ایلام بیدار06:12 - 1400/07/12
آب در کوزه و تشنه لبان دنبال آب/

سهم استانهای غربی از منابع نفت و گاز؛ از دود آلاینده های نفتی تا بکارگیری نیروهای غیربومی

آلودگی های ناشی از صنعت بازی برای باعث مشکلاتی برای شهروندان و مردم منطقه شده است به طوری که می توان گفت به زودی شاهد فاجعه زیست محیطی در منطقه خواهیم بود.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::واحدهای پتروشیمی از بزرگترین صنایعی هستند که نقش اساسی آنها در اقتصاد کشور غیر قابل انکار است و در عین حال تأثیر بسزایی بر زیست ‌بوم و وضعیت محیطی اطراف خود دارند.

تأثیراتی که در صورت عدم مهار و پیش‌بینی پیشگیری های مناسب، به طورغالب تخریبی و بسیار خطرناکی همچون ایجاد پساب‌های شیمیایی، آلودگی صوتی، سوزاندن گازهای تفکیکی، جمع شدن مواد زائد شیمیایی، دفع زباله و مواردی از این دست، چالش‌ بزرگ زیست محیطی است که معمولاً در کنار واحد های نفتی و پتروشیمی پدید می آیند و در صورتی که مورد بررسی های دقیق و استاندارد ساز قرار نگیرند، می توانند چالش آفرین باشند.
بنابراین اگر چه ساخت این مجتمع عظیم صنعتی یک امتیاز بزرگ و گام موثر برای توسعه است اما خطرات احتمالی که محیط زیست این منطقه را با تهدید مواجه می کند موجب نگرانی بسیاری از اهالی و طبیعت دوستان شده است.

با ذکر این مقدمه به سراغ موضوعی خواهیم رفت که چند صباحی است که توجه رسانه ها و مردم را به خود جلب کرده است.

طی هفته های گذشته شاهد بهره برداری رسیدن فاز دوم  پتروشیمی ایلام به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهور بودیم، واحدی که وظیفه شیرین‌سازی خوراک ورودی الفین را به‌عهده دارد.

با افتتاح این فاز شاهد آن بودیم که آلایندگی های زیادی، طبیعت زیبا و بکر شهرستان چوار و حتی شهرهای اطراف را در برگرفت تا جایی که می توان گفت که فاجعه زیست محیطی در رودخانه های فصلی شهرستان چوار در حال رخ دادن است.

حال علاوه بر این موضوع چرا باید سهم استان های غربی به خصوص ایلام از این صنعت تنها آلایندگی و دود ناشی از این مجموعه های تولیدی باشد؟ با نگاهی گذرا به سایر استان ها می توان دریافت که صنعت پتروشیمی در زمینه رفع محرومیت آن مناطق سهم بسزایی داشته است اما با تبیین نقش این صنعت در استان به خوبی می توان دریافت که نقش سازنده و ارزشمندی نبوده است.

اجحاف در بکارگیری نیروهای بومی در شکرت های نفتی

شهروندان ایلامی، حذف جوانان از ظرفیت‌های اشتغالزایی ایجاد شده و به کارگیری نیروهای غیربومی از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها را بزرگترین چالش کنونی مردم این منطقه مرزنشین دانسته که متأسفانه امروز با این پدیده بسیار شوم، طراوت و شادابی را از دل جوانان گرفته و با به کارگیری نیروهای غیربومی بزرگترین اجحاف ممکن در حق مردم منطقه را روا داشته اند.

"عباس نثاری"، از شهروندان ایلامی در این خصوص به ایلام بیدار گفت: شرکتهای مستقر در مناطق نفتی بیشترین نیروی خود را از استانهای دیگر می آورند اما مسئولان هیچ توجهی به اشتغال جوانان ندارند.

وی افزود: یکی از شرکتهای نفتی مسقر در مهران حدود 30 نفر نیرو احتیاج داشت که تنها سه نفر نیرو از شهرستان مهران جذب کرده و همه نیروها از سایر استانهای کشور جذب کرده است.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی نیز می گوید: مشخص نیست که چرا شرکتهای نفتی از بکارگیری نیروهای بومی اکراه دارند و از بکار گیری نیروهای جوان و تحصیل‌کرده استان امتناع می‌ورزند.

حسنی ادامه داد: جوانان جویای کار این استان راهی استانهای دیگر می‌شوند، در حالی که در همین نزدیکی فرصت‌های شغلی که در قدم اول حق طبیعی آنهاست به واسطه عدم نظارت مناسب مسئولان بر اعمال نفوذ مدیران غیربومی نفتی در اختیار افراد غیربومی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: استخدام نیروی غیر بومی در شرکت های نفتی منطقه اجحاف در حق مردم است.

بی توجهی وزارت نفت به محرومیت زدایی

"محمد جهان پور"، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به ایلام بیدار گفت: استان ایلام یکی از استان های نفت خیز و مهم مرزی کشور است که چهار درصد نفت کشور را دارا می باشد و همچنین ۱۵ درصد منابع گازی کل کشور در استان ایلام قرار دارد و این درحالی است که بیش از ۹۰ درصد منابع نفتی و گازی غرب کشور در استان ایلام است.

وی اظهار کرد: این آمار کافی است تا نشان دهد استان ایلام با وجود این ذخایر خدادادی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و این سطح از محرومیت با توجه به وجود شرکت های پتروشیمی، گاز و دیگر کارخانجات موجود در استان خجالت‌آور و غیرقابل قبول است و این محرومیت به گونه ای است که حتی از ابتدایی ترین امکانات برای یک شهروند محروم است.

جهان پور افزود: مسئله ای که در رابطه با سهم استانهای غربی به ویژه استان ایلام از منابع نفت و گاز مطرح است، نبود فعالیت محرومیت زدایی وزارت نفت یا شرکت های زیر مجموعه آن است و این در حالی است که برخی نهادها به صورت خودجوش معاونت های تخصصی را در زمینه محرومیت زدایی و توسعه آبادانی ایجاد کرده اند ولی هیچ تلاشی از سمت این وزارتخانه جهت کاهش محرومیت این استان مشاهده نمی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: مسئله مهم دیگر که متاسفانه مورد توجه چه مسئولین استانی و چه کشوری قرار نمی‌گیرد سلطه افراد غیربومی سفارش شده در شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه گاز است و تنها در قسمت های کارگری و روزمزدی از افراد بومی استفاده می کنند و این ظلم آشکاری است که در حق مردم این استان شده است.

وی بیان کرد: ظاهراً سهم مردم استان ایلام به ویژه شهرستان و روستاهای نزدیک این شرکتها از این خیل عظیم خدادادی فقط آلودگی زیست محیطی ناشی از بهره برداری قیمت های مختلف واحدهای نفتی و گازی است. البته باید انصاف را رعایت کرد و گفت که علیرغم اینکه دود ناشی از این واحد صنعتی با نام الفین که به همت متخصصین داخلی آن هم در شرایط سخت تحریم مورد بهره برداری قرار گرفته باید فرصتی به متخصصین در این زمینه داد تا با رفع اشکالات ناشی از این واحد شاهد برون رفت از مشکلات آلایندگی ناشی از این واحد مهم صنعتی در قسمت پتروشیمی باشیم اگرچه همین مشکل در بسیاری از گلوگاه‌های مهم پتروشیمی از جمله عسلویه نیز چنین آلایندگی‌های در نزدیکی روستاهای مجاور وجود داشته، ولی بدون شک می توان با گذشت زمان و رفع مشکلات آلایندگی، شاهد پیشرفت بیش از پیش پتروشیمی و در نهایت استان باشیم.

 

دود ناشی از "فلر اتیلن" مقطعی است و به تدریج کاهش پیدا می‌کند!

در نشست کمیته‌ اضطرار آلودگی هوا که فهد کمالوندی فرماندار چوار، خزایی رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام، ابدالی مدیرکل محیط‌زیست استان، صادقی‌فر معاون دانشگاه علوم پزشکی استان، غلامحسینی نماینده دادستان ، ملکی مدیرکل هواشناسی و شهردار چوار و مدیریت بحران استان نیز حضور داشتند اعضاء ضمن حمایت از صنعت پتروشیمی و نقش آن در توسعه‌ استان و منطقه، بر رعایت مسائل زیست محیطی تاکید کردند.

خزایی با بیان اینکه دغدغه پرسنل پتروشیمی ایلام حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از الودگی‌های زیست محیطی است افزود:کارکنان و خانواده‌های کارکنان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند و مدیران پتروشیمی حتی یک لحظه از محیط‌زیست غافل نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ پتروشیمی ایلام موفق به دریافت تندیس سیمین صنعت سبز کشور شده است افزود: در سال ۹۸ نیز اخطاریه سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی پتروشیمی ایلام دریافت نشده است.

خزایی ادامه داد:فلرینگ پتروشیمی ایلام به تدریج روند کاهشی را شاهد خواهد بود و با نرمال‌سازی و تثبیت‌ شرایط راه‌اندازی الفین،تا پایان سال فلرینگ به اتمام خواهد رسید.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام افزود:ایستگاه سنجش آلاینده‌های زیست‌محیطی از طریق پتروشیمی خریداری و پس از جانمایی توسط شهرداری چوار نصب خواهد شد.

آرش خزایی با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده پساب ضلع غربی پتروشیمی ایلام حذف خواهد شد افزود:تصفیه‌خانه ZLD با برترین تکنولوژی روز دنیا خریداری و ظرف یک سال آینده راه‌اندازی خواهد شد و با اجرای این طرح خروجی پساب تصفیه‌خانه پتروشیمی ایلام به صفر می‌رسد.

خزایی تاکید کرد:آلودگی صوتی مطرح شده در زمان پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی الفین مقطعی بود و به صورت کامل برطرف شده است.

آرش خزایی اظهار داشت:از زمان راه‌اندازی واحد الفین مشکلات از پیش تعیین‌نشده و غیر قابل پیش‌بینی به وقوع پیوست و روند نرمال‌سازی شرایط راه‌اندازی و تولید پس از یک وقفه‌ کوتاه از سر گرفته می‌شود.

وی با عذرخواهی از مردم شریف استان بویژه ساکنین شهرستان چوار برای سوختن اتیلن و ایجاد دود در منطقه اظهار داشت: مدیریت و بهره‌بردار الفین تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات راه‌اندازی بکار خواهد گرفت.

وی بدعهدی لایسنسور و وندور در عدم سرویس‌دهی به پروژه‌ الفین ایلام را در شرایط تحریم، ناجوانمردانه عنوان کرد و افزود: این پروژه بواسطه‌ احجام ، تجهیزات و راه‌اندازی توسط متخصصان بومی استان و کشور بدون حضور کارشناسان و سازندگان خارجی کم‌نظیر است.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام با تقدیر از مطالبه‌گری اصحاب رسانه و فعالان زیست‌محیطی استان و فرماندار چوار گفت:پروژه الفین سیزدهم در چهارم دی ماه ۹۹ به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جهور به بهره‌برداری رسید و در این واحد علاوه بر اتیلن؛ پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع تولید شده است.

در این نشست دکتر فهد کمالوندی فرماندار شهرستان چوار با تاکید بر اجرای مصوبات این نشست گفت:وجود صنعت در شهرستان چوار یک نعمت است و قدردان این واحدهای صنعتی بویژه در حوزه مسائل اشتغالزایی هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت نیز باید به تعهدات خود بویژه رعایت مسائل زیست‌محیطی پایبند باشد افزود:در این نشست مقرر شد پتروشیمی ایلام در یک زمان‌بندی مشخص دود ناشی از فلر اتیلن، خروج پساب پتروشیمی ایلام و الودگی صوتی را رفع و به صورت هفتگی نتیجه را به فرمانداری و کارگروه "اضطرار آلودگی هوا" ارائه کند.

 

 

 

 

لزوم کاهش آلودگی ناشی از سوخت مواد خام نفتی 

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام نیز بر لزوم کاهش آلودگی ناشی از سوزاندن مواد خام نفتی در پتروشیمی ایلام تاکید کرد و گفت: پتروشیمی ایلام در اسرع وقت نسبت به کاهش آلودگی ناشی از سوزاندن مواد خام نفتی اقدام کند.

غلامرضا ابدالی بیان کرد: با توجه به ایجاد آلودگی شدید هوای ناشی از سوزاندن مواد نفتی و گازی، شرکت پتروشیمی باید در اسرع وقت نسبت به توقف فلرینگ و کاهش آلودگی اقدام کند.

وی گفت: با اعلام شرایط پایداری هوا از سوی اداره کل هواشناسی استان در طی چند روز گذشته و ایجاد آلودگی شدید هوا توسط شرکت پتروشیمی، بیم آن می‌رفت که ادامه روند کنونی، سلامت ساکنان شهرستان چوار را با خطر مواجه کند.

وی افزود: به همین منظور جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای استان در محل فرمانداری شهرستان چوار برای بررسی راهکارهای کاهش آلودگی و خطرات احتمالی با حضور اعضای کارگروه و مدیران شرکت پتروشیمی برگزار می‌شود.

ابدالی ادامه داد: شرکت پتروشیمی ایلام باید ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی در حوزه‌های آب، پساب، هوا، خاک و پسماند باشد تا سلامت ساکنان منطقه حفظ شود در غیر این صورت با هرگونه آلودگی که حیات مردم را با خطر مواجه سازد به سرعت برخورد قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/الف