ایلام بیدار07:27 - 1399/10/17

کمک به نیازمندان با نام امام رضا (ع)/ از راه دور برای امام هشتم نذر کنید

آستان قدس رضوی در برنامه‌ریزی دقیق با همکاری دفاتر استانی ضمن شناسایی نیازمندان در بازه‌های زمانی مختلف کمک‌ها و نذورات خیران را در قالب گوشت قربانی، سبد کالای مواد غذایی، غذای متبرک و در برخی موارد کمک نقدی به مستضعفان اعطا می‌کند.

به گزارشايلام بيدار، دلدادگان بسیاری در طول تاریخ از گوشه و کنار جهان به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) متوسل می‌شوند و نذورات نقدی و غیرنقدی خود را به این آستان مقدس تقدیم می‌کنند تا جایی که «نذر» و «اهدا» را می‌توان از سنت‌های دیرینه در حرم مطهر رضوی دانست.

آستان قدس رضوی در چند سال اخیر به ویژه با گسترش بیماریکرونادر کشور، امکانات جدیدی برای سهیم شدن شیفتگان این امام همام در خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران یا کمک به اقشار آسیب‌پذیر و محروم در قالب نذر از راه دور، بدون مراجعه به حرم مطهر رضوی فراهم کرده است.

بهره‌مندی مستضعفان در سراسر کشور از نذورات امام رضا (ع)

مشارکت علاقه‌مندان آستان نورانی امام رضا (ع) در امور مختلف خیر سبب شده تا مستضعفان بسیاری از اقصی نقاط کشور از مواهب این مشارکت‌ها بهره‌مند شوند و این آستان در برنامه‌ریزی دقیق با همکاری دفاتر استانی ضمن شناسایی نیازمندان در بازه‌های زمانی مختلف این کمک‌ها را در قالب گوشت قربانی، سبد کالای مواد غذایی، غذای متبرک و در برخی موارد کمک نقدی به مستضعفان اعطا می‌کند.

این آستان با شیوع کرونا و اعلام فرمان رزمایش مواسات از سوی رهبر معظم انقلاب کار را به صورت گسترده‌تر و منسجم‌تر دنبال کرد و از ابتدای سال تا کنون حدود یک میلیون سبد کالای مواد غذایی و صد‌ها هزار پرس غذای متبرک و گوشت قربانی میان نیازمندان توزیع کرده و این کمک‌ها کماکان ادامه دارد.


آماده‌سازی سبد کالا در حرم رضوی

همچنین بخشی از این نذورات صرف امورات حرم نورانی امام رضا (ع) می‌شود و علاقه‌مندان می توانند در هریک از این امور مشارکت کنند.

در ادامه این گزارش قصد داریم راه‌های مختلف مشارکت در نذورات آستان قدس رضوی را برای بهره‌مندی بیش از پیش عاشقان حضرت معرفی کنیم.

پرداخت نذورات از طریق سامانه وقف و نذر رضوی

پایگاه اینترنتی nazr.razavi.ir در قالب «سامانه وقف و نذر رضوی»، از جمله مسیرهایی است که اهل خیر و نیکوکاری می‌توانند نذورات و خیرات را بر اساس نیت خود پرداخت کنند. در این سامانه سرفصل‌های مختلفی برای ادای نذر از جمله نذر عام، توسعه حرم مطهر، قرآن کریم، زیارت اولی‌ها، مهمان‌سرای حضرت، نذر فرش، زائر شهر، نذر فرهنگی، کمک به ایتام، صدقه و انفاق، حتی قربانی و عقیقه قرار گرفته است. البته با توجه به شرایط کشور گاهی سرفصل‌های دیگری در این سامانه قرار می‌گیرد به‌طور مثال می‌توان از دو سرفصل «بسته معیشتی کرونا» و «سفره مهربانی» نام برد.

استفاده از اپلیکیشن «روبیکا»، از دیگر مسیرهایی است که ارادتمندان امام رئوف می‌توانند از طریق آن نذورات خود را به صورت غیرحضوری پرداخت کنند. بدین منظور علاقه‌مندان باید گزینه «سرویس‌ها» را انتخاب کرده و سپس به ترتیب به بخش‌های «زندگی به سبک دیجیتال»، «پنجره فولاد»، «رضوان» و «وقف و نذر» وارد شوند.

کد دستوری #۸*

سامانه موبایلی با کد دستوری «ستاره هشت مربع (#۸*)» یکی از آسان‌ترین روش‌هایی است که مردم با استفاده از آن می‌توانند نذر خود را بر حرم مطهر رضوی ادا کنند و یا در اقدامات این آستان مقدس در راستای کمک به محرومان و... شریک شوند. بدین منظور اهل نیکوکاری باید این کد دستوری را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنند و سپس با انتخاب گزینه مورد علاقه خود و وارد کردن مبلغ مورد نظر، نذرشان را ادا کنند. ناذران در این روش، امکان پرداخت تا سقف ۲ میلیون ریال را دارند.

اپلیکیشن رضوان

آستان قدس رضوی علاوه بر این مسیرها، اپلیکیشن رسمی حرم مطهر امام رضا (ع) با نام «رضوان» را در وب‌سایت https://app.razavi.ir  در دسترس ارادتمندان این امام همام قرار داده است. رضوان، یک برنامه کاربردی برای زائرین حرم مطهر رضوی و علاقه‌مندان به برنامه‌ها و خدمات مذهبی است. زائران پس از دانلود این اپلیکیشن می‌توانند با مراجعه به بخش «خیرات و نذورات» و بهره‌گیری از دروازه امن پرداخت آن، نذرها و هدایای نقدی مورد نظر خود را در سرفصل‌های مشابه سامانه اینترنتی وقف و نذر رضوی، فوری و آسان پرداخت کنند.

همچنین مسیر پرداخت نذورات از طریق اپلیکیشن آسان پرداخت؛ «آپ»، برای علاقه‌مندان فراهم شده است. ناذران با مراجعه به بخش «نیکوکاری» می‌توانند یکی از گزینه‌های «بهار رضوی، هدایا و نذورات در ضریح مطهر»، «بهار رضوی، صدقه و یاری ضعفا» و «بهار رضوی، تسهیل سفر محرومین» را انتخاب کنند. بارکد QR ویژه پرداخت نذورات نقدی متصل به پایگاه اینترنتی نیز ایجاد شده است.

استفاده از ظرفیت‌های بانکی

به تازگی امکان پرداخت نذورات حرم مطهر رضوی از طریق دستگاه‌های عابر بانک(ATM) و کیوسک‌های بانک ملت در سراسر کشور فراهم شده است. خیراندیشان می‌توانند با انتخاب متوالی گزینه‌های «خدمات پرداخت»، «مشارکت مردمی» و «نذورات بارگاه حرم مطهر»، نذورات مورد نظر خود را از طریق کارت‌های بانکی پرداخت کنند.

شماره حساب‌های دریافت نذورات

همچنین افراد از سراسر کشور می‌توانند وجوه نقدی خود را به حساب‌های رسمی اعلام شده از سوی اداره کل نذورات آستان قدس رضوی از جمله شماره حساب «۵۸۸۸۸۸۸۸۲۴» و شماره کارت «۶۱۰۴-۳۳۷۷-۷۰۰۳-۳۸۶۶» بانک ملت و شماره حساب «۰۱۵۸۷۷۵۸۷۷۰۰۰» و شماره کارت «۶۰۳۷-۹۹۱۸-۹۹۸۷-۸۴۵۲» بانک ملی، واریز کنند.

همچنین شماره حساب «۸۱۳۰۲۲۱۲۸۱» و شماره کارت «۲۸۸۱-۵۷۹۵-۳۳۷۶-۶۱۰۴» بانک ملت برای واریز نذورات به حساب دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌ها در دسترس شیفتگان شمس الشموس (ع) قرار دارد. در این روش، واریز همراه با شناسه‌های استانی انجام می‌شود و امکان دریافت قبض رسید از متصدی دفاتر استانی کشور وجود دارد.

پرداخت حضوری در حرم رضوی

زائران و مجاورانی که در دوران مقابله با ویروس کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به پابوسی بارگاه مطهر امام هشتم (ع) مشرف می‌شوند، می‌توانند از مسیرهای مختلف نذورات خود را پرداخت کنند. دفاتر نذورات حرم مطهر رضوی در ورودی‌ها و صحن‌های مختلف آماده دریافت نذورات نقدی و غیرنقدی آنان به‌ صورت حضوری است. بعضی از این دفاتر همچون دفاتر صحن انقلاب اسلامی، صحن آزادی، صحن جمهوری اسلامی، باب الرضا (ع) و...، به صورت شبانه‌روزی فعال است. نذورات دریافتی ناذران در این دفاتر، در سامانه جامع نذورات آستان قدس رضوی ثبت شده و قبض رسید نیز از سوی متصدی دفتر به خیر داده می‌شود. همچنین ناذران بدون ارتباط با متصدی این دفاتر، می‌توانند از طریق استفاده از دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی غیرنقدی تعبیه‌شده در ورودی دفاتر نذورات حرم مطهر رضوی، نذورات خود را پرداخت کنند. امکان اهدای بدون واسطه نذورات به داخل ضریح مطهر، از دیگر روش‌های حضوری است.

پرداخت غیرحضوری عقیقه

هر ساله گروهی از دلداگان غریب الغربا (ع)، انجام عقیقه فرزندان خود را به آستان قدس رضوی می‌سپارند. در حال حاضر امکان پرداخت در نیت عقیقه بدون مراجعه حضوری به حرم مطهر رضوی با استفاده از پایگاه اینترنتی nazr.razavi.ir، اپلیکیشن «رضوان» و همچنین شماره حساب «۵۹۸۳۰۶۴۶۲۹» و شماره کارت «۹۱۳۳- ۶۲۸۴- ۳۳۷۳- ۶۱۰۴» بانک ملت امکان‌پذیر است. خانواده‌ها درج اطلاعات «نام عقیقه‌شونده»، «نام پدر» و «شماره تماس معتبر» خود را نباید فراموش کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی‌های لازم می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های اعلام شده از سوی اداره کل نذورات آستان قدس رضوی شامل «۳۲۰۰۲۰۹۱-۰۵۱»، «۳۲۰۰۲۴۷۹-۰۵۱» و «۳۲۰۰۲۳۷۶-۰۵۱» تماس بگیرند.

همچنین خیران و ناذران اقصی نقاط جهان، می‌توانند با اداره کل نذورات آستان قدس رضوی واقع در صحن آزادی حرم مطهر رضوی از طریق کدپستی «۹۱۳۴۸۴۳۳۷۷» یا پست الکترونیکی «nozoorat@aqrazavi.org» در ارتباط باشند.

انتهای پیام/ک