ایلام بیدار11:19 - 1399/10/24

حراج ۷۰ میلیونی «عملیات والفجر» + عکس

عکسی از «عملیات والفجر» که توسط سعید صادقی ثبت شده است، در سیزدهمین دوره حراج تهران به فروش می‌رسد.

به گزارشايلام بيدار، عکسی از «عملیات والفجر» که ۳۴ سال قبل توسط سعید صادقی ثبت شده است، در سیزدهمین دوره حراج تهران به فروش می‌رسد. این دوره حراج تهران از ۲۳ تا ۲۶ دی ماه برگزار خواهد شد. 

 این عکس که متعلق به فروردین ۱۳۶۵ است و پیش‌ازاین در کتاب مجموعه عکاسان جنگ به چاپ رسیده، در ابعاد ۱۷۸ در ۱۱۸ سانتی‌متر با امضای سعید صادقی (عکاس این عکس) در سیزدهمین دوره حراج تهران به حراج گذاشته می‌شود.

 

این عکس از عملیات والفجر بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در بخشی از توضیحات این اثر آمده است که؛ «عکس حاضر در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به‌سوی یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با موضوع جنگ بوده است. از منظری دیگر این عکس و دیگر آثار این دوره از کارنامه هنری صادقی را می‌توان جزو جریان «ژورنالیسم نو» به‌حساب آورد، به این معنا که عکاس خودش جزئی از سوژه عکس‌برداری است و شرایط زندگی‌اش مشابه آن چیزی است که مصور کرده است. با تأملی بر مجموعه عکس‌های جنگ صادقی می‌توان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربه‌فرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است.»

 

 

سعید صادقی عکاس باسابقه سال‌های دفاع مقدس است. او عکاسی را از دوره انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ آغاز کرد و با سمت عکاس و خبرنگار در روزنامه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی به فعالیت خود ادامه داد.

صادقی که در ۳۴ عملیات دفاع مقدس حضور داشته است، عکس‌های این دوران را در کتاب‌های عکسی همچون «شکوفه‌های شکسته»، «آیینه جنگ»، «انا فتحنا...»، «حلبچه» و «دفاع عاشقانه» به چاپ رسانده است. 

 

 

 صادقی پیش از این سابقه شرکت در چهار دوره حراج تهران را داشته است. اولین حضور او در ششمین دوره حراج تهران با اثری به نام «داستان ۶۳» بود که با قیمت ۳۴ میلیون تومان به فروش رسید. در هشتمین دوره حراج، عکسی با عنوان «کربلای ۵» از صادقی با قیمت ۵۵ میلیون تومان چکش خورد.

 

دهمین دوره حراج تهران میزبان عکس دیگری با عنوان «فتح خرمشهر» بود که با قیمت ۷۵ میلیون تومان به فروش رسید و دوازدهمین دوره حراج تهران نیز میزبان اثری به نام «گمرک خرمشهر» بود که به قیمت ۷۰ میلیون تومان چکش خورد. در مجموع آثار صادقی در حراج هنری تهران با استقبال خریداران روبه‌رو بوده است.