ایلام بیدار10:24 - 1399/10/16

بازنگری کره جنوبی در مورد سفر دیپلمات خود به ایران

یکی از مقام‌های کره جنوبی گفته وزارت خارجه این کشور در پی توقیف نفتکش خود به دست ایران در حال بازنگری و بررسی مجدد سفر دیپلمات خود به ایران است.

به گزارشايلام بيدار، در پی توقیف یک فروند نفتکش تحت پرچم کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس، یکی از مقام‌های کره جنوبی گفته وزارت خارجه این کشور طبق برنامه‌ریزی در حال بررسی اعزام یک دیپلمات ارشد به تهران در روز یکشنبه هفته آینده است.

به نوشته خبر‌گزاریرویترز، این مقام وزارت خارجه کره جنوبی با اعلام این خبر گفت تا الان انجام این سفر هنوز نامشخص است.

این در حالی است که «چوی جونگ-کُن»، معاون وزیر خارجه کره جنوبی قرار بوده در خصوص آزاد‌سازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در تاریخ مقرر بحث کند.

کره جنوبی به بهانه تبعیت از تحریم‌های آمریکا چند میلیارد دلار پول ایران را مسدود کرده و از انتقال آن به ایران خودداری کرده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه (۱۵ دی‌ماه/ ۴ ژانویه) اعلام کرد یک شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» به دلیل نقض پیاپی قوانین  زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف شده است.

دولت کره جنوبی توقیف هانکوک چیمی را تأیید کرده و گفته یکی از یگان‌های این کشور که را روانه آب‌های مجاوز تنگه هرمز کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توضیح درباره این رویداد گفته که هانکوک چیمی از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بوده، اما به دلیل نقض قوانین زیست‌محیطی توقیف شده است.

گفته می‌شود شناور مذکور حامل ۷۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه کشتی را اتباع کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار تشکیل می‌دهند.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم درباره این رویداد گفته است: «ایران مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.»

او تصریح کرد که این رویداد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده است.

انتهای پیام/ک