ایلام بیدار07:49 - 1399/10/24
مدیرکل منابع طبیعی:

شش میلیون اصله نهال در ایلام کاشت می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: ۶ میلیون اصله نهال در ۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان تا نیمه اول اسفندماه کاشته می شود.

به گزارشايلام بيدار،رضا احمدی "،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در حاشیه نهال کاری هیات ورزشی های همگانی استان اظهار داشت: این نهال کاری در قالب طرح های زراعت چوب، توسعه جنگل، جنگل کاری اقتصادی مشارکتی و بادشکن زنده در حاشیه جاده ها و مزارع انجام می گیرد.

وی افزود: این نهال کاری ها با مشارکت صنوف و گروه های مختلف، اقشار مردم،  انجمن های مردم نهاد، هیات های ورزشی، ادارات و سایرین از اولین بارش پاییزه تا کنون در حال انجام است و تا نیمه اول اسفندماه ادامه دارد.

احمدی یادآور شد: این نهال ها و بذور، تولید نهالستان های استان است که با استاندارها و کیفیت لازم و مقاوم در برابر آفات و تنش های جوی انتخاب می شوند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دغدغه ها و برنامه ها، مراقبت و پایش حفظ سلامت نهال ها بعد از کاشت است که در این راستا تفاهم نامه هایی با گروه های گوناگونی نظیر انجمن های مردم نهاد و هیات های ورزشی منعقد شده است که این گروه ها تا ۲ سال از نهال های تازه کاشت شده مراقبت و آبیاری کنند.

وی گفت: نهال ها در ابتدای کاشت بسیار آسیب پذیر و شکننده هستند و باید از آنها به طور جدی مراقبت و پایش شود و انجمن های مردم نهاد و هیات های ورزشی این وظیفه مهم را در قبال نهال های نورس بر عهده گرفته اند.

وی افزود: در سال جاری تاکنون سه هزار هکتار از اراضی ملی استان نهال کاری، سه هزار هکتار زراعت چوب و ۲ هزار هکتار هم نهال کاری مشارکتی انجام گرفته است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: حضور و مشارکت مردم در نهال کاری و حراست از جنگل ها از پراهمیت ترین مقوله ها در نهال کاری و بذر پاشی است و در سال های اخیر همکاری مردم با کارشناسان منابع طبیعی در این زمینه محسوس و چشمگیر بوده است.