ایلام بیدار10:01 - 1399/09/09
موج فعال و پرانرژی ایلام را فرا گرفت؛

بارش های پاییزه در عروس زاگرس؛ از خوشحالی کشاورزان تا طغیان روخانه ها

بارش بی‌وقفه و مستمر باران از شب گذشته تاکنون در استان ایلام به طغیان خشکه‌رودها، رودخانه‌های فصلی منجر شده و خوشحالی کشاورزان را هم در پی داشته است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::سامانه فعال و پرانرژی از شامگاه دیروز آسمان مناطق استان ایلام را فرا گرفته است، سامانه ای که هم اکنون و تا پایان امروز (یکشنبه) در سطح استان برقرار است.

همانطور هم که پیش بینی شد، بارندگی ها در فصل پاییز و در استان ایلام در حد زیرنرمال بوده اما در ماه اخر این فصل پیش بینی ها از شدت بارندگی ها تا آخر این ماه حکایت دارد.

رستمی، کارشناس اداره هواشناسی در این باره گفت:  فعالیت این سامانه بارشی در آسمان استان با وزش باد نسبتا شدید و شدید، بارش باران، گاهی رعد و برق و با احتمال در ارتفاعات بارش برف و مه‌گرفتگی همراه است.

وی اظهار کرد: بارش‌های این سیستم‌های جوی باعث بروز لغزندگی و آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌های برون شهری به ویژه مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها می‌شود.

وی از شهروندان خواست: از صعود به ارتفاعات و تردد غیرضروری در اوج بارندگی‌ها طی هفته جاری خودداری کنند.

خوشحالی کشاورزان از نزولات جوی

شرایط برای محصولات کشت شده پاییزه در ایلام نیز رونق گرفته و بد از این بارش ها بارقه امید زیادی در دل مرمان این دیار ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این باره گفت: با توجه به این که کاهش بارندگی اما با وجود بارندگیهای اخیر به دلیل نامناسب بودن پراکنش باران در مناطق مختلف استان به مساحت زیادی کشت دیم آسیب رسانده است.

وی افزود: هر چند بارندگیهای اخیر مناسب بوده است اما به علت تاخیر در بارشها 40 درصد سطح زیر کشت محصولات دیم استان آسیب دیدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: سالانه یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید میشود.

طغیان رودخانه های فصلی

 بارش بی‌وقفه و مستمر باران از شب گذشته تاکنون در استان ایلام به طغیان خشکه‌رودها، رودخانه‌های فصلی و مسیل‌های حاشیه تعدادی از شهرها و روستاهای این استان منجر شده است.

این در حالی است که بارش ها باعث آبگرفتگی معبر در نقاط شهری ایلام نیز شده است.

برخی رودخانه های فصلی همچون شیخ مکان دره شهر، هزارانی آبدانان و ارغوان ایلام از صبح امروز رود در انها جاری شده است.

ورود سامانه جدید از روز چهارشنبه

اما براساس پیش بینی های جدید هواشناسی یک سامانه فعال دیگر از چهارشنبه این هفته استان ایلام را در بر خواهد گرفت.

شدت این سامانه همچون سامانه فعال بارشی امروز است و بیشتر مناطق را در بر می گیرد.

براساس پیش بینی های کلی بارش ها تا پایان این ماه در حد نرمال خواهد بود و بارش ها زمستانه در نیمه دوم بهمن شکل بهتری به خود خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/س