ایلام بیدار16:58 - 1399/11/17
سردار سلیمانی در اجتماع بزرگ مجازی ویژه دهه فجر:

ایام دهه فجر یادآور خاطره مجاهدت های ملت ایران است/دنیا خبرهای خوش پیروزی های ملت ایرن را خواهد شنید

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در دوره اول پهلوی عزت ملی ایران کاملا لگد مال شد و احساس کرد عزت ملی از سوی پهلوی خدشه دار شد.

به گزارشايلام بيدار،سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در اجتماع بزرگ مجازی ویژه دهه فجر با گرامی داشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امسال ایام دهه فجر مصادف است با ولادت حضرت زهرا و میلاد مسعود امام راحل که ایان بسیار مبارک است و در عصر روز جمعه توفیق حاصل شد تا در شرایط کرونا از طریق پیام رسان های داخلی در خدمت مشتاقان انقلاب باشیم.

وی با بیان اینکه به نظر در این دقایق باید تمرکز بر عرت ملی و هویت ایرانیان قبل و بعد از انقلاب بحث کنیم گفت: انقلاب مردم ایران بر علیه شرایطی اتفاق افتاد که حاصل حکومت پهلوی چه در دوران رضاخان و چه در دوران محمدرضا بود.
رئیس سازمان بسیج با اشاره زوایای مختلف عزت و استقلال مردم ایران و هویت ایرانی ادامه داد: انگلیس ها توانستند از دوران قاجار سیطره خود را در دروان کشور ما آغاز کنند، هرچه به جلو آمدیم نفوذ استعمار پیر انگلیس در غرب آسیا گسترده تر می شد در اواخر قاجار شرایط بین المللی و کشف نفت باعث شد انگلیس ها به دنبال حکومت متمرکز در ایران باشند.
سردار سلیمانی با بیان اینکه آنها می خواستند یک امنیت مدیریت شده و تمرکز پیدا کرده در ایران سایه بگستراند تا این کالای مهم را در خدمت بگیرند ادامه داد: اگر می خواستند با حک.مت قاجار ادامه بدهند ممکن بود آزادی خواهان در دنیا و علما با تکیه بر قوای مردم و عشایر و اقوام مختلف بر علیه انگلیس ها شورش کنند، در حالی که در همان اوایل شکل گیری حکومت رضاخان بر علیه او این شورش ها شکل گرفت.
وی با اشاره به اینکه یک عنصر قزاق را که در خدمت قاجار بود را با یک کودتا روی کار آوردند ادامه داد: در فرایندی با مدیریت انگلیس ها حکومت قاجار را پایان داده و سلطنت پهلوی را آغاز کند، رضاخان 15 سال با درآمدهای نفتی توانست بر تمام املاک کشاورزی تملک پیدا کند و با این درآمد ارتش یکصد هزار نفری را سامان دهد.
وی با اشاره به کارکرد ارتش رضا خان گفت: ارتش یکصد هزار نفری جدید و مجهز داشتیم اما هیچ گونه مقاومتی در برابر نیروهایی که از سمال و جنوب وارد کشور شدند نکرد، سلاح های خود را روی زمین گذاشته و سلاح های خود را به روستاییان فروختند و از پادگان ها فرار کردند؛ رضاخان که عمر خود را به عنوان یک نظامی گذرانده بود هیچ گاه در برابر انگلیس ها مقاومت نکرد و به تبعیدگاه خود رفت، طبیعی بود ارتشی با 15 سال مدیریت انگلیسی ها دچار فروپاشی شود.
سردار سلیمانی با بیان اینکه همین ارتش را رضاخان علیه مردم ایران به کار گرفت عنوان کرد: ارتش علیه عشایر غرب کشور به کار گرفته شده و بارها بمباران شدند، در دوره اول پهلوی عزت ملی ایران کاملا لگد مال شد و احساس کرد عزت ملی از سوی پهلوی خدشه دار شد.
وی با بیان اینکه انگلیسی ها برای ملت آزادی قائل نبود ادامه داد: دیکتاتوری محض وجود داشت و این شرایط در زمان پهلوی دوم هم ادامه داشت و حتی بیشتر از آن یعنی تعیین کابینه، تعیین نخت وزیر و تهیه برنامه پنج ساله کشور توسط آمریکایی ها بود.

 
انتهای پیام