ایلام بیدار08:49 - 1399/11/28

دریاچه هیلیر، دریاچه ای منحصر به فرد به رنگ صورتی

دریاچه هیلیر (انگلیسی: Lake Hillier) نام یک دریاچه آب شور در لبه جزیره میدل در نزدیکی ساحل جنوبی استرالیای غربی است. این دریاچه به خاطر داشتن رنگ صورتی معروف است. در ادامه با این عجایب زیبا ( دریاچه هیلیر) بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارشايلام بيدار،

دریاچه هیلیر کجاست؟
دریاچه هیلیر در لبه‌ی جزیره‌ی میانی از مجمع‌الجزایر ریشرشی (Recherche) واقع در غرب استرالیا قرار دارد. دریاچه هیلیر 600 متر طول و 250 متر عرض دارد.  دریاچه صورتی استرالیا، کوچک اما با شکوه و زیباست.

 

دریاچه هیلیر,دریاچه هیلیر کجاست,دریاچه هیلیر

دریاچه هیلیر استرالیا

 
چه کسی دریاچه هیلیر را کشف کرد؟
دریاچه هیلیر اولین بار در سال 1802 توسط یک دریانورد و نقشه‌کش بریتانیایی به نام "متیو فلیندرز" کشف شد. در ژانویه همان سال، او به ساحل رفت و و به بالاترین قله در جزیره‌ای که امروز به نام او نامگذاری شده، صعود کرد. وی در یادداشت‌هایش نوشته که در ابتدای ورودش به این ساحل، از دیدن این دریاچه کوچک به رنگ گل رز، شگفت‌زده شده است.

او تصمیم گرفت نام هیلیر را به احترام یکی از خدمه کشتی به نام "ویلیام هیلیر" که پس از ورود به این سواحل، بر اثر اسهال خونی درگذشته بود، بر روی دریاچه بگذارد.

هنگامی که خدمه برای بررسی به سمت ساحل رفتند، دریافتند که آب دریاچه به اندازه آب دریای مرده شور است.

کاپیتان فلیندرز در یادداشت خود می‌نویسد: در قسمت شمال شرقی، یک دریاچه کوچک به رنگ یک گل رز بود که آب آن، همانطور که توسط آقای تیستل بازدید شد، به شدت با نمک اشباع شده بود و حتی مقداری از آن در نزدیکی ساحل این دریاچه، کریستال شده بود.

زیبایی های این دریاچه به همین رنگ صورتی خلاصه نمی شود؛ در پس شن های نرم که پاها را دلفریبانه قلقلک می دهند، درست در سمت شمالی دریاچه، جنگل های انبوه و درختان اُکالیپتوس و کاغذی به رنگ سبز زمردین خودنمایی می کنند و منظره ای شگفت انگیز خلق کرده اند. در اطراف دریاچه، تپه هایی شنی، با انواع درختان پوست کاغذی به چشم می خورند. این دریاچه صورتی بین تپه های شنی و اقیانوسِ منجمدِ جنوبی فاصله انداخته و همین موضوع باز هم به جذابیت های هیلیر افزوده است، ناگفته نماند که آب این دریاچه شور است و برای آشامیدن مناسب نیست.

 

دریاچه هیلیر,دریاچه هیلیر کجاست,دریاچه هیلیر

دریاچه صورتی هیلیر


دلیل صورتی بودن دریاچه هیلیر:
اینکه دقیقا چه چیزی سبب می‌شود که این دریاچه صورتی باشد، هنوز مورد بحث است. اما دانشمندان به این نتیجه رسیده  اند که علت رنگ صورتی دریای هیلیر، هالوباکتری و نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا است که در محیط‌های نمکی رشد می‌کند. این همان شرایطی است که دریاچه صورتی دارد. این باکتری‌ها و جلبک‌ها رنگ دانه‌های کاروتنوئید قرمز رنگی تولید می‌کنند که باعث تغییر رنگ دریاچه شده است.

آیا فقط دریاچه هیلیر صورتی است؟
دریاچه هیلیر تنها دریاچه صورتی در جهان نیست، یک دریاچه معروف دیگر در سواحل سنگال موجود است که به نام دریاچه رتبا (Retba) معروف است. نکته جالب آن است که رنگ صورتی این دریاچه بر خلاف دریاچه رتبا در آفریقا در جای دیگر تغییر رنگ نمی دهد، دریاچه هیلیر دارای نمک می باشد اما یادتان باشد که این دریاچه با دیگر دریاچه ها فرق دارد و نمک آن برای انسان مضر و آسیب دیدگی بسیار جبران ناشدنی دارد.

 

دریاچه هیلیر,دریاچه هیلیر کجاست,دریاچه هیلیر

دریاچه هیلیر

 
چگونه به دریاچه هیلیر سفر کنیم؟
اسپرانس (Esperance)  نزدیک‌ترین شهر به این جزیره است، بنابراین باید ابتدا به این شهر سفر کنید. خود اسپرانس حدود ۷۲۰ کیلومتر (زمینی) با پایتخت استرالیای غربی، یعنی شهر پرت قرار دارد. با ماشین که از پرت به اسپرانس سفر کنید، حدود ۷ ساعت در راه خواهید بود. نزدیک‌ترین شهر بزرگ به اسپرانس، آلبانی (Albany) در سمت غربی و کالگورلای (Kalgoorlie) در سمت شمالی هستند. همچنین می‌توانید از طریق خطوط هوایی ویرجین استرالیا از شهر پرت به اسپرانس (حدود ۹۰ دقیقه) سفر کنید.