ایلام بیدار07:25 - 1399/11/06

دوران دادن آب نبات گذشته است!

دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند دوران دادن وعده و آب نبات به ایران گذشته و پیش از هر چیز باید حرف قطعی و پایانی جمهوری اسلامی را در زمینه‌های تحریم، حضور منطقه‌ای و قدرت دفاعی که مبتنی بر یک عقلانیت کامل است متوجه بشوند.

"مهدی فضائلی"،در یادداشتی نوشت: از ماه ها پیش که موضوع انتخابات آمریکا در جلسات و محافل مختلف سیاسی و مطبوعاتی مورد توجه قرار گرفت، سه مرحله بطور ویژه مورد بحث بود.

مرحله اول خود انتخابات ،مرحله دوم،از زمان اعلام نتایج تا پایان دوره ترامپ و شروع رسمی دولت جدید(اگر نتیجه به شکست ترامپ منجر میشد) و مرحله سوم، از شروع بکار دولت جدید تا انتخابات ایران در ۱۴۰۰.
سرانجام دو مرحله اول و دوم با بروز بحران ها و رسوایی های مختلف برای آمریکا سپری شد و اکنون در مرحله سوم قرار داریم.
قطعا" چه ترامپ به پیروزی می رسید و چه حالا که بایدن در کاخ سفید مستقر شده است، معلوم بود دولتمردان آمریکا تلاش خواهند کرد به انحاء گوناگون و هر کدام به روش خود بر انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ ایران تأثیر گذار باشند و دولتی بر سر کار آید که به اراده‌ و خواست آمریکایی ها نزدیک تر باشد.
و چه لطیفه ای است که  به رغم همه نزاع ها بین ترامپ و بایدن، مصداق این دولت از نظر هر دو در ایران یکسان است!
قطعا" نه ترامپ از استقرار یک دولت جوان حزب‌اللهی پرتلاش و کارآمد خشنود میشد و نه الآن بایدن و قطعا" هم ترامپ از روی کار آمدن یک دولت سست اراده و ناکارآمد استقبال می کرد و هم الآن بایدن!
به ترامپ و روش‌های احتمالی اش دیگر کاری نداریم اما الآن خوب است بدانیم بایدن و تیمش احتمالا" از چه ترفندهایی برای تأثیر گذاری بر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در کشورمان استفاده خواهند کرد.
به نظر بنده،بایدن و تیمش حداقل تا زمان انتخابات ایران دو کار را قطعا" انجام نخواهند داد،اینکه دست روی دست بگذارند و تماشاگر صحنه سیاست ایران باشند و دیگر آنکه اقدام ویژه ای برای گره گشایی و اثبات حسن نیت انجام دهند.
آنچه محتمل است،صرفا" ارسال سیگنال هایی برای انحراف در اذهان و ایجاد اخلال در دستگاه محاسباتی برخی خواهد بود و حداکثر دادن آب نبات هایی برای شیرین شدن کام بچه های میدان سیاست!
دولتمردان جدید آمریکا که سخت درگیر معضلات و بحران های داخلی هم هستند باید بدانند دوران دادن وعده و آب نبات گذشته و اگر می خواهند حرکت مؤثری داشته باشند پیش از هر چیز باید "حرف قطعی و پایانی" جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های تحریم ، حضور منطقه ای و قدرت دفاعی که مبتنی بر یک عقلانیت کامل است متوجه بشوند و بدانند هیچ متاعی برای جایگزین کردن با این سه را ندارند لذا امکان معامله بر سر این موضوعات و یا باج خواهی وجود نخواهد داشت.
اینها جزو مولفه‌های قدرت ایران عزیز هستند و هیچ ملت مستقلی حاضر نیست بر سر مولفه‌های اقتدار ملی خود که تأمین کننده امنیت و منافع ملی اش هست،بده و بستانی داشته باشد. 
بایدن و تیمش تنها در صورت لغو همه تحریم ها می توانند حرکت جدیدی را در تعامل با ایران آغاز کنند و البته آن هم در چارچوب ۵+۱.
دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نه تنها حسن نیت خود را و پایبندی به تعهدات را ثابت کرده اند بلکه گاهی بواسطه زیاده روی برخی حتی ساده لوحانه رفتار شده و بر بی تعهدی طرف مقابل صبوری اما دیگر دوران صبر راهبردی و تاکتیکی سپری شده است.
 ملت ایران راه خود را پیدا کرده است.بخش دشواری از راه را پشت سر گذاشته و اراده لازم برای پیمودن ادامه این مسیر را هم دارد پس دولتمردان جدید آمریکا که البته با تجربه هستند تلاش کنند آزموده ها را تکرار نکنند و بر نفرت ملت ایران از خودشان نیفزایند.

انتهای پیام/ک