ایلام بیدار09:52 - 1399/11/27

تلاش غرب علیه روابط ایران با چین و روسیه

سفیر سابق ایران در روسیه گفت: غرب تمام توانش را بکار می‌گیرد تا ارتباط ما با چین و روسیه خدشه دار باشد چون دلش نمی‌خواهد ما در مقاومت خودمان قوی شویم و متاسفانه عده‌ای در داخل گول می‌خورند و در زمین دشمن بازی می‌کنند.

به گزارشايلام بيدار، محمودرضا سجادی سفیر سابق ایران در روسیه طی سخنانی در نشست پلاک دیپلماتبسیج دانشجوییشریف گفت: نه شرقی نه غربی یعنی زیر بار سلطه شرق و غرب نباشیم. این هم که گفته می‌شود با شرق ارتباط بگیریم به معنای زیر سلطه رفتن نیست. 

وی افزود: غرب با ما ۲ مشکل استراتژیک دارد. اولا اینکه تجربه آنجلس را دیدند که اسلام توانسته جهشی پیدا کند و قدرت بدست بیاورد و اجازه ندهد غربی ها تسلط داشته باشند. ثانیا جمهوری اسلامی، در مقابل آمریکا ظاهر شده و نقشه‌های آن‌ها را بهم زده است. 

سجادی تصریح کرد: نتیجه می‌شود که اصولا آمریکا با ما کنار نمی‌آید و هرچه انفعال داشته باشیم، آنها عقب نشینی نمی‌کنند. 

سفیر سابق ایران در روسیه ادامه داد: در مورد چین و روسیه، وضعیت‌مان شبیه آمریکا نیست. سابقه روسیه و اسلام که ۱۰۰۰ ساله است. خیلی از هنرمندان و قهرمانان آن، مسلمان هستند.
برای چین هم، قبلا کل منابع خلیج فارس در اختیار آمریکا بود اما الان نیست و این یک ظرفیت برای آنهاست. 

سجادی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود با چین ارتباط پیدا کنیم، هرنوع ارتباطی منظور نیست. باید مقتدرانه با آنها ارتباط برقرار کنیم. نباید احساس کنند به آنها نیاز داریم. نباید فکر کنند که می‌توانند ما را در اختیار بگیرند. 
سفیر سابق ایران در روسیه اضافه کرد: اینکه برخی در واکسن گرفتن از روسیه زاویه می‌گیرند، دو نکته دارد. اولا اینکه نشان می دهد مردم ما چه قدر در برابر تبلیغات غربی دفاع ندارند و آسیب پذیرند. ثانیا نشان می‌دهد چه قدر غربی‌ها، به روان شناسی ما مسلطند. 

وی اظهار داشت: اگر ما و روسیه به تنهایی در مقابل غرب باشیم، ضعیف خواهیم بود. بله. در گذشته روسیه تقابل‌هایی با ما داشته است اما باید دقت شود که آن تقابل ها با رژیم تزاری بوده است. الان وضعیت متفاوت است. باید متوجه باشیم که هر رژیم بیانگر خیلی چیزهاست. 

سجادی گفت: غرب تمام توانش را بکار می‌گیرد تا ارتباط با چین و روسیه خدشه دار باشد. غرب دلش نمی‌خواهد ما در مقاومت خودمان قوی شویم و متاسفانه عده‌ای در داخل گول می‌خورند و در زمین دشمن بازی می کنند. 
وی اظهار داشت: مهم ترین مسئله در تجارت دو کشور، امن سازی تجارت هست. یعنی تجار دو کشور از یکدیگر مطمئن باشند.

سجادی تاکید کرد: بانک مرکزی ما هیچ اراده‌ای برای برقراری ارتباط بانکی و پولی با روسیه نداشته است. درصورتی که مشکل از روسیه و نیست و نوع نگاه روسای ما، مشکل اصلی است. 
وی اظهار داشت: اگر ابزار لازم تجاری اعم از بانک، بیمه، لجستیک و ... فراهم شود و دولت با تمام توان پشت این کار بیاید و از تاجر خودش حمایت کند و یک کانال امن به وجود بیاورد، ظرفیت زیادی ایجاد می شود. 

سجادی یادآور شد: ما چه ارتباطی با ما مردم روسیه داریم؟! چه تبلیغی میکنیم؟! در صورتی که اسرائیل علیه ما در حال تبلیغ هست. در صورتی که تعداد زیادی از روسی ها، به ما نزدیکند. یک فرد روسی، پیام امام را ترجمه کرده و به واسطه آن عده ای مسلمان شدند! این بیانگر خیلی چیزهاست. 

انتهای پیام/ک