ایلام بیدار08:33 - 1400/03/01
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد؛

به صدا درآمدن زنگ خطر جدی ترین تهدید در ایران ؛ وقتی صدای پیری جمعیت به گوش می رسد

بالارفتن سن ازدواج و کاهش میل به این امر مقدس زنگ خطری برای فردای کشور است که نرخ فرزند آوری را به شدت کاهش خواهد آورد وباید تدبیری به حال آن اندیشید.

به گزارشايلام بيدار، ازدواج امروز به یک مساله حیاتی تبدیل شده که برای ملت ها نقش اساسی را ایفا می کند واز این رو نیازمند توجه است همچنان که در کشورهای غربی عدم توجه به این مساله باعث شده تا در بحران قرار گیرند.

نقش جوانان در دفاع مقدس یک نقش سازنده و موثر بود که فرماندهان جوان با ایده های نو توانستند غیرممکن ها را ممکن کنند به پیروزی های بزرگی دست پیدا کنند از این رو برای فردای ایران اسلامی نیازمند نسل های جوان هستیم.

متاسفانه در سال های اخیر آهنگ رشد ازدواج کند شده واین مورد بررشد فرزند آوری تاثیر گذاشته است به طوری که نرخ فرزندآوری هم کاهش یافته واین زنگ خطری برای آینده کشور است که می توان گفت حتی از کرونا نیز خطرناک تراست.

شرایط زندگی امروز سخت شده است/ دیگر کسی به فکر ازدواج نیست

پروین محسنی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: علی رغم اینکه گفته می‌شود وام ازدواج باید تسهیل شود ولی پروسه نوبت دهی آن طولانی است. برای دریافت تسهیلات افراد نیازمند ضامن مناسب با شرایط بانک‌ها هستند. وام ازدواج یک وام تجاری نیست و کاملا متفاوت است چون برای حمایت جوانان در نظر گرفته شده است بنابراین شرایط دریافت وام ازدواج باید آسان‌تر از دیگر وام‌ها باشد.

وی افزود: دریافتی کارگران با هزینه های امروز آنقدر ناچیز است و کفاف هزینه های اجاره بها را نمی دهد چه برسد به اینکه خانه بخرد. چرا ساخت خانه های ۲۵ متری مطرح شده است؟ چون جامعه این هشدار را می‌دهد که دیگر کسی به فکر ازدواج نیست و خانواده ها توان خرید حلقه و جهیزیه را ندارند. وقتی کار و درآمد نباشد جوانان به ازدواج و خانه فکر نمی کنند.

محسنی در ادامه گفت: این یک زنگ هشدار برای کشوراست که آهنگ رشد ازدواج کند شده است وقطعا آمار فرزند آوری هم کاهش یافته که باید به حال آن تدبیری اندیشید.

طی دوره ۷ ساله اخیر، ازدواج در روستاها ۴۴ درصد و در شهرها ۳۱ درصد کاهش یافته است

براساس آمارهای سازمان ثبت‌واحوال کشور، در پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ازدواج‌های کشور نزدیک به ۷۹۴هزار بوده که این میزان با کاهش ۳۳ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۵۳۰هزار و ۲۲۵ ازدواج رسیده است.

طی این مدت، در مناطق شهری تعداد ازدواج‌ها از ۶۸۳ هزار در سال ۱۳۹۲ با کاهش ۳۱ درصدی در سال گذشته به ۴۶۸ هزار و ۳۰۴ ازدواج رسیده و در مناطق روستایی نیز تعداد سالانه ازدواج‌ها از ۱۱۰هزار ازدواج در سال ۱۳۹۲ با کاهش ۴۴ درصدی به حدود ۶۲هزار ازدواج رسیده است.

قابل ذکر است کاهش شدید ازدواج در مناطق روستایی علاوه بر همه دلایلی فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی که برای تاخیر در ازدواج جوانان ذکر می‌شود، یک دلیل اقتصادی-اجتماعی دیگری نیز دارد که آن هم، افزایش مهاجرت جوانان و به عبارتی دیگر خروج نیروی کار جوان از روستاها است که در نتیجه بر روی آمارهای ازدواج در روستاها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۹۸ در مردان ۲۹.۷ سال و در زنان ۲۴.۸ سال به ثبت رسیده و این آمار در ۳۱ استان کشور متفاوت است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۹۸ به ترتیب ۵ استان از جمله تهران (۳۲ سال)، البرز (۳۱.۵ سال)، مازندران (۳۰.۹ سال)، مرکزی (۳۰.۸ سال) و فارس (۳۰.۸ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده اند. همچنین به ترتیب ۵ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان (۲۵.۸ سال)، خراسان جنوبی (۲۷.۳ سال)، هرمزگان (۲۷.۷ سال)، خراسان شمالی (۲۷.۹ سال)، یزد (۲۸.۳ سال) و گلستان (۲۸.۴ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده اند.

در زنان نیز به ترتیب ۵ استان کشور از جمله کرمانشاه (۳۰.۱ سال)، تهران (۲۸ سال)، البرز (۲۷.۳ سال)، گیلان (۲۶.۴ سال) و مازندران (۲۶.۲ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده اند، همچنین به ترتیب ۵ استان کشور نیز از جمله سیستان و بلوچستان (۲۱ سال)، خراسان جنوبی (۲۲.۵ سال)، خراسان شمالی (۲۲.۷ سال)، هرمزگان (۲۳.۳ سال) و زنجان (۲۳.۶ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده اند.

همه این آمار نشان از کاهش ازدواج نسبت به میانگین بلند مدت در طول سال های اخیر و بالا رفتن سن ازدواج می دهند که این مورد قطعا زنگ هشدار را به صدا درآورده است

لزوم ساماندهی مساله ازدواج 

حجت السلام احمد امرایی امام جمعه چرداول در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:ساماندهی سالن های ازدواج امروزه امری مهم وضروری در شهرستان به حساب می آیدچون چرا که مشکلات زندگی میل جوانان به ازدواج را کم کرده است.

وی اضافه کرد: امروزه در قبال فرزندان خود مسئول هستیم وباید فرزندان خود را با آموزه های اسلامی آشنا کنیم و ازدواج های با معیارهای اسلامی باشد.

امرایی درخصوص آمار بالای مهریه ها گفت:مهریه ها یکی دیگر از مسائلی است که باعث سخت شدن ازدواج شده ونیاز به فرهنگ سازی دربین اقشار مردم دارد.

امام جمعه چرداول تصریح کرد:با کاهش ازدواج ، طلاق هم افزایش یافته که بیانگروضعیت خوبی دراین زمینه نیست و این مساله نیازمند برنامه ریزی وتدبیری مسئولانه است.

 

انتهای پیام/ر