ایلام بیدار07:20 - 1399/10/22
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

استان ایلام مستعد پیک چهارم کرونا/ خطر همچنان در کمین است

ساده انگاری مردم در رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و کاهش نظارت ها از سوی برخی دستگاه ها باعث می شود آمار بستری و فوتی کرونا در هفته های آینده افزایش یابد.

به گزارشايلام بيدار، چند هفته‌ای از روزهای تلخ اوج گیری کرونا در کشور که استان ایلام جزء سیاه ترین استانهای کشور به شمار می‌رفت می‌گذرد که کرونا ویروس جان بسیاری از هموطنانمان اعم از پیر و جوان را گرفت و ایام دردناکی را در تاریخ کشور رقم زد اکنون چند صباحی است که اوضاع شیوع این بیماری مهلک متعادل شده است ولی سهل انگاری و عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم و دیگر مکانهایی که شیوع کرونا در آنها گسترده تر است نگرانی هایی را برای مسئولین استانی به همراه داشته است و استان ایلام را مستعد درگیر شدن با پیک چهارم کرونا می‌دانند.

استان ایلام مستعد پیک چهارم کرونا

در همین رابطه "معروف بسطامی"، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار ایلام در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد استانی کرونا گفت: ساده انگاری مردم در رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و کاهش نظارت ها از سوی برخی دستگاه ها باعث می شود آمار بستری و فوتی کرونا در هفته های آینده افزایش یابد.
وی اظهار کرد: بازوی اجرایی قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا استان دستگاه های اجرایی و نظارتی هستند که این ارگان ها باید همچون گذشته تا زمان قطع کامل زنجیره کرونا تمام تلاش خود را بکار گیرند.
رییس قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا ایلام افزود: اعمال محدودیت و ممنوعیت ها در شهرهای زرد و پرجمعیت استان همچنان ادامه دارد، چرا که مهم ترین عامل افزایش شیوع کرونا، اجتماعات خانوادگی و شبانه است.
بسطامی تأکید کرد: روسای ادارات و دستگاه ها باید به مصوبات و تمهیداتی که در خصوص مقابله به کرونا اتخاد می شود، پایبند و اهتمام لازم را برای اجرای این تصمیمات داشته باشند.
وی ادامه داد: هر استانی که بیشترین میزان رعایت دستورالعمل و پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت و ممنوعیت ها در آن به ثبت رسیده به تناسب آن نیز بهترین عملکرد را در مقابله به کرونا داشته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار ایلام با تاکید بر افزایش نظارت های کرونا توسط دستگاه های اجرایی افزود: هفته گذشته یک مورد فوتی کرونا در استان به ثبت رسید، اما این میزان در این هفته به سه نفر افزایش یافته است که این آمار نشانگر افزایش شیوع کرونا در استان است.
بسطامی با قدردانی از کمیته های قرارگاه عملیاتی کرونا استان و اطلاع رسانی اصحاب رسانه، گفت: اصحاب رسانه مهم ترین نقش را در اطلاع رسانی مقابله با کرونا در استان بر عهده دارند.
وی کاهش میزان تعهد مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در استان  را نگران کننده ذکر کرد و افزود: اصحاب رسانه و صدا و سیما در این مقطع حساس در زمینه تاکید بر رعایت پروتکل ها و عدم حضور در اجتماعات تولید محتوا کنند.
رییس قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا استان ایلام با بیان اینکه در مرز بین بین المللی مهران احتمال افزایش شیوع کرونا وجود دارد، یادآور شد: نظارت بر رعایت پروتکل ها و دستورالعمل ها در این مرز نیز باید افزایش یابد.
بسطامی در خصوص برگزاری امتحانات حضوری در برخی مناطق استان نیز گفت: گزارش ها و مستندات رعایت پروتکل ها و استانداردهای بهداشتی بعنوان یکی از الزامات به قرارگاه عملیاتی کرونا استان ارایه شود.
وی در خصوص افزایش میزان تجمعات و گردهمایی ها در آرامستان ها بعنوان مهم ترین عامل شیوع کرونا تاکید کرد: نیروی انتظامی، شهرداری، مجموعه فرمانداری و سایر دستگاه‌های نظارتی همچون گذشته بیشترین نقش را در عدم اجتماعات در آرامستان ها برعهده دارند.
معاون استاندار ایلام بر نصب اپلیکیشن ماسک در کلیه دستگاه ها و سازمان ها تاکید کرد و افزود: نصب اپلیکیشن ماسک در کاهش شیوع و قطع زنجیره کرونا در استان بسیار نقش آفرین است.
بسطامی با اشاره به مشاهده یک نمونه کرونا جهش یافته انگلیسی در کشور بیان داشت: مردم استان با رعایت دقیق پروتکل ها و همچنین با زدن ماسک بعنوان یک ضرورت مهم همواره مصوبات ستاد کرونا استانی و ملی را جدی بگیرند.
در همین راستا "خیرالله گراوند"، فرماندار ایلام نیز در این نشست گفت: چنانچه مردم پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در اجتماعات و دورهمی ها بپرهیزند، بطور قطع به نقطه مطلوبی از نظر کاهش شیوع کرونا خواهیم رسید.
خیرالله گراوند اظهار کرد: اصناف بعنوان مهم ترین رکن مقابله به کرونا در شهرستان ایلام باید نه تنها خود پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، بلکه وظیفه دارند به مشتریانی که فاقد ماسک هستند خدمات ارایه نکنند.
وی با بیان اینکه کلیه مصوبات قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا استان نیز در شهرستان ایلام بطور جدی توسط دستگاه های نظارتی اجرا می شود، افزود: مردم نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی و با زدن ماسک و عدم حضور در اجتماعات نقش خود را در مقابله با کرونا ایفا کنند. 
فرماندار ایلام گفت: نیروی انتظامی، پلیس راهور، شهرداری و مجموعه فرمانداری ایلام باید نظارت در آرامستان ها را در روزهای آخر هفته افزایش دهند.
البته تنها استفاده از ماسک نمی تواند از شیوع مجدد کرونا جلوگیری کند، شرکت در مراسمات عزاداری و جشن ها که عامل اصلی انتقال این بیماری به شمار می رود این روزها به وضوح در سطح استان مشاهده می شود که می‌تواند دوباره استان را به شرایط گذشته برگرداند و تمامی زحمات کادر درمان و نیروهای جهادی که در این راه از جان مایه گذاشتن به هدر دهد.
نتیجه  طرح شهید سلیمانی در گرو رعایت دستورالعمل های بهداشتی 
در همین رابطه دکتر "جمیل صادقی فر"، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه تنها زدن ماسک بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا کافی نیست، گفت: زدن‌ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از شرکت در مراسمات عزا و جشن ها باید اولویت اصلی زندگی اجتماعی مردم سراسر استان برای مقابله با کرونا باشد.
وی اظهار کرد: پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی در واقع اصل و مبنای مقابله با کروناست و اگر این دستورالعمل ها  توسط مردم به خوبی اجرا شود به تناسب آن نیز طرح شهید سلیمانی نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را مهمترین عامل در قطع زنجیره کرونا دانست و افزود: پرهیز از شرکت در مراسمات و گردهمایی ها، گردش کرونا را کمتر می کند و ما می توانیم در این شرایط به طور ویژه‌ای به گروه بیماران پرخطر، زمینه ای، مادران باردار و اطرافیان مبتلایان به کرونا توجه کنیم.
دکتر صادقی فر تاکید کرد: رعایت مجموعه پروتکل ها و استانداردهای بهداشتی تعریف شده وزارت بهداشت در بطن طرح شهید سلیمانی اشاره و تاکید شده است.
وی شاخص موفقیت هر شهرستان در طرح شهید سلیمانی را متغیر عنوان کرد و گفت: تعداد تیم های حمایتی، مراقبتی یا اتمام یک دوره غربالگری جمعیتی در یک شهرستان ملاک موفقیت قطعی یک منطقه در طرح شهید سلیمانی نیست.
صادقی فر با قدردانی از عملکرد همه فرمانداران شهرستان های استان، افزود: فرمانداران هر شهرستان در واقع فرماندهان قرارگاه عملیاتی طرح شهید سلیمانی هستند که تا به امروز عملکرد بسیار خوبی در پیشبرد این طرح برای مقابله با کرونا داشته اند.
وی اظهار داشت: تنها هدف کمرنگ کردن زنجیره انتقال این بیماری، کاهش بستری و فوتی کرونا در استان است.
در نهایت باید گفت با توجه به رفتار غیر قابل پیش بینی کرونا ویروس ،این بیماری فعلا  پابرجاست و قصد ریشه کن شدن ندارد. بنابراین باید مسئولین و مردم فریب کاهش آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از  کرونا را نخورند و علاوه بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی از ساده انگاری و کاهش نظارت ها دستگاههای مربوطه تا پایان این بیماری پرهیز کنند.
 
انتهای پیام/ک