ایلام بیدار19:03 - 1399/10/28
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

سیر تا پیاز رها شدن احشام عراقی در مرزهای ایلام؛ از سوء استفاده رسانه های بیگانه تا تلاش برای اختلاف افکنی میان ایران و عراق

به دنبال انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر کشف و ضبط تعدادی دام در مرز دهلران و گلایه و نارضایتی شدید صاحبان دامها، با دستور دادستان شهرستان مرزی دهلران، موضوع حل و فصل شده و دام های ضبط شده به صاحبان شان(دامداران و عشاير عراقی) اعاده و تحویل شدند.

به گزارشايلام بيدار، فضای مجازی هم می تواند محلی برای ترقی و پیشرفت باشد وهم حالت عکس آن هم می تواند اتفاق بیافتد و زمینه نابودی بنیان خانواده ها و را فراهم آورد.

به دنبال انتشار خبر وکلیپی در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر ضبط احشام عراقی توسط مرزبانان ایرانی این موضوع می رفت تا مورد سوء استفاده رسانه های بیگانه قرار بگیرد.
متاسفانه در این بین بعضی از رسانه ها و گردانندگان کانال های تلگرامی ویا در سایر این موضوع را دست مایه قرار دادند.
 
 
سردار کیاست سپهری فرمانده مرزبانی ایلام  در این خصوص  به  خبرنگاران  توصیح داد: چند شب قبل مرزبانان مستقر در مرزهای دهلران متوجه انتقال یک گله احشام شدند که از سمت عراق به سوی مرز ایران در حال حرکت بود. 
 
وی افزود: باتوجه به قراین به دست آمده مرزبانان با قاچاقچیان با هویت نامعلوم درگیر می شوند و این افراد متخلف با استفاده از تاریکی شب می گریزند و مرزبانان گله احشام را ضبط می کنند. 
 
سپهری یادآور شد: با دستور مقام قضایی تا مشخص شدن وضعیت پرونده این احشام در محوطه هنگ مرزی نگهداری شدند. 
 
وی اضافه کرد: دیروز مصادف با ۲۷ دی ماه یک گروه از مرزبانان عراقی در مرز دهلران حضور یافتند و در خصوص برخی موارد با طرف ایرانی به بحث و گفت و گو پرداختند که یکی از این موارد رسیدگی به موضوع این گله احشام بود. 
 
وی گفت: با ارائه مستندات از سوی طرف عراقی و با دستور مقام قضایی گله احشام در مرز چیلات به مرزبانان عراقی برای تحویل به مالکان این دام ها داده شد. 
 
سپهری تاکید کرد: هدف اصلی و غایی مرزبانی حراست و حفظ امنیت مرزهای استان در برابر قاچاقچیان و مخلان امنیت مرزها است و پاسداری از حریم امنیت عشایر استان اعم از هر زبان و قومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 
 
وی به اصحاب رسانه و گردانندگان کانال های مجازی و برخط نیز توصیه کرد قبل از انتشار هر خبری ابتدا از صحت و سقم و اصل ماجرا اطلاع حاصل کنند تا از انتشار یک خبر کذب جلوگیری شود. 
 
به دنبال انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر کشف و ضبط تعدادی دام در مرز دهلران و گلایه و نارضایتی شدید صاحبان دامها، با دستور دادستان شهرستان مرزی دهلران، موضوع حل و فصل شده و دام های ضبط شده به صاحبان شان(دامداران و عشاير عراقی) اعاده و تحویل شدند.
قطعا کسانی که این موضوعات را دست مایه قرار می دهند باید منتظر برخورد قضایی باشند و  اتحاد مردم را خدشه دار نکنند. 
از مرزبانان ایرانی کمال قدردانی را داریم 
 مردم و مسئولان عراقی از اقدام مرزبانی استان ایلام در راستای اعاده احشام رها شده عشایر عراقی تقدیر کردند 
یکی از دامداران عراقی در این راستا گفت: از مرزبانان ایرانی کمال قدردانی در بازگرداندن احشام را داریم.
وی افزود: اتحاد بین ملت ایران و عراق مستحکم و استوار است و نمی توان با این اقدامات آن را برهم زد
این دامدار عراقی تصریح کرد: ملت عراق همیشه قدردان نیرو های نظامی ، امنیتی و مردم ایران برلی اینکه همیشه در کنار ما بودند هستند.
 
 
انتهای پیام/ر