ایلام بیدار08:50 - 1399/10/24
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

چوب حراج بر تن درختان جنگلی عروس زاگرس/ خطر انقراض گونه های جانوری و گیاهی کمیاب جدی است

مهمترین عامل نابودی و تخریب جنگل های ایلام تهیه ذغال است که یا توسط روستاییان جهت پخت نان صورت می‌گیرد که البته با وجود نعمت گاز در منازل حتی در روستاها این روش غیر قابل قبول است یا توسط یک عده سود جو برای کسب درآمد از این طریق است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::استان ایلام غربی ترین نقطه ایران و یکی از استان های زاگرس نشین است که بر اساس گزارش سازمان جنگلها و مراتع حدود ۶۰ درصد از جنگل‌های زاگرس یعنی حدود ۹۰۰ هزار هکتار در این استان قرار دارد. همچنین ۹۰ درصد از این جنگل ها را درختان بلوط تشکیل می دهند.

همچنین طبیعت و جنگل های با ارزش، که مهمترین منابع طبیعی برای محیط زیست ایلام است را می توان به عنوان یکی از سرمایه های عظیم خدادادی برشمرد و مردم استان باید قدردان این نعمت که خداوند در اختیار ما قرار داده است باشیم و باید در حفظ و نگهداری این سرمایه همانند نسل های گذشته تلاش دو چندان داشته باشیم۰

اما نابودی جنگل های ایلام موضوعی است که در این گزارش می خواهیم به آن بپردازیم. از جمله مواردی که سبب از بین رفتن جنگلها می شود می‌توان به شرایط نامساعد جوی و ریزگردها، دستکاری عملکرد طبیعی اکوسیستم که ساخته و پرداخته دست بشر است، قطع درختان جهت توسعه زمین‌های کشاورزی، جمع آوری بی رویه شوکه (شیره ای که از میوه بلوط گرفته می شود و این درحالی است که شوکه برای محافظت از درخت در برابر حشراتی چون شته و زنبور و دیگر حشرات است)، برداشت بی رویه مراتع، خشکسالی و قاچاق درختان جنگلی اشاره کرد.
تمهیدات ویژه برای مبارزه با قاچاق چوب درختان جنگلی
در همین رابطه "حجت الله فتحی"، معاون فنی اداره كل منابع طبیعی ایلام در جمع رسانه ها گفت:برای جلوگیری از سواستفاده و قاچاق چوب از مناطق جنگلی مجریان بهره برداری از سوی اداره كل منابع طبیعی شناسایی شده اند و با مجوز و نظارت این اداره كل قطع، خروج و ذغال گیری تنه ها را انجام می دهند و در صورت مشاهده هرگونه خروج بدون مجوز و نظارت چوب از جنگل با متخلفان و حاملان این فرآورده های جنگلی برخورد می شود.
وی اظهار کرد: با نظارت كارشناسان اداره كل منابع طبیعی محل و تعداد درختان خشیكده ای كه باید قطع و از جنگل خارج شوند با رعایت موارد فنی و بهداشتی به منظور جلوگیری از سرایت آفات و امراض به دیگر درختان توسط مجریان آموزش دیده طرح قطع و از مناطق جنگلی خارج می شود و در محلی مطمئن، نزدیك و خارج از محدوده جنگل تبدیل به ذغال و برای مصارف مختلف در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.
وی افزود: به همه مجریان طرح یادآوری شده است كه به ازای هر تنه قطع شده با نظارت كارشناسان اداره كل منابع طبیعی بین سه الی پنج نهال در نقاطی كه این كارشناسان مشخص می كنند توسط مجریان كاشته و آبیاری و نگهداری شود تا چرخه احیای جنگل با خروج تنه درختان بیمار و خشكیده و جایگزینی این تنه ها با نهال های سالم و مقاوم دچار اختلال نشود.
تهیه ذغال مهمترین عامل نابودی جنگل های ایلام
یکی دیگر از مهمترین عوامل نابودی و تخریب جنگل های ایلام تهیه ذغال است که یا توسط روستاییان جهت پخت نان صورت می‌گیرد که البته با وجود نعمت گاز در منازل حتی در روستاها این روش غیر قابل قبول است یا توسط یک عده سود جو برای کسب درآمد از این طریق است و روشی که به تازگی یا شاید هم از قبل به صورت مخفیانه و کمتر مورد استفاده قرار گرفته است بریدن نصفی از شاخه های درختان و شکستن آنها است که بعد از گذشت چند روز خشک شده و به شکل هیزم در می آید، البته این روش بیشتر توسط همان افراد سودجو ذکر شده برای کسب درآمد شکل می گیرد که این امر با توجه به آگاهی این دسته افراد از تبعات و خطرات ناشی از قطع درختان برای محیط زیست  به هیچ عنوان بخشیدنی و قابل گذشت نیست.
قطع بی رویه درختان و دیگر عوامل انسانی دخیل در از بین جنگل ها با این شدتی که مشاهده می‌کنیم علاوه بر تخریب چهره زیبای طبیعت و افزایش سرعت نابودی محیط زیست می تواند زیست انسانی و سلامت جامعه را نیز به خطر بیاندازد، همچنین می تواند تهدیدی برای انقراض گونه های کمیاب جانوری و گیاهی در استان محسوب شود که باید توجه داشت این معضل فقط توسط یک عده خاص صورت می گیرد و جلوگیری از این دست افراد کار سخت و دشواری به نظر نمی‌رسد.
بنابراین علاوه بر جنگلبانی و دیگر ادارات مربوطه ضرورت یک اتحاد و همدلی همه جانبه و عمومی در راستای جلوگیری از نابودی و حفاظت از محیط زیست برای خود و آیندگان بیش از پیش احساس می شود.
در نهایت باید گفت که جلوگیری از نابودی جنگل های ایلام و حفاظت از محیط زیست فقط وظیفه یک عده خاص و یا چند نهاد مربوطه نیست و همت تمام مردم عزیز استان را می طلبد، البته بارها و بارها حضور مردم ایلام به ویژه در خاموش کردن آتش سوزی های اخیر در کوه های ایلام را شاهد بودیم که با جان و دل و بدون هیچ گونه چشم داشتی و فقط به دلیل احساس مسئولیت در قبال این طبیعت خدادادی و برای حفظ محیط زیست و البته با کمترین امکانات در جلوگیری از پیشروی آتش تلاش کردند که این امر بسیار ستودنی و قابل تقدیر است.
انتهای پیام/ک