نوزاد سالم به دنیا آمد و با توجه به شرایط موجود مادر نیز زنده مانده و امیدواریم به آغوش خانواده بازگردد.

وی افزود: خبر مبنی بر فوت این مادر صحت ندارد و مرگ مربوط به مادر دیگری در همسایگی این خانواده است.

دکتر صادقی فر یادآور شد: مادر فوت شده در یکی از بیمارستان های اهواز بستری بوده و در همان بیمارستان نیز فوت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: روز گذشته در دهلران ۹۰ تست و در ایلام بیش از ۳۰ تست پی سی ار گرفته شده است و در دهلران در حال رهگیری اطرافیان مبتلایان هستیم.

شرکت مردم دره شهر در مراسم عزاداری استان مجاور هشداری جدی است

دکتر صادقی فر بیشترین آمار ابتلای امروز را در شهرستان دره شهر اعلام کرد و گفت: برگزاری مراسم عزاداری و تشییع در استان لرستان و شرکت همشهریان دره شهری در این مراسم هشداری جدی و پرخطر است.

وی اظهار داشت: انتقال بیماری واگیر محاسبه ای سرانگشتی است و هر جایی که تجمع صورت گیرد و استفاده از ماسک و فاصله گذاری رعایت نشود به استقبال کرونا رفتن است.

وی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و هشدارها را زنگ خطری برای این شهرستان و بدنبال داشتن روزهای بد اعلام کرد و افزود: از ستاد کرونای شهرستان دره شهر تقاضا می شود بطور جدی پای کار باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: امروز تعداد زیادی رپید تست در اختیار دهلران و دره شهر قرار گرفته است و باید نمونه گیری ها و شناسایی در مراحل اولیه  افزایش یابد همچنین از تجمعات جلوگیری و کنترل شوند.

 صادقی فر یادآور شد: شهرستان دره شهر بدلیل دارا بودن مرکز معلولان، زندان و مناطق روستایی در معرض خطر قرار دارد همچنین با توجه به همجواری با لرستان باید حساسیت بیشتری اعمال شود.

 صادقی فر در خصوص بازگشایی اصناف گفت: در مقطعی از شیوع کرونا چاره کار بستن اصناف بود اما هم اکنون پس از یک سال و بنا به دلایلی نمی توان برخی از این حوزه ها را تعطیل کرد.

وی افزود: پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با کرونا و سختی ها و از دست دادن عزیزان بسیاری باید روی انتخاب هوشمند مردم کار کرد هر کسی در هر صنفی باید با جدیت پروتکل های بهداشتی را رعایت کند هرچند این پروتکل ها سخت و دست و پاگیر نیست.

دکتر صادقی فر ادامه داد: پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و خودداری از حضور در تجمعات و مکان های پرتردد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ترددهای آخر سال هشدار داد و گفت: مردم باید ضرورت چنین ترددهایی را مورد توجه قرار دهند چرا که بسیاری از رفت و آمدها لزومی ندارد و تنها سبب به خطر انداختن سلامتی عزیزانمان می شود و در صورت ضرورت نیز باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

انتهای پیام/ر