ایلام بیدار09:20 - 1399/11/04
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

ایلام کماکان در معرض سیلاب/ خطر روستاهای مجاور سد سیمره را تهدید می کند

به گفته گروه پیش بینی هواشناسی ایلام بارش های مطلوب زمستانه از نیمه دوم بهمن آغاز می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که استان ایلام مجدداً درگیر سیلاب های ناشی از بارش های سهمگین و ناگهانی شود.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::استان ایلام به عنوان غربی ترین استان کشور چند سالی درگیر خشکسالی بود و حدود ۱۵ سال وضعیت دشواری را از لحاظ میزان بارش تجربه کرد و این خشکسالی به‌گونه‌ای بود که با توجه به برداشت های بیش از اندازه از آبهای زیرزمینی، چه مجاز و چه غیر مجاز استان ایلام را در معرض پدیده فرونشست نیز قرار داد‌.

موضوع خشکسالی سبب شد تا مسئولین وقت شهرداری ایلام نسبت به موضوع خروج از خشکسالی و احتمال وجود سیل در آینده و با توجه به قرار گرفتن ایلام در میان رشته کوههای که اطراف شهر را احاطه کرده و با بارش باران و سیلاب حاصله به جزء ورود به شهر راهی ندارد بی توجه باشند.

ضرورت شناسایی و رفع عوامل شکل گیری سیلاب

قبلاً برای جلوگیری از سیلابهای ناشی از بارش های سهمگین تدابیری مانند احداث سیل بند های خاکی، کانالهایی جهت هدایت سیلاب به بیرون از شهر اندیشیده شده بود ولی ضعف آینده‌نگری مسئولان وقت بخصوص در شهرداری، اقدام به پوشیدن کانال های "روباز هدایت سیلاب" کردند و تبدیل به مسیرهای ارتباطی بین شهری شد و این امر سبب شد تا با برون رفت از خشکسالی و با اولین بارش باران (حدود ۳۲۴ میلی‌متر در ۳ روز) در آبان ماه سال ۹۴ و با توجه به کوهستانی بودن و شیب طرفین سیل بند ها سیلاب ناشی از این بارش بی سابقه به سمت شهر روانه شد که به حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی و تجاری آسیب شدید وارد شد و خسارت ناشی از این سیل حدود شش هزار میلیارد ریال برآورد شد.

البته این مشکلات ذکر شده فقط مختص شهر ایلام بود و بخش ماژین دره شهر شهر و روستای چم شیر نیز کانون بیشترین خسارت ناشی از سیلاب در استان ایلام بود و بسیاری از زیرساخت های این مناطق به ویژه پل های ارتباطی روستاها، چندین راه ارتباطی با این مناطق و مناطق تاریخی استان به شدت آسیب دید و خسارت مالی زیادی را به دنبال داشت.

در همین رابطه و بنا به گفته گروه پیش بینی هواشناسی ایلام بارش های مطلوب زمستانه از نیمه دوم بهمن آغاز می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که استان ایلام مجدداً درگیر سیلاب های ناشی از بارش های سهمگین و ناگهانی شود.

حال با توجه به این پیش بینی هواشناسی، آیا مسئولین امر تدابیری برای جلوگیری یا کاهش خسارت های احتمالی اندیشیده‌اند؟ عواملی که سبب پیدایش چنین سیلاب های مخربی در کل استان شده، شناسایی و مرتفع شده‌اند؟

البته ۵ سیل بند در دره ارغوان برای جلوگیری از ورود سیل از این منطقه به داخل شهر، دو سازه سنگی ملاتی در منطقه هانیوان و ۳ سازه سنگی ملاتی در منطقه چالیمار احداث گردید که این سازه ها روان شدن سیلاب به داخل شهر را به شکل مطلوبی کاهش داد که این امر جای تقدیر دارد ولی کافی نیست و برخی از مشکلات هنوز پابرجاست و بعد از هر بارشی که در ایلام صورت می گیرد به وضوح می بینیم آبگرفتگی شدیدی در سطح شهر و معابر شکل می گیرد و این امر سبب می شود که خیابان ها و معابر شهر و در برخی از مناطق دچار فرونشست می شود.

شهرستان های استان در معرض سیلاب

در همین رابطه "سعید رضا کریمیان" مدیر کل مدیریت بحران استانداری طی بازدیدی از روستا‌های در معرض خطرسیلابشهرستانچرداول  به منظور بررسی و اتخاذ تدابیر گفت: بیشتر شهرستان‌های استان ایلام از نظر موقیعت جغرافیایی در معرض سیلاب‌ها قرار دارند و به صورت میانگین سالی یکبار سیلاب‌های سهمگین خسارت‌هایی را به منازل، زمین‌های کشاورزی، تاسیسات وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: انجام مطالعات طرح جامع سیلاب از ضروریات حوزه مدیریت بحران در شهرستان‌ها می‌باشد تا بتوانیم با برنامه ریزی و تدوین شرح وظایف دقیق همه دستگاه‌های مرتبط میزان خسارت‌های وارده ناشی از سیلاب را کاهش دهیم.

سعید رضا کریمیان افزود: با توجه به گزارش‌ها و تجربیات قبلی از حوادث غیرمترقبه گوناگون در شهرستان چرداول از جمله سیلاب امروز به صورت میدانی از برخی از نقاط حادثه خیز در چندین روستا بازدید و انشالله با جمع بندی گزارش بازدید میدانی بتوانیم با اختصاص اعتبار مورد نیاز بخشی از پروژه مدیریت آب‌های سطحی و جلوگیری از سیلاب‌هایخسارتوار پیگیری و اجرائی نماییم.

لازم به ذکر است مدیرکل مدیریت بحران ایلام با همراه معاون عمرانی و بخشدار شباب شهرستان چرداول از روستا‌های بخش شباب از جمله چیتلان و سنگ سفید که همواره در معرض سیل هستند و خسارت‌هایی که در سیل ۹۸ بوجود آمده بود بازدید کرد.

در نهایت با توجه به غافلگیر شدن تمام دستگاهها و مردم در رابطه با سیل های ناگهانی و سهمگین سالهای گذشته باید پیشگیری و رفع نقاط ضعف گذشته که سبب ایجاد سیلاب و خسارت در سطح استان شد در اولویت امور دستگاهها به ویژه ستاد مدیریت بحران قرار گیرد و همچنین ضرورت آمادگی لازم برای روبرو شدن با هرگونه سیلاب احتمالی بیش از پیش احساس می شود. 

انتهای پیام /ک